فونیکسریمکسبهتام

پس از گذشت ۱۸ ماه از زمان سقوط

علت نهایی سقوط ایران ۱۴۰ بالاخره اعلام شد

عصر خودرو- علت اصلی حادثه ای که به کشته شدن ۴۰ مسافر پرواز تهران – طبس منجر شده بود اعلام شد.

علت نهایی سقوط ایران ۱۴۰ بالاخره اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در ساعت 9.30 دقیقه صبح روز یک شنبه، 19 مرداد سال93 یک فروند ایران140 شرکت هواپیمایی هسا با 48 سرنشین پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در یکی از خیابان های نزدیک به این فرودگاه سقوط کرد و در جریان آن 40 سرنشین از جمله تمام کروی پرواز کشته شدند.

    با وجود آنکه به فاصله چند ساعت پس از وقوع این حادثه، رسما یک کمیته بررسی سانحه با هدف بررسی دقیق علل این حادثه تشکیل شد و بنا را بر بررسی دقیق تمام ابعاد این اتفاق گذاشت، اما به دلایل مختلفی ارائه گزارش نهایی این سقوط برای مدتی نسبتا طولانی به تعویق افتاد، اتفاقی که تنها نتیجه آن افزایش فشارها بر وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری بود و سرانجام جهانگیریان رییس وقت این سازمان را مجبور به استعفا کرد.

    حال و با گذشت حدود یک سال و نیم از این حادثه سازمان هواپیمایی علت اصلی این سقوط را اعلام کرده است. بر اساس گفته جعفرزاده مدیر روابط عمومی این سازمان نقص فنی، نتیجه نهایی سانحه پرواز مسیر تهران- طبس اعلام شده است.

    هرچند به فاصله چند ماه پس از این سقوط در گزارشی ابتدایی از سوی کارشناسان چند علت فنی خاص مانند اشکال در سیستم کنترل الکترونیکی، اضافه بار هواپیما و گرم شدن محفظه موتور به عنوان تاثیرگذارترین علل سقوط اعلام شد اما گزارش نهایی سازمان هواپیمایی اشکال در سیستم کنترل الکترونیک را به عنوان اصلی ترین عامل معرفی کرده است.

    جعفرزاده در این رابطه گفته با توجه به کارایی هواپیما و بررسی های تخصصی صورت گرفته روی تمامی احتمالات و نظریات، اشکال در سیستم کنترل الکترونیکی موتور هواپیما عامل محوری و موثر در سانحه بوده و اشکال در این سیستم نه تنها موجب نارسایی در هشدار به موقع به خلبان شده بلکه خود عامل مهمی برای از دست رفتن موتور هواپیما شده است.

    در شرایطی که هنوز سازمان هواپیمایی جزییات گزارش نهایی خود را ارائه نکرده است و باید دید در این گزارش نقش دیگر عوامل تا چه حد تعیین کننده بوده اما به نظر می رسد سرانجام آنچه حادثه را به وجود آورده است مشخص شده و سرانجام پرونده 18 ماه بررسی مختومه خواهد شد، پرونده ای که به پرواز ایران 140 در آسمان ایران پایان داد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو