فونیکسریمکسبهتام

ایران فناوری ساخت تجهیزات نیروی کشش مترو را در اختیار گرفت

عصر خودرو- یک عضو موسس سندیکای برق ایران گفت: با در اختیار گرفتن فناوری ساخت تجهیزات نیروی کشش مترو، ایران به جمع معدود دارندگان این فناوری در سراسر جهان پیوست که افزون بر صرفه جویی ارزی و اشتغالزایی، توان حضور در بازار بزرگ ۴۰۰ میلیون نفری منطقه را نیز دارد.

ایران فناوری ساخت تجهیزات نیروی کشش مترو را در اختیار گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، سیروس رضا مقدم درباره سفر امروز «ماتئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا، به تهران افزود: سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا در دی ماه گذشته، دستاوردهای فراوانی به همراه داشت که یکی از آنها امضای قرارداد ساخت تجهیزات نیروی کشش مترو و انتقال فناوری ایتالیا در این زمینه به ایران بود.
    به گفته وی، پیشتر همه تجهیزات مورد نیاز این فناوری از چین وارد می شد یا این کشور پس از خرید بخشی از تجهیزات از اروپا، آنها را به ایران می داد و حتی اجازه نگاه کردن و یادگیری شیوه کار آنها را نداشتیم اما مطابق قرارداد با ایتالیا مقرر شد این فناوری به طور کامل به ایران داده شود.
    این فعال اقتصادی افزود: اعمال تحریم های اقتصادی در سال های گذشته سبب شد شرکت خصوصی «نیرو تابلو» با پیشینه بیش از 40 سال تلاش در رشته برق و بیش از 15 ساله در برق مترو، بومی سازی ساخت تجهیزات نیروی کشش مترو را آغاز کند.
    وی ادامه داد: تحریم ها سبب شده بود ایتالیا و دیگر کشورهای صاحب این فناوری نتوانند در این زمینه با ایران قرارداد امضا کنند اما امروز این مشکل برطرف شده است.
    عضو موسس سندیکای برق ایران اضافه کرد: پیشتر ایتالیایی ها حاضر نبودند این فناوری را در اختیار ایران قرار بدهند اما وقتی توانایی حضور در بازار پرریسک 400 میلیونی منطقه، همسایگان ایران و خاورمیانه را به آنها متذکر شدیم، به عقد قرارداد راضی شدند که البته حضور رئیس محترم جمهوری در این کشور و تلاش سیاستمداران نیز در تحقق این مهم بسیار کارگر بود.
    مقدم اضافه کرد: قرارداد امضا شده یک قراداد دانش فنی است که ساخت تجهیزات مربوط را داخل ایران میسر می کند.
    به گفته وی، قرار است محصولات تولیدی در آزمایشگاه های بین المللی بی طرف آزمایش و گواهی معتبر صادر شود.
    مدیرعامل شرکت نیروتابلو اعلام کرد: اینک این فناوری در مترو مشهد که پیشتر شرکت «زیمنس» آلمان بخش هایی از آن را اجرا کرده بود، به دست کارشناسان ایرانی در مدت 6 ماه به کار گرفته شد و دوازدهم بهمن ماه گذشته همزمان با سی و هشتمین بهار انقلاب به بهره برداری رسید.
    وی یادآوری کرد: برق مورد استفاده برای نیروی کشش مترو از نوع دی.سی (DC) است که فناوری آن فقط در اختیار برخی کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، آلمان، سوئیس، ایتالیا، کره جنوبی و ژاپن است و با قرارداد منعقد شده، ایران نیز به جمع کشورهای صاحب این فناوری پیوست.
    جریان مستقیم دی.سی (DC) یا جریان پیوسته، عبور پیوسته جریان الکتریسیته از یک هادی مانند یک سیم از پتانسیل بالا به پتانسیل کم است. در جریان مستقیم، بار الکتریکی همواره در یک جهت عبور می کند که این امر جریان مستقیم را از جریان متناوب آ.سی (AC) متمایز می کند.
    جریان متناوب آ.سی (AC) یک جریان الکتریکی است که در آن اندازه جریان به صورت چرخه ای تغییر می کند؛ برخلاف جریان مستقیم که در آن اندازه جریان مقدار ثابتی می ماند.
    عضو پیشین هیات مدیره سندیکای برق ایران گفت: آمادگی این انتقال فناوری از سال ها پیش در متخصصان ایرانی وجود داشت و مهندسان کشورمان با مهندسی معکوس به آن دست یافته بودند اما اجازه رسمی این کار را نداشتند.
    وی اعلام کرد: عقد این قرارداد، انتقال فناوری مربوط به تابلوهای کنترل، حفاظت و توزیع دی.سی (DC) و رکتیفایرها (مبدل های AC به DC) را برای کشور میسر کرد.
    رکتیفایر یا یکسوکننده (Rectifier) وسیله‌ای است که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می‌کند.
    مقدم افزود: هر چند تحقق این مهم فقط 15 درصد از هزینه تجهیزات و تاسیسات مربوط به مترو را شامل می شود اما از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.
    وی تصریح کرد: اینک ایران اسلامی از قابلیت و توان بالایی برای توسعه و استفاده از این فناوری در همه خطوط مترو موجود و برنامه ریزی انجام شده برای توسعه خدمات قطار شهری در کلانشهرهایی همچون تبریز، اصفهان و... برخوردار است.
    عضو موسس سندیکای برق ایران اضافه کرد: انتظار می رود مسئولان با رعایت ماده سه قانون استفاده از حداکثر توان داخلی، در تلاش انجام شده سنگ اندازی نکنند؛ زیرا اینک این فناوری با هزینه هایی به مراتب کمتر با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور، اشتغالزایی داخلی، ارائه ضمانتنامه و مسئولیت پذیری در ارائه خدمات در دسترس قرار گرفته است.
    به گفته وی، انجام این مهم و در اختیار گرفتن فناوری از نظر خرید تجهیزات تا 50 درصد و از نظر اجرای تمام و کمال پروژه تا 100 درصد صرفه جویی در هزینه ها را به دنبال دارد و همه اینها در حالی است که شرکت نیروتابلو فقط با 15 درصد ظرفیت خود کار می کند و توان انجام کار در همه خطوط آینده مترو ایران در کلانشهرها را دارد.
    مقدم تاکید کرد تبدیل شدن ایران به هاب (مرکز) انرژی منطقه با توان بالای مهندسان و کارشناسان کشور دور از دسترس نیست.
    به گزارش ایرنا «متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا، امروز (سه شنبه) در صدر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می کند.
    نخست وزیر ایتالیا را در این سفر هیاتی 250 نفره همراهی می کند.
    شماری از وزیران، مقام های اقتصادی و مدیران بلندپایه بانک های مهم و بازرگانان و صاحبان صنایع ایتالیایی در این هیات عضوند.
    رئیسان صندوق ضمانت صادرات «ساچه»، شرکت ملی نفت ایتالیا «انی» و کنفدراسیون صنایع این کشور «کنفیندوستریا» نیز در این هیات حضور دارند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو