فونیکسریمکسبهتام

آخرین وضعیت پیشرفت قطار شهری در استان‌های مختلف

بهره‌برداری از نخستین ایستگاه مترو فرودگاه در کشور

عصر خودرو- بیش از ۳ میلیون ایرانی هر روز در سراسر کشور با مترو جابه‌جا می‌شوند و با توجه به اینکه روند ساخت و بهره‌برداری مترو همواره ادامه دارد، این آمار در حال افزایش است.

بهره‌برداری از نخستین ایستگاه مترو فرودگاه در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، توسعه کمی و کیفی مترو در شهرهای دارای مترو ادامه دارد و بسیاری از شهرها نیز در تب و تاب راه‌اندازی این شیوه حمل‌ونقل عمومی پاک، ایمن و ارزان هستند. همزمان با دهه فجر، مسئولان مترو در شهرهای مختلف برنامه‌هایی برای توسعه کمی و کیفی قطار شهری تدارک دیده‌اند که تلاش کرده در این گزارش به جزییات این تغییرات بپردازد.

    افتتاح ایستگاه مترو فرودگاه مشهد
    اگر گزارش آخرین تحولات مترو در کشور را با گزارشی از روند توسعه مترو مشهد آغاز کرده‌ایم، یک دلیل مهم دارد و آن این است که نخستین ایستگاه مترو فرودگاهی کشور، همین روزها و همزمان با دهه فجر، در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به طور رسمی آغاز به کار می‌کند.
    قاسم طاهری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو مشهد این خبر را اعلام کرد و افزود: به همت شرکت ساخت مترو مشهد، در این روزها و همزمان با دهه فجر، علاوه بر ایستگاه مترو فرودگاه، از ایستگاه بوستان ریحانه نیز بهره‌برداری خواهد شد.
    به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو مشهد، قطار شهری در خط یک، 22 ایستگاه دارد که با بهره‌برداری از 2 ایستگاه جدید، این رقم به 24 ایستگاه خواهد رسید. طول این خط در حال حاضر 20 کیلومتر است که با افزوده شدن 2 ایستگاه جدید، 4/5 کیلومتر دیگر به این مسیر اضافه خواهد شد. آنطور که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو مشهد می‌گوید، رکورد بیشترین میزان جابه‌جایی انجام شده در مترو مشهد مربوط به روز ولادت امام رضا(ع) و دهه آخر ماه صفر بوده که جابه‌جایی 175 هزار نفر در یک روز ثبت شده است. وی یادآوری کرد: در حال حاضر میانگین جابه‌جایی مسافر مترو مشهد به 120 هزار نفر در روز رسیده و با بهره‌برداری از این 2 ایستگاه، انتظار داریم بین 6 تا 7 هزار نفر به آمار جابه‌جایی مسافر خط یک مترو مشهد اضافه شود. به گفته او، تا پایان سال جاری، جابه‌جایی 40میلیون مسافر با مترو مشهد پیش‌بینی می‌شود. طاهری توضیح می‌دهد که مسافرگیری در 2 ایستگاه جدید، چند روزی است آغاز شده و در روزهای دهه فجر این بهره‌برداری رسمیت پیدا می‌کند.


    مترو شیراز؛ یک ایستگاه رو به جلو
    مترو شیراز که بیش از یک سال از عمر فعالیت خود را پشت‌سر می‌گذارد، در روزهای دهه فجر شاهد توسعه کمی خواهد بود و یک ایستگاه به 5 ایستگاه فعلی آن افزوده خواهد شد.
    آنطور که اسدالله حاجی‌زمانی، مدیر قطار شهری شیراز گفته است، ایستگاه «شهید مطهری» در چهارراه زرگری، 21 بهمن افتتاح خواهد شد. به گفته حاجی‌زمانی، تاکنون 11 کیلومتر از خط یک مترو شیراز به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر روزانه حدود 13 ساعت کار می‌کند. او پیش‌بینی کرده در صورت تامین اعتبار، 14کیلومتر باقی‌مانده از این خط، تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد. در صورت تکمیل 25کیلومتر پیش‌بینی شده، مترو شیراز دومین خط مترو طولانی کشور است.
    فاز یک خط یک مترو شیراز، ظرفیت جابه‌جایی 30 هزار مسافر در روز را دارد و در حال حاضر، روزانه حدود 3 هزار نفر از آن استفاده می‌کنند. در صورت بهره‌برداری کامل از این خط، امکان جابه‌جایی 18هزار مسافر به‌وسیله آن در هر ساعت فراهم خواهد شد.

    افزایش ساعت کار مترو اصفهان
    مترو اصفهان به عنوان جوان‌ترین مترو کشور که چند ماهی بیشتر از عمر فعالیت آن نمی‌گذرد، همچنان در مسیر توسعه قرار دارد و مسئولان آن تصمیم گرفته‌اند همزمان با دهه فجر، ساعت کار استفاده شهروندان اصفهانی از مترو را افزایش دهند.
    علیرضا صلواتی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسش  درباره آخرین وضعیت توسعه مترو این شهر، از افزایش ساعت کار مترو در دهه فجر خبر داد. صلواتی افزود: تا پیش از این، ساعت کار مترو اصفهان تا 11 صبح بود که همزمان با دهه فجر، این ساعت کاری با 4 ساعت افزایش، تا ساعت 15 هر روز خواهد بود.
    او با تاکید بر اینکه تابستان سال آینده، از ایستگاه جدید مترو اصفهان بهره‌برداری خواهد شد، ادامه داد: پیشرف فیزیکی مترو اصفهان نیز ادامه دارد و قرار است نیمه نخست خط یک، سال آینده به ایستگاه چهارراه تختی برسد و امیدواریم کل خط یک تا سال 96 به بهره‌برداری برسد. آنطور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان می‌گوید، با توجه به اینکه بهره‌برداری از مترو در اصفهان، در حال حاضر آزمایشی و ساعت کاری آن محدود است، رقم جابه‌جایی مسافر فعلی قابل‌توجه نیست و روزانه حدود هزار نفر در اصفهان از مترو استفاده می‌کنند. به گفته صلواتی، در حال حاضر در 10 کیلومتر مسیر فعال مترو اصفهان، 7 ایستگاه به مسافران خدمات می‌دهد و 3 ایستگاه دیگر تا پایان سال آینده وارد مدار می‌شود. به گفته وی، تا 2 سال آینده 10 ایستگاه دیگر به کل خط یک اضافه خواهد شد. خط یک مترو اصفهان در حال حاضر از شهرک قدس آغاز شده و اکنون تا میدان شهدا در حال بهره‌برداری است؛ قرار است سال آینده این مسیر به چهارراه تختی برسد و سال بعد نیز به پایانه صفه در جنوب اصفهان متصل شود تا مترو، شمال و جنوب این شهر را به هم وصل کند. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، افزوده شدن 170 اتوبوس به ناوگان شهری و راه‌اندازی 120 دوربین نظارتی و ثبت تخلف، از دیگر برنامه‌های حمل‌ونقل عمومی اصفهان در دهه فجر است. همچنین به گفته وی، برای نخستین‌بار در کشور، در دهه فجر 20 جایگاه سوخت کوچک در این شهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

    توسعه آرام مترو تبریز
    مترو تبریز که از شهریور سال جاری، در 6 کیلومتر و با فعالیت 5 ایستگاه آغاز به‌کار کرده، در حال حاضر روزی 7 ساعت از خیابان شهریار تا ائل‌گلی، تبریزی‌ها را جابه‌جا می‌کند و آنطور که یعقوب وحیدکیا، معاون حمل‌ونقل و ترافیک تبریز به  می‌گوید، در حال حاضر وسعت این فعالیت به 7کیلومتر و در 6 ایستگاه رسیده است. به گفته او با توجه به جوان بودن این مترو، در حال حاضر ماهانه 20 هزار نفر با آن در تبریز جابه‌جا می‌شوند.
    او یادآوری می‌کند که مترو تبریز تا پایان سال برنامه خاصی برای افتتاح ایستگاه جدید یا افزوده شدن ناوگان ندارد اما قرار است ایستگاه‌های آن تا شهریور 95 به 12 عدد افزایش یابد. آنطور که وحیدکیا می‌گوید، فعالیت این مترو با 2 رام قطار آغاز شده و اکنون این رقم به 4 قطار رسیده و قرار است تا شهریور 95 به 8 رام افزایش یابد.
    معاون حمل‌ونقل و ترافیک تبریز یادآوری می‌کند در دهه فجر سال جاری در برخی حوزه‌های حمل‌ونقل این شهر اتفاق‌های مهمی می‌افتد، به عنوان نمونه از پایانه مرکزی تبریز که با هزینه حدود 70 میلیارد تومان، در زمینی به وسعت 13 هزار متر مربع و در 3 طبقه احداث شده، بهره‌برداری می‌شود. افزایش دوربین‌های ثبت تخلف و نظارت تصویری در تبریز نیز به گفته وی در دستور کار است.


    افزایش ایستگاه‌ها در پایتخت
    اگر گزارش آخرین وضعیت توسعه مترو در کشور را با مترو تهران به پایان می‌رسانیم، یک دلیل مهم آن، دشواری اطلاعات گرفتن از مدیران مترو و روابط عمومی مترو تهران است. البته با نگاهی به اخبار پیشین می‌توان دریافت که مترو پایتخت، به عنوان پیرترین مترو کشور با حدود 17سال سن و 170 کیلومتر طول، در این روزها در تب و تاب بهره‌برداری از ایستگاه نود و ششم است که قرار است حدفاصل ایستگاه مترو فاطمی و ایستگاه مترو شهیدبهشتی در خط 3 باشد؛ مسئولان وعده داده‌اند تا پایان بهمن، ایستگاه مترو میرزای شیرازی به بهره‌برداری برسد. هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت ساخت مترو تهران، در پاسخ به تماس  درباره زمان دقیق این افتتاح، اعلام کرد که این تاریخ باید به‌وسیله روابط عمومی مشخص و اعلام شود؛ از سوی دیگر به نظر می‌رسد روابط عمومی مترو هنوز به جمع‌بندی مشخصی در این‌باره نرسیده است. آنطور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، با بهره‌برداری از ایستگاه میرزای شیرازی به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های مترو تهران، امکان تردد روزانه حدود 30 هزار سفر با ناوگان مترو پایتخت فراهم می‌شود. بر اساس اخبار منتشر شده، ایستگاه‌های عبوری سهروردی و خواجه‌عبدالله انصاری با بیش از 90 درصد پیشرفت کار، در اولویت بعدی افتتاح در خط 3 مترو تهران هستند. مترو فرودگاه مهرآباد نیز ایستگاه دیگری است که همین روزها باید شاهد بهره‌برداری از آن باشیم زیرا تست سرد این ایستگاه ماه گذشته انجام شده و مسئولان وعده داده‌اند می‌توانیم شاهد آغاز کار این ایستگاه تا پایان سال باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو