فونیکسریمکسبهتام

دولت سال گذشته هزینه ساخت ۲کیلومتر مترو در تهران را هم در بودجه لحاظ نکرد

عصر خودرو- در حالی که قرار است هفته آینده لایحه بودجه سال۹۵ از سوی دولت به مجلس ارایه شود، معاون شهردار تهران تاکید کرد: نمایندگان مجلس با اهتمام ویژه سهم ۵۰ درصدی دولت در توسعه حمل و نقل عمومی را دربودجه سال بعد لحاظ کنند.

دولت سال گذشته هزینه ساخت ۲کیلومتر مترو در تهران را هم در بودجه لحاظ نکرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، سیدجعفر تشکری هاشمی  با تاکید بر اینکه طی 2سال گذشته سهم 50 درصدی دولت در توسعه حمل ونقل عمومی در بودجه لحاظ نشده است، گفت: وقتی هزاران تاکسی و اتوبوس فرسوده در شهر تهران بدون حمایت های دولتی در چرخه حمل ونقل عمومی تردد دارند، انتظار داریم نمایندگان مجلس در زمانی که بودجه سال95 در دست بررسی است باتوجه به وضعیت آلودگی هوا و خسارات ناشی از فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی برای شهروندان، سهم 50 درصدی دولت را در توسعه حمل ونقل عمومی لحاظ کنند .

    وی با اشاره به اینکه شهر تهران و سایر کلانشهرها از آلودگی هوا رنج می برند و تنها راه مقابله با الودگی هوا توسعه حمل ونقل عمومی است، گفت: تجربیات مدیریتی در سایر شهرهای آلوده دنیا نشان می دهد با توسعه حمل ونقل عمومی می توان آسمان آبی را به زندگی شهرنشینان بازگرداند، لذا می طلبد نمایندگان مجلس سهمی در بودجه برای حمل ونقل عمومی با اولویت مترو تهران در نظر بگیرند .

    تشکری هاشمی تاکید کرد: سال گذشته نیز بودجه اختصاص یافته به حمل ونقل عمومی از سوی دولت رقم ناچیزی بود، 235 میلیارد تومان به منظور ساخت مترو تهران در بودجه دولت اختصاص یافت. این در حالیست که ساخت هر کیلومتر مترو بالغ بر 150 میلیارد تومان هزینه دارد. با توجه به اینکه مترو به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارهای برون رفت از دو معضل آلودگی هوا و ترافیک شناخته شده است، لذا گسترش مترو، به عنوان یک مد حمل و نقلی انبوه بر، پاک و ایمن برای شهر تهران یک ضرورت بوده است .

    معاون شهردار تهران تصریح کرد : چنانچه پایه برنامه ریزی مترو ، توسعه سالانه 30 کیلومتر مترو در تهران باشد ، باید 4 هزارو 500 میلیارد تومان بودجه برای آن پیش بینی شود .

    تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: انتظار می رود نمایندگان مجلس ، با اهتمام ویژه در بودجه 95  سهم 50 درصدی دولت را در توسعه حمل و نقل عمومی لحاظ کنند، بدین ترتیب که اگر هر کیلومتر مترو 150 میلیارد تومان هزینه داشته باشد، دولت میبایست 2250 میلیارد تومان  بودجه برای مترو لحاظ کند

    معاون شهردار تهران تاکید کرد: متاسفانه لایحه پیشنهادی دولت در سال های گذشته نشان می دهد، دولت هیچ اهتمامی بر توسعه حمل ونقل عمومی ندارد. این در حالیست که وقتی مردم یک شهر یک صدا کاهش آلودگی هوا و ترافیک را خواستار شدند و تنها شاه کلید آن توسعه جهشی حمل و نقل عمومی است ، لازم است همه مسئولان به گسترش مترو و حمل و نقل عمومی اهتمام ویژه داشته باشند.

    به گفته معاون شهردار تهران باید به منظور ترغیب شهروندان به استفاده از حمل ونقل عمومی، مردم سهم کمتری پرداخت کنند که خوشبختانه مترو تهران جزو ارزانترین مدهای حمل ونقل عمومی است و شهروندان تنها 10 درصد از سهم کرایه مترو را پرداخت می کنند لذا حمایت های دولتی را نیز در این بخش نیازمندیم، این در حالی است که طی سال های گذشته دولت تنها 10درصد در یارانه ها کمک کرده است بنابراین لازم است یارانه بلیت مترو نیز در بودجه بندی ها لحاظ شود.

    معاون شهردار تهران تاکید کرد: اگر بخواهیم به یک حمل و نقل پایدار برسیم و محیط زیستی پایدار داشته باشیم، به جای آنکه برای درمان بیماران به دلیل تنفس هوای آلوده و کشته شدگان حوادث هزینه کنیم، برای توسعه مترو و حمل و نقل عمومی تلاش کنیم تا جلوی مضرات دیگر هم گرفته شود.

    وی با اشاره به جهش بسیار چشمگیر توسعه مترو در این سال ها گفت: خودکفایی در گسترش واگن سازی، ورود 4 دستگاه تی.بی.ام به چرخه حفاری و مکانیزه شدن روش احداث مترو نشان از گسترش جهشی مترو در تهران دارد اما لازم است تا دولت نیز پرداخت های قانونی خود را به موقع انجام دهد.

    تشکری هاشمی در پایان از نمایندگان مردم خواست بر قوانین بر زمین مانده مانند قانون سهم شهرداری تهران از محل اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی به طور ویژه بنگرند و نسبت به تضمین پرداخت های دولتی راهکارهای لازم را بیاندیشند .

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو