فونیکسریمکسبهتام

نبود رویکرد صادراتی در برنامه خودروسازان

عصر خودرو- گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره آسیب‌شناسی صنعت خودرو کشور نشان‌دهنده آن است که ارزش صادرات خودرو از سال ۹۱ تا ۹۳ با افتی ۷۱ درصدی مواجه بوده است؛ به‌طوری‌که صادرات خودرو از ۶۱ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۱ به ۱۸ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۳ تنزل یافته است.

نبود رویکرد صادراتی در برنامه خودروسازان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، در این گزارش که روند ارزش صادرات صنعت خودرو و جایگاه آن در صادرات صنعتی کشور طی دوره 1380 تا 1393 مورد بررسی قرار گرفته، گویای این موضوع است که خودروسازان ایرانی برنامه مشخص و هدفمندی در حوزه صادرات ندارند و اینکه آنها بیشتر تابع سیاست‌های مقطعی و سالیانه هستند. براساس آمارهای مذکور روند ارزش صادرات خودرو کشور در فاصله سال‌های 1380 تا 1386 کاملا صعودی بوده؛ به‌طوری‌که از 11 میلیون دلار سال 80 به بیش از 444 میلیون دلار در سال 1386 افزایش یافته است، اما در سال‌های بعد میزان صادرات با نوساناتی همراه بوده است؛ به‌طوری‌که در سال‌های 1392 و 1393 بازهم با افت صادرات مواجه بوده ایم . براساس یافته‌های این پژوهش، صنعت خودروی کشور کاملا وابسته به بازار داخلی بوده و به‌رغم حمایت‌های تعرفه‌ای، کاملا از رویکرد جایگزینی واردات پیروی می‌کند و برخلاف ادعای خودروسازان و مدیران دولتی حاکم بر این صنعت، به هیچ‌وجه رویکرد صادراتی مشاهده نمی‌شود. این موضوع در شرایطی است که این روزها مسوولان صنعتی کشور تاکید بسیاری بر افزایش روند صادرات خودرو در کشور دارند و معتقدند شرکت‌های خودروساز باید با استفاده از مشاوران خارجی به‌عنوان بخش مهمی از ساختار بین‌المللی شدن صنعت خودرو کشور به حل این مشکل بپردازند؛ زیرا آنها فاقد تجربیات لازم در حوزه صادرات هستند. نکته قابل تامل دیگر آن است که به‌رغم افزایش سه‌برابری نرخ ارز در طول سه سال گذشته، به جای تحریک صادرات و افزایش چندبرابری آن در مقایسه با سال‌های قبل، عملا میزان صادرات صنعت خودروسازی کاهش یافت که این امر بیشتر به‌دلیل پایین بودن سطح تکنولوژی رکود تولید و کاهش بیش از 50 درصدی تولید خودرو در سال‌های اخیر است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو