فونیکسریمکسبهتام

سومین همایش بین المللی صنعت خودرو(۴۷)

ایران پساتحریم؛ جذاب و پرطرفدار اما پیچیده و دشوار

عصر خودرو- علی دالگیچ، از مدیران بلندپایه شرکت DMG Mori است. این شرکت که مقر اصلی آن در بیله‌فلد آلمان واقع شده است، روز نخست اکتبر ۱۸۷۰ تاسیس شده و در تولید ماشین‌های برش و صنایع مرتبط در دنیا فعالیت دارد. این شرکت در حوزه انرژی هم فعالیت‌هایی دارد.

ایران پساتحریم؛ جذاب و پرطرفدار اما پیچیده و دشوار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، دالگیچ که دانش‌آموخته دانشگاه آخن است، پانزده سال پیش به ایران سفر کرده بود و اکنون در آغاز دوران پساتحریم نیز راهی ایران شده است تا گذشته از شرکت در سومین همایش بین‌المللی خودرو باب گفت‌وگو و مذاکره دوباره با شرکای ایرانی را باز کند.
    او بازار ایران دوران پساتحریم را بسیار "جذاب" و "پرطرفدار" می‌خواند و می‌گوید:"این بازار جذاب و پرطرفدار در عین حال بسیار پیچیده و دشوار است."
    دالگیچ در توجیه این گفته خود عنوان می‌کند:"دشواری بازار ایران را به دلیل مسائل بروکراتیک و پیچیدگی‌های اداری می‌دانم."
    این مدیر اجرایی درباره بازار ایران پیش و پس از تحریم هم می‌گوید:"ایران پیش از تحریم‌ها کشوری رو به رشد و در حال توسعه بود که پتانسیل بالایی هم داشت. ایران در آن زمان تلاش فراوانی داشت تا در حوزه فناوری و دانش پیشرفت‌های زیادی داشته باشد و به دنیا بپیوندد. در آن زمان با ایرانیان دانش‌آموخته بسیاری از نزدیک برخورد داشتم، جوانان تحصیل‌کرده‌ای که تلاش زیادی داشتند تا خودی نشان دهند و بسیار کوشا بودند. امروز هم متوجه شده‌ام ایران در سال‌های تحریم به دنبال یافتن جایگزین‌هایی برای شرکای رفته و ازجمله چین را شریک نخست خود قرار داده بود. این در حالی است که 15 سال پیش اوضاع هرگز این چنین نبود و چین چنین جایگاهی نداشت."
    دالگیچ درباره برگزاری همایش سوم خودرو در سطح بین‌المللی هم عنوان کرد:"نفس برپایی کنفرانس‌هایی از این دست را بسیار خوب و مفید و اثرگذار می‌دانم ولی دوست داشتم و دارم در این دست همایش‌ها فرصت گفت‌وگوی مستقیم با قطعه‌سازان یا شرکت‌های کوچک محلی فراهم باشد. دقیق‌تر باید بگویم دوست داشتم امکان ارتباط مستقیم با این دست فعالان وجود می‌داشت."
    او همچنین از علاقه‌مندی شرکتش برای همکاری با همه طرف‌های ایرانی خبر داد و آرزو کرد شرایط برای این مشارکت هر چه زودتر فراهم شود. دالگیچ همچنین از ساخت کارخانه‌ای از سوی این شرکت در تهران در آینده نزدیک خبر داد و زمان نهایی این کار را 3 تا 6 ماه آینده عنوان کرد.
    دالگیچ تبادل تجربه و فناوری را شیوه مناسبی برای همکاری دو طرف به‌خصوص طرف ایرانی برشمرد و افزود:"ما با حضور در ایران می‌توانیم کیفیت و تجربه بین‌المللی خودمان را به این کشور بیاوریم. به‌خصوص تجربه‌های خودمان در بازارهای جدید را که می‌تواند کمک بسیار موثری برای شرکای ایرانی در راهیابی به بازارهای جهانی باشد. به گمان من این مهم‌ترین نیاز طرف‌های ایرانی در حال حاضر است."
    او در پایان درباره راه‌های موفقیت خودروسازان ایران در بازارهای جهانی هم گفت: "ایرانی‌ها دو راه پیش رو دارند. به‌خصوص خودروسازهای ایرانی باید با کمک شرکایی مطرح خود را هر چه زودتر به‌روز کنند. این کاری است که بسیاری از شرکت‌ها در گوشه‌گوشه جهان آن را انجام داده‌اند. دوم این که ایرانی‌ها باید بدانند می‌خواهند کدام کشور یا بازار را الگوی خود قرار دهند. باید تاکید کنم ایران توان رشد و رسیدن به سطح نخست بازارهای جهانی را دارد مشروط بر این که از یاد نبرد پیشرفت پروسه‌ای طولانی و زمان‌بر است. یادمان نرود ایران برای از میان برداشتن تاثیرات تحریم‌های رفع شده به چند سال زمان نیاز دارد. ایران همچنان که رئیس‌جمهور روحانی هم گفت باید خیلی زود وارد فرآیند خصوصی‌سازی شود و راهش هم درست همان فرمولی است که ایشان در سخنرانی خود در جمع خودروسازان داخلی و مهمانان خارجی ابراز کرد. ایران باید بتواند برندهای خود را در بازارهای جهانی همانند بورس نیویورک و ... وارد کند."

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط