فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان به منظور تداوم رونق در بازار خرید خودرو پیشنهاد دادند

سلطه خودروساز بر بازار با تسهیلات ارزان

عصر خودرو- ایران از بازاری چند میلیونی برای خرید خودرو برخوردار است؛ بازاری که با ارائه وام ۲۵میلیون تومانی از خواب چند ماهه زمستانی بیدار شد و پس از ثبت‌نام بیش از ۱۰۰هزار متقاضی و پاسخگویی به نیاز آنها، دوباره سر بر بالین نهاده و به خواب رفته است.

سلطه خودروساز بر بازار با تسهیلات ارزان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، پس از استقبال مردم از وام 25میلیون تومانی خرید خودرو و جا ماندن بسیاری از متقاضیان برای ثبت‌نام در این طرح تسهیلاتی، اکنون کارشناسان بر این باورند که خودروسازان باید با ارائه طرح‌های ابتکاری و ارزان، شرایط خرید خودرو را تسهیل بخشند و رکود حاکم بر بازار خودرو را از میدان به‌در کنند.


    ساختار نادرست بانک برای تسهیلات
    هنگامی‌که سخن از ارائه طرح‌های جذاب فروش به میان می‌آید، بانک‌ها به‌عنوان نخستین گزینه یاریگر معرفی می‌شوند؛ یاریگرانی که اگر تمام توان خود را به خرید خودرو اختصاص دهند، بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور در میانه راه متوقف خواهد شد. در این شرایط خودروسازان باید بدون کمک گرفتن از بانک‌ها، روش‌هایی مناسب را برای ارائه تسهیلات به متقاضیان در پیش بگیرند. در همین حال استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اعتقاد دارد در شرایط فعلی که قیمت نفت به 30 دلار رسیده، دیگر برای دولت امکان ارائه تسهیلاتی نظیر وام 25میلیون تومانی خرید خودرو وجود ندارد. امرالله امینی  می‌گوید: از آنجایی که بیشتر مردم قدرت خرید بالایی ندارند و از طرفی دیگر نرخ بهره تسهیلات 25میلیون تومانی خودرو نسبت به تسهیلات بازاری پایین‌تر بود، از آن استقبال کردند و خواهان ادامه آن هستند و عده‌ای به دلیل تاخیر در ثبت‌نام خود را سرزنش می‌کنند. وی با بیان اینکه پیاده‌سازی برخی روش‌ها برای تداوم ارائه تسهیلات خرید خودرو، گران تمام می‌شود، بنابراین اجرای آن به صرفه نخواهد بود، لیزینگ‌ها را به‌عنوان منبعی اثرگذار برای تداوم تسهیلات به متقاضیان معرفی و اظهار می‌کند: شرکت‌های لیزینگی می‌توانند وارد عرصه شوند اما از آنجایی که منابع این شرکت‌ها از طریق بانک تامین می‌شود و برای ارائه تسهیلات ناگزیر به افزایش نرخ بهره هستند، در عمل تسهیلات آنها ارزان‌قیمت به حساب نمی‌آید. این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در تعیین نرخ بهره تصریح می‌کند: در سیستم بانکی کشور این مشکل وجود دارد که با افزایش تورم، نرخ بهره‌های بانکی هم افزایش یافت اما اکنون که تورم پایین آمده، بانک‌ها حاضر به کاهش نرخ بهره‌های بانکی نیستند که این ساختار نادرست، ارائه تسهیلات را با دشواری مواجه می‌کند. امینی اضافه می‌کند: چندی پیش سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد تصمیم دارد از طریق اوراق گواهی خرید، به تامین بخشی از مشکلات خودروسازان بپردازد که براین اساس فروش اوراق خرید خودرو هم می‌تواند به‌عنوان راهکار تسهیلاتی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.


    الگوبرداری از مدل‌های خارجی
    بی‌شک رکود در بازار خرید خودرو اختصاص به خودروسازان داخلی ندارد و بسیاری از خودروسازان خارجی نیز آن را تجربه کرده‌اند. در این شرایط یک کارشناس صنعت خودرو پیشنهاد می‌دهد در حال‌حاضر مشتری بر بازار خودرو سلطه دارد، بنابراین خودروسازان باید با مطالعه الگوهای کاربردی خودروسازان خارجی برای فروش، الگوی مناسب را انتخاب و در کشور پیاده کنند. فربد زاوه  اظهار می‌کند: خودروسازان برای تداوم فروش فروش خودروهای خود باید روی شرایط فروش مانور دهند و منابع مالی آن را از راه‌های مختلف تامین کنند زیرا دولت و بانک‌مرکزی نمی‌توانند این طرح‌ها را به صورت مداوم ادامه دهند که یکی از این روش‌ها، فروش از طریق ارائه تسهیلات و اندیشیدن به راهکارهایی برای تامین مالی آن است. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، دولت به‌عنوان یک نهاد بالادستی به منابع بسیاری نیاز دارد زیرا از یک طرف معوقات بسیاری داشته و از طرفی دیگر پروژه‌های عمرانی در کشور خوابیده است، بنابراین خودروسازان باید هزینه‌های سربار تولید خودرو را کاهش دهند تا به دنبال آن از قیمت خودرو کاسته شود. زاوه در ادامه به خودروسازان داخلی هشدار می‌دهد تا قبل از ورود خودروسازان خارجی به کشور چاره‌اندیشی کنند که در صورت غفلت بازار، تولیدات خود را از دست خواهند داد. وی می‌گوید: خودروسازان به عنوان تولیدکنندگان یک کالا، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.


    بانک، تنها گزینه تامین اعتبار وام
    با رونق بازار خودرو، چرخه تولید خودروسازان نیز جان می‌گیرد و برای رفع نیازهای موجود در بازار، تیراژ تولید خود را افزایش خواهند داد. افزایش تیراژ تولید خودرو ارتباط مستقیمی با رشد شاخص‌های اقتصادی کشور دارد. موضوعی که یک کارشناس صنعت خودرو به آن اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: ارائه تسهیلات خرید خودرو به روند تولید این محصول کمک می‌کند و از طرفی دیگر افزایش تیراژ تولید، شاخص اقتصادی و رضایت مشتریان را بالا می‌برد. بنابراین ارائه تسهیلاتی نظیر وام 25میلیون تومانی برای خرید خودرو مثبت است. عبدالله بابایی می‌گوید: تامین منابع مالی خودروسازان برای تسهیلات بانک تنها گزینه است زیرا اگر قرار باشد لیزینگ‌ها هم به صورت فعال‌تر در این عرصه وارد شوند، بانک‌ها باید منابع مالی آنها را تامین کنند. به باور این کارشناس صنعت خودرو، خودروسازان با تلاش توانسته‌اند علاوه بر کنترل برآیند بازار، مدیریت تولید خود را بهینه کنند. از آنجایی که خودروسازان دغدغه افزایش تولید و همچنین بالابردن رضایت مشتریان را در سر می‌پرورانند، درصدد پاسخگویی به نیازهای مشتریان هستند و برای ارائه تسهیلات اگر بانک‌ها وارد عمل نشوند، خودروسازان ناگزیر به کمک گرفتن از مشتریان خواهند شد.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو