فونیکسریمکسبهتام

سومین همایش بین المللی صنعت خودرو(۴۵)

تحویل نخستین سری خودروهای تجاری نوسازی شده در طرح راهداری

عصر خودرو- قریب به‌اتفاق کارشناسان حوزه مالی معتقدند کمبود نقدینگی که صنعت امروز با آن مواجه شده با پررنگ شدن حضور شرکت‌های لیزینگی تا میزان زیادی قابل‌رفع است.

تحویل نخستین سری خودروهای تجاری نوسازی شده در طرح راهداری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، محمدحسن مقاره‌ای به‌عنوان یکی از پیشکسوتان صنعت لیزینگ با تأکید بر این موضوع می‌گوید:"مشکل کمبود نقدینگی در همه جای دنیا وجود دارد، با این تفاوت که در کشورهای دیگر حضور پررنگ شرکت لیزینگی به‌طورمعمول این مشکل را مرتفع می‌کنند چراکه ساز کار آن موجود است و از سوی دیگر سود ثابت و معقولی نیز تعیین‌شده است. اما در کشور ما این‌گونه نیست." به همین بهانه با وی که سابقه مدیریت چندین شرکت لیزینگی را در کارنامه خود داشته و هم‌اکنون نیز بر مدیریت مجموعه لیزینگ کارآمد (وابسته به گروه ماموت) را در اختیار دارد به گفتگو نشستیم تا از موانع و سازوکارهای حضور پررنگ‌تر شرکت‌های لیزینگ در حوزه خودرو بگوید.
    ***
    * این روزها و پس از اجرایی شدن برجام دغدغه عمده بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ این است که بر سر اقتصاد و بازار کسب‌وکار چه پیش خواهد آمد؟
    اقتصاد ایران طی تمامی سال‌های گذشته شرایط سخت تحریم را تجربه کرده است و همان‌طور که پیش‌ازاین نیز در مصاحبه‌هایم گفتم اولین نشانه‌های تغییر در بازارهای مالی و بخصوص صنعت لیزینگ ظاهرشده است، که با توجه به رونق بخش حمل‌ونقل کالا در آینده نزدیک، می‌توان تغییرات پیش رو را با تفکر استراتژیک، رهبری و مدیریت کرد.
    * لیزینگ‌ها در این شرایط چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟
    شرکت‌های لیزینگی درصورتی‌که درست هدایت شوند و بتوانند از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده کنند بهترین راهکار برای تأمین نقدینگی کشور هستند. برای استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت راهکاری که بعد از اجرای برجام پیش روی شرکت‌ها است، استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت خارجی است چراکه سود دریافتی  در کشورهای دیگر بسیار پایین‌تر از کشور ما است و درصورتی‌که بتوانیم تعهد پرداخت مناسب را به شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه تأمین مالی بدهیم، می‌توانیم از یک‌سو به ورود ارز به کشور کمک کنیم و از سوی دیگر محصولاتمان را با سود بسیار پایین به مشتریان عرضه کنیم.
    * آینده بازار خودروهای تجاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    با رفع تحریم صنعت خودرو، روند فعالیت خودروسازان به‌ویژه در حوزه واردات قطعات و مواد اولیه تسهیل خواهد شد ولی کاهش قیمت خودرو مستلزم بهبود شرایط و کاهش نرخ ارز و مواد اولیه خواهد بود که فعلاً دورنمای روشنی از آن‌ها وجود ندارد. از طرفی مشتریان خودروهای تجاری دو دسته هستند که دسته اول تولیدکنندگان و یا صاحبان بنگاه‌های حمل‌ونقل داخلی و ترانزیت است که جهت توسعه بازار خود و یا رفع نیازهای لجستیک، متقاضی خرید خودروهای کار به‌صورت نقد یا لیزینگی است و دسته دوم افراد حقیقی هستند که سرمایه‌های نقدی خود را به خودروهای کار تبدیل و از طریق این حرفه امرار معاش می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت در شرایط فعلی بازار تقاضای خرید اندکی کاهش‌یافته ولیکن خودروهای کار شرکت ماموت (اسکانیا)  به دلیل استهلاک کم و مصرف سوخت بهینه و دارا بودن استانداردهای  بین‌المللی، همواره مشتریان خود را داشته است .
    * تولیدکنندگان خودروهای تجاری از رکود بازار خبر می‌دهند. آیا این رکود بر فعالیت‌های لیزینگ خودروهای تجاری هم تأثیرگذار بوده است؟
    یکی از دلایل کاهش تقاضا خرید برای خرید خودروهای کار و رکود در بخش لیزینگ این خودروها، کاهش چشم‌گیر کرایه حمل و حجم بار و ایجاد خلل جدی در معیشت مالکین خودروهای کار و پرداخت  اقساط لیزینگ  است. طی ماه‌های اخیر، کشور با کمبود بار شدید در دو بخش  حمل‌ونقل داخلی و ترانزیت مواجه شده است که بخشی از آن به دلیل کاهش قیمت جهانی مواد معدنی مانند سنگ‌آهن، فولاد و سیمان ... و کاهش میزان صادرات کشور است که امیدواریم، با توجه به رفع تحریم‌ها و فعال شدن بندرها و افزایش واردات کالا در سال آینده، شاهد بهبود وضعیت حمل بار در کشور و رونق کسب‌وکار باشیم. ذکر این نکته ضروری است که شرکت ماموت تنها عرضه‌کننده خودروهای تجاری اروپائی با برند " اسکانیا" در شرایط فعلی است که درزمینه فروش محصولات خود مشکل نداشته و همواره  در هر شرایطی مشتریان خاص خود را دارد .
    * وضعیت ساماندهی خودروهای تجاری فرسوده در کشور چگونه است؟
    همان‌طور که می‌دانید 21 درصد ناوگان خودروهای سنگین کشور عمر بالای 35 سال دارند که نوسازی آن‌ها از سوی ستاد حمل‌ونقل و سوخت و سازمان راهداری مدنظر قرار دارد  و  در کل بیش از 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای 10 تن با عمر بالای 25 سال در کشور وجود دارد که باید نوسازی شود. در همین ارتباط طرح مشترکی از اواسط سال جاری بین شرکت‌های فعال در حوزه خودروهای تجاری و سازمان راهداری آغازشده است و این روزها در حال به سرانجام رسیدن است. در این طرح 5000 هزار دستگاه از محصولات اسکانیا با پرداخت 30  درصد قیمت خودرو به‌عنوان پیش‌پرداخت و پرداخت اقساطی مابقی با سود 11 درصد در کمترین زمان ممکن به خریداران تحویل داده خواهد شد. که البته اختلاف این سود با سود بانکی را نیز سازمان راهداری به بانک‌ها پرداخت خواهد کرد. همچنین باید تاکید کنم این تصمیم یکی از تصمیمات درست دولت است و به نظر می‌آید این طرح بتواند تأثیر سریع و زیادی در زمینه از بین بردن رکود این روزهای بازار خودروهای تجاری داشته باشد.
    * این طرح چه زمانی به‌صورت کامل اجرایی خواهد شد؟
    تمامی اقدامات لازم طی چند ماه اخیر انجام‌شده و درصورتی‌که مشکل خاصی پیش نیاید اولین سری خودروهای تجاری نوسازی شده همزمان با نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو ایران و سومین همایش بین‌المللی خودرو به خریداران تحویل خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط