فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردار تهران خبر داد

تحقق ۷۱ درصدی بودجه مترو از سوی شهرداری تهران

عصر خودرو- معاون شهردار تهران گفت: در شرایطی که در تامین اعتبارات با سختی های فراوانی مواجه بودیم ۷۱ درصد بودجه مترو از سوی شهرداری محقق شده است که امیدواریم با شرایط پیش رو اتفاقات خوبی در ساخت و تکمیل خطوط مترو را شاهد باشیم.

تحقق ۷۱ درصدی بودجه مترو از سوی شهرداری تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم به نقل از شورای اسلامی شهر تهران در دویست‌وبیست‌وهفتمین جلسه شورا سید جعفر تشکری هاشمی به ارائه گزارش عملکرد مالی مترو در سال 94 پرداخت.

    وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اقدامات عمرانی شرکت مترو در سال 94 گفت: در سال 94 ادامه عملیات تکمیلی خط 6 و 7 و 3 در دستور کار بود. خط 6 که از دولت آباد به سمت میدان بسیج و خیابان بعثت ، خیابان 17 شهریور ،میدان سپاه و پارک لاله و در نهایت به غرب تهران منتهی می شود و مسیر خط 7 نیز از ورزشگاه تختی ، بلوار شهید محلاتی، خیابان 17 شهریور، بزرگراه نواب می گذرد و تا میدان صنعت ادامه می یابد که برای ساخت این دو خط در سال 94 تمام توان خود را به کار بسته‌ایم.

    وی سپس به تشریح عملکرد مالی در بخش اعتبارات نقدی و غیر نقد پرداخت و افزود: در بخش نقد اعتبارات به تفکیک موارد ذیل ارائه می شود ؛در بخش سرمایه ای برای ساخت و احداث مترو 1990 میلیارد تومان بودجه مصوب سال 94 در نظر گرفته شده ، همچنین برای بازپرداخت وام های مترو 330 میلیارد تومان اعتبار مصوب در نظر گرفته شده و در بخش کمک دولت در حوزه عمرانی 235 میلیارد تومان اعتبار مصوب پیش بینی شده است.

    معاون شهرداری تهران ادامه داد : آنچه تا امروز محقق شده است مجموعا 982 میلیارد تومان از بخش سرمایه ای بوده که بالغ بر 50 درصد مبلغ ساخت بوده است. 633 میلیارد تومان بابت بازپرداخت وام های مترو نیز پرداخت شده که سرجمع در سال 94 تا امروز یک هزارو 645 میلیارد تومان تحقق یافته که بالغ بر 71 درصد بودجه مصوب مترو بوده است.

    وی تاکید کرد : از 235 میلیارد تومان سهم دولت نیز تنها 47.5 میلیارد تومان تحقق یافته است.

    تشکری تصریح کرد: این اعتبارات تنها در بخش نقد بوده و هنوز اعتبارات غیر نقد نیز تحقق نیافته که در این صورت می توان گفت بودجه کل مترو از سوی شهرداری تهران تخصیص می یابد.

    معاون شهردار تهران همچنین به هزینه تملک املاک معارض در مسیر ایستگاه ها، پرداخت و اظهار داشت : در بخش تملک املاک معارض تا امروز در خط 6 ، 90 پلاک شخصی ، 65 پلاک شهرداری و 8 پلاک دولتی تملک شده که بالغ بر 617 میلیارد تومان نیز برای آنها هزینه شده است. در بخش خط 7 نیز 89 پلاک شخصی ، 6 پلاک دولتی و 48 پلاک شهرداری با هزینه ای بالغ بر 570 میلیارد تومان تملک شده است.

    پرداخت سهم 3 درصدی دولت در مقابل 97 درصدی شهرداری در بودجه مترو

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت : با توجه به سهم پرداختی دولت و شهرداری می توان گفت نسبت پرداخت های شهرداری به دولت 97 به 3 است گرچه دولت از اعتبارات مصوب خود 20 درصد را پرداخت کرده اما نسب به پرداخت های شهرداری تنها 3 درصد پرداختی بودجه مترو را دولت متقبل شده است .

    وی ادامه داد : شرکت مترو تهران در سال 94 علاوه بر عملیات احداث و تکمیل خطوط 6 و 7 که در دست اقدام دارد، تکمیل خط 3 و نیز تکمیل خط مترو تا فرودگاه مهر آباد را نیز در دستور کار داشته است که به حول و قوه الهی در بهمن ما یا اسفند ماه مترو به فرودگاه مهر آباد می رسد. خط فرودگاه مهرآباد با 3 ایستگاه در ترمینال های یک و دو و نیز محل ستادی فرودگاه احداث می شود و در ایستگاه بیمه به خط 4 متصل خواهد شد.

    معاون شهردار تهران همچنین بیان داشت : از جمله اقدامات دیگر مترو کاهش 1 دقیقه ای هدوی (سر فاصله) در خط یک با ایجاد ایستگاه تجریش و نیز کاهش یک و نیم دقیقه ای هدوی (سر فاصله )در خط 4 با ایجاد پایانه کلاهدوز بوده است.

    تشکری در بخش دوم سخنان خود پاسخگوی سوالات و نکات اعضای شورا بود که در پاسخ به آنان، گفت: در وهله اول لازم می دانم مراتب قدر دانی خود از اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران را به جا آورم که حمایت های بیدریغی از مترو داشته اند.

    وی ادامه داد: در موارد ذکر شده در ابتدا به استفاده از فاینانس ها اشاره می کنم که طی مذاکراتی که با دولت داشته ایم مقرر شده همزمان با سفر رییس جمهور چین از فاینانس برای تامین 1008 واگن استفاده کنیم. برای تکمیل خطوط نیز می توانیم از فاینانس های خارجی هم استفاده کنیم که تفاهماتی نیز با دولت در این زمینه انجام شده است.

    تشکری افزود: در خصوص مانده طلب مترو در سال 94 نیز باید گفت تا امروز 71 درصد بودجه مترو محقق شده که با احتساب بودجه غیر نقد کل بودجه مترو محقق می شود.

    تشکری در زمینه عقب ماندگی ساخت خطوط مترو گفت : ما مجموعا برای تهران نیاز به 217 کیلومتر مترو داریم که به تفکیک عبارتند از 43 کیلومتر خط یک که محقق شده ، 25 کیلومتر خط 2 که محقق شده ، 37 کیلومتر خط 3 که آن هم به بهره برداری رسیده و نیز 21 کیلومتر خط 4 که آن هم تکمیل شده است. خط 6 و 7 نیز مجموعا با 60 کیلومتر طول خطوط در حال ساخت می باشد و 4 کیلومتر هم خط مترو فرودگاه مهر آباد می شود . تنها خطی که باقی می ماند خط 8 است که هنوز از سوی شورای عالی ترافیک مصوب نشده است.

    تشکری ادامه داد : در زمینه استفاده از مشاوران به روز هم باید بگویم در حال حاضر تیم مشاوره ای در حال بررسی خطوط موجود و شبکه ی جدید مترو هستند تا پیشنهادی برای شبکه ی جدید مترو متناسب با نیاز روز شهر و شهروندان به شورای عالی ترافیک داده شود.

    معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به قیمت تمام شده هر کیلومتر مترو که مورد سوال چند تن از اعضای شورا بود، گفت: در ابتدا باید بگویم این امر تابعی از مسائل داخلی شهرداری نیست و اصولا این قیمت ها متناسب با انتخاب پیمانکاران در مناقصه ها و نیز شرایط دیگر اعلام می شود. با این حال در ساخت هر کیلومتر مترو مواردی دخیل است که به تفکیک هزینه انجام شده ارائه می شود.

    وی درادامه به تفکیک هزینه های هر کیلومتر مترو، پرداخت و افزود: برای ساخت هر کیلومتر تونل مترو (تنها تونل) 30 میلیارد تومان ، ساخت هر ایستگاه با توجه به شرایط جغرافیایی 70 میلیارد تومان و برای فراهم آوردن تجهیزات از قبیل ریل ها و یا پست های برق و موارد بیشمار دیگر برای هر کیلومتر مترو 80 میلیارد تومان هزینه می شود. این در حالی است که برای تامین هر رام قطار برای یک کلیومتر 35 میلیارد تومان هزینه می شود. باید در نظر گرفت یک رام قطار برای هر کیلومتر سرفاصله 4 تا 5 دقیقه را تامین می کند .

    معاون شهردار یاد آور شد: حال اگر بخواهیم سرفاصله حرکت قطار ها را کاهش دهیم باید برای هر کیلومتر دو رام قطار استفاده کنیم یعنی 35 میلیارد تومان دیگر ،پس به بیانی با احتساب همه ی این هزینه ها می توان گفت هزینه ساخت هر کیلومتر مترو 250 میلیارد تومان خواهد شد.

    تشکری همچنین افزود: برای ساخت ایستگاه شهر افتاب 80 میلیارد تومان نیاز است و این امر یکی از اولویت های کاری ما است که البته بخش عمده ای از آن انجام شده و تنها در تامین تجهیزات نیاز مند این بودجه هستیم.

    معاون شهردار تهران همچنین خاطر نشان کرد: در خصوص شهر ک های اقماری نیز باید گفت با توجه به قانون حمایت از سامانه های ریلی این کار می بایست از شهر مبدا انجام شود. و هزینه های احداث بین دو منطقه بر عهده دولت است که هنوز در این خصوص اتفاقی نیافتاده است. اهمیت این خطوط از آن جهت است که روزانه صد ها هزار خودرو از شهر ک های اقماری به تهران می آیند که هزینه ها و مشکلات زیادی به تهران تحمیل می کنند.

    وی در پایان گفت :در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی هم باید بگویم در داخل ایران زیاد با استقبال مواجه نشده اما سرمایه گذارانی از ژاپن ، ایتالیا و سوییس ابراز تمایل کرده اند که البته همکاریشان را به بعد از تعیین تکلیف برجام موکول کرده اند.

    *‌از لزوم کمک دولت تا ایجاد فرصت های شغلی و جذب بخش خصوصی در ساخت مترو

    اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری از نحوه تخصیص اعتبارات مترو در سال 94 تاکید بر حمایت و توجه دولت و نیز ارائه راهکارهایی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در ساخت مترو شدند.

    سرخو: شهرداری هزار میلیارد تومان از تخصیص بودجه خود عقب است

    رییس کمیته حمل و نقل شورا در واکنش به گزارش تشکری هاشمی گفت : آنچه این گزارش نشان می دهد هزار میلیارد تومان کسری تخصیص بودجه است و فکر نمی کنم با توجه به اینکه 2 ماه تا پایان سال زمان باقی مانده کار فوق العاده ای انجام شود.

    وی ادامه داد : طبق برنامه 5 ساله دوم خط 7 می بایست تا پایان امسال بهره برداری می شد و خط 6 نیز تا پایان سال آینده اما این گزارش بیانگر آن است که این اتفاق ها نیافتاده است.

    سرخو افزود: در خصوص قیاس پرداخت‌های شهرداری و دولت نیز باید گفت این قیاس مع‌الفارق است چرا که اعتبارات عمرانی دولت در همه پروژه‌هایش در سطح کشور نیز صفر بوده است. با این حال نباید بودجه شهرداری علی‌القاعده هزار میلیارد تومان تخصیص داده نشده باشد.

    وی اظهار داشت: پیشنهاد من این است که با توجه به استفاده از امکانات ارزی در تکمیل خط 3 و نیز با وجود تفاهمات با دولت معاونت ترافیک شهرداری با سرعت و جدیت بیشتری این امر را پیگیری کنند تا برای خطوط بعدی سفارش ریل و تجهیزات داده شود و اینگنوه نباشد کنه تونل ساخته شود ولی تجهیزات آماده نباشد.

    وی گفت: خط 7 یکی از کلیدی‌ترین خطوط مترو تهران خواهد بود که تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک به ویژه بار ترافیکی بزرگراه های شهید همت و شهید حکیم خواهد داشت. شهرداری باید با تمرکز بیشتر بر روی خطوط 6 و 7 سرعت تکمیل این دو خط را بلا برد.

    حافظی: در توسعه مترو از برنامه عقب هستیم

    رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز گفت : در افق 1404 تهران می‌بایست 750 کیلومتر مترو داشته باشد در حالی که تا امروز 200 کیلومتر مترو داشته یعنی 550 کیلومتر عقب هستیم . این در حالی است که ما سالانه باید 55 کیلومتر مترو می‌ساختیم در حالی که عملکرد امسال ما 18 کیلومتر بوده است و عملا از برنامه عقب هستیم. توسعه مترو محوری‌ترین هدف ما است و اینکه بالاخره توسعه مترو به ازای هر کیلومتر چه مقدار هزینه در بر دارد.

    در ادامه جلسه مهدی چمران با اشاره به سخنان حافظی گفت: 750 کیلومتر مترو جز خطوط اصلی نیست چرا که این مقدار با احتساب 4 خط تندرو محاسبه شده که هنوز به تصویب شورای عالی ترافیک نرسیده است. خطوط حومه  تهران نیز به عهده دولت می‌باشد و البته هنوز معلوم نیست به نفع شهر تهران باشد یا نه. خطوط مورد نیاز تهران 217 کیلومتر به استثنای خط کرج است که آن هم 50 کیلومتر طولش است.

    قناعتی: بهره‌برداری ایستگاه شهر آفتاب در اولویت قرار گیرد

    عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تایید سخنان حافظی باید بگویم اگر ما هزینه ساخت هر کیلومتر مترو را میانگین 70 میلیارد تومان در نظر بگیریم باید بگوییم با بودجه ی 2 هزار میلیارد تومانی سال 94 می بایست 30 کیلومتر مترو می ساختیم.

    وی ادامه داد: بنابراین باید در تخصیص بودجه اعداد و ارقام را به درستی پیش بینی کنیم اینکه این 30 کیلومتر محقق شده یا نه بایستی در اول سال و هنگام بودجه بندی اعداد را بدرستی پیش بینی می کردیم. با توجه به نقش و اهمیت مترو در کاهش آلودگی هوا می بایست اهتمام بیشتری به ساخت مترو داشته باشیم.

    قناعتی افزود: درخواست دیگر من این است که همزمان با افتتاح نمایشگاه شهر آفتاب ایستگاه مترو نمایشگاه آشهر افتاب نیز به بهره برداری برسد.

    دنیامالی: ساخت واگن‌ها در داخل 10 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند

    رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: در خصوص خطوط مورد نیاز مترو تهران که آقای حافظی به آن اشاره کردند باید بگویم که با لحاظ خطوط اکسپرس 514 کیلومتر مترو در تهران مورد نیاز است و 235 کیلومتر مترو حومه و کرج می باشد.

    وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های من که همواره آن را ابراز داشته‌ام کمبود واگن‌های مترو بوده است. در حال حاضر نیاز به هزار واگن مترو داریم .

    دنیا مالی تصریح کرد: تامین واگن‌ها یکی از گلوگاه‌های مترو است و با توجه به ظرفیت‌های داخلی ساخت واگن در داخل برای تهران و سایر کلانشهر ها 10 هزار فرصت شغلی ایجاد می کند.

    دوستی: شرکت مترو بیش از اعتبارات داده شده کار کرده است

    نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: ما باید ببینیم به شهرداری و مترو چه دادیم و چه باید بخواهیم. به بیانی چه مقدار اعتبار دادیم و چه میزان کار انجام شده است.

    وی ادامه داد: من اعتقاد دارم بیشتر از آنچه اعتبار داده شده در شرکت مترو کار انجام شده است. این در حالی است که اگر فاینانس داخلی بانک شهر برای خط 3 نبود این خط به بهره‌برداری نمی‌رسید. در شرکت مترو به واقع دارد کار انجام می شود و نباید با دید بی انصافی به آن نگریسته شود.

    دوستی خاطرنشان کرد: در این شرایط که دولت پول ندارد، شهرداری هم با چنگ و دندان به دنبال کسب درآمد است، الزام به اجرای طرح تفصیلی داریم و رکود مطلق در ساخت‌وساز حاکم است و پول پیمانکاران هم باید پرداخت شود این حجم کار در مترو قابل ستایش می‌باشد.

    شاکری: برای تکمیل زیر ساخت‌های سامانه‌های حمل و نقلی راهی جز ورود بخش خصوصی نیست

    رییس کمیته عمران گفت: مترو یک صنعت است که مظهر پیشرفت شهری به شمار می‌آید. دوستان در نظر بگیرند که از این اعتبارات مصوب و تخصیص یافته تنها 50 درصد صرف ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌ها می‌شود و 50 درصد مابقی برای تملک، خرید تجهیزات، بازپرداخت وام‌ها، فاینانس‌ها می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهیم خطوط به طور کامل راه‌اندازی شود باید دو برابر این اعتبرات را پیش‌بینی کنیم.

    شاکری ادامه داد: در ترکیه و عربستان و مالزی و تایوان و ویتنام آیا تمام هزینه‌های حمل و نقل را دولت و شهرداری می‌پردازند؟ خیر، این بخش خصوصی است که بخش اعظمی از این هزینه ها را تقبل می کند و ما جز ورود بخش خصوصی برای تکمیل خطوط مترو و زیر ساخت های سامانه های حمل و نقل نداریم.

    شاکری افزود: خط عظیم شمال به جنوب مالزی یکی از پروژه‌هایی بوده که به روش «بی.او.تی» انجام شده و هزینه بلیت هم بر اساس مدل مالی مورد قبول استفاده کننده و سرمایه گزار تعیین شده است.

    حقانی: دولت حتی اگر از بودجه بهداشت هم بکاهد باید به مترو کمک کند

    رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: هزینه های جاری در شهرداری بیداد می کند. از زمانی که من آمده ام به شورا از هزینه 60 میلیارد تومان برای ساخت هر کیلومتر مترو شنیده ام تا 240 میلیارد تومان آیا نباید آنالیزی در اعلام این هزینه وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: این در حالی است که یکی از منابع درآمدی مهم همین مجتمع های ایستگاهی مترو می تواند باشد . چرا در مترو نمی خواهیم بخش خصوصی را فعال کنیم.؟

    حقانی گفت: در تهران برای تحقق دسترسی مترو در شعاع 350 متری نزدیک به هزار کیلومتر مترو نیاز است و دولت باید در این زمینه عزمی راسخ داشته باشد به گونه ای که حتی از بخش درمان هم شده بکاهد و به تکمیل مترو بپردازد چرا که تکمیل مترو و اتوبوسرانی موجب کاهش آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی و در نتیجه کاهش هزینه های درمان خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو