فونیکسریمکسبهتام

شرکت‌کنندگان اتومکانیکای استانبول با مشاهده توانمندی‌های صنعت قطعه ایران مطرح کردند

ایران تنها نفت معامله نمی‌کند

عصر خودرو- نمایشگاه اتومکانیکای استانبول که در هفته‌های آخر فروردین (۱۹ تا ۲۲ فروردین) در محل نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی استانبول برگزار شد، مهم‌ترین نمایشگاه صنعت خودرو ترکیه در ۶ بخش قطعات، مجموعه‌های الکترونیکی و سیستم‌ها، قطعات جانبی، تعمیرات و نگهداری، سیستم‌های مدیریتی و کارواش، نگهداری و بازسازی بود که پذیرای ۴۷ هزار غرفه‌دار از ۳۸ کشور جهان بود. در این نمایشگاه ۱۲ شرکت از ایران حضور داشتند.

ایران تنها نفت معامله نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، حسن باقری، مدیر فروش یکی از گروه‌های قطعه‌ساز خودرو (کمک فنر) که در بازار ترکیه نشان(برند)ی ایجاد کرده است، درباره دستاوردهای نمایشگاه اتومکانیکای استانبول گفت: این گروه تولیدی، بر اساس گزارش بازار و تحقیقاتی که در ترکیه انجام داده، سبد محصول خاص بازار ترکیه را ایجاد کرده و با ساخت کمک‌فنرهای خودروهایی که در ترکیه پر تردد هستند، از طریق بازاریابی دفتر ترکیه، شرکت قطعات خود را صادر می‌کند. وی با بیان اینکه قطعاتی که برای ترکیه فرستاده می‌شود به کشورهای شمال افریقا و اروپای شرقی نیز صادر می‌شود، در تشریح بازخورد نمایشگاه برای تولیدکنندگان گفت: یکی از دستاوردهای این حضور آگاهی از رضایت مشتریان از کیفیت محصولات ایرانی بود. باقری یادآور شد: در این نمایشگاه بازرگانان زیادی برای بحث سفارش‌گذاری و همکاری‌های متقابل مراجعه کردند و از همه مهم‌تر پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری مشترک داشتیم که عده‌ای حاضر بودند خط تولید را با دانش فنی در کشور خود راه‌اندازی کنند و قطعات منفصل از ایران صادر و در آنجا مونتاژ شود. این فعال صنعت قطعه‌سازی درباره کیفیت نمایشگاه نیز اظهار کرد: با وجود وضعیت کشور ترکیه، فضا اندکی متفاوت‌تر از سال‌های پیش بوده به طوری که حدود 20 تا 25 درصد کاهش بازدیدکننده را شاهد بودیم اما شرکت‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته با افزایش تعداد مراجعه‌کننده روبه‌رو بودند. وی درباره دستاورد شرکت قطعه‌سازان در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز عنوان کرد: قطعه‌سازان داخلی باید توان‌مندی‌های لازم برای رقابت در بازار صادرات را برای خود مهیا کنند و با استقبال از این نوع نمایشگاه‌ها که فرصتی برای بازاریابی است، محصولات خود را به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی بشناسانند. باقری در ادامه به شروطی برای این حضور اشاره کرد و گفت: پیش از حضور در نمایشگاه و هزینه کردن، باید قطعه‌سازان بازارهای جهانی را شناخته، از الزامات رقابت آگاهی یابند و بدانند که باید چه نکاتی را در تولید محصول لحاظ کنند. در این صورت اگر با آمادگی قبلی و با برآورد بازار در چنین نمایشگاه‌هایی مشارکت کنند به طور قطع نتایج دلخواه به‌دست خواهد آمد.


    ایران را تنها با نفت می‌شناسند
    در نمایشگاه اتومکانیکای استانبول 5 قطعه‌ساز تبریزی مشارکت داشتند که بهانه‌ای برای ادامه گفت‌وگو درباره بازخوردهای نمایشگاه برای صنعت قطعه‌سازی داخلی بود. سیدجلال موسوی‌خطیبی، یکی از قطعه‌سازان حاضر در نمایشگاه گفت: این نخستین تجربه برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی بود اما آنچه در نخستین حضور خود آموختیم شاید به لحاظ مالی سود زیادی نداشت اما همین‌که دیده شدیم بزرگترین دستاورد برای تولیدکنندگان بود. دیوارهای تحریم به قدری فاصله ایران با کشورهای دنیا را زیاد کرده که بسیاری ایران را تنها با چاه‌های نفتش می‌شناسند. گویی همیشه پای نفت در میان است و طلای سیاهی که باید برای کشور سودمند باشد برعکس، کشور را به عقب می‌راند. موسوی در این‌باره اشاره کرد: بسیاری از بازدیدکنندگان وقتی غرفه‌های قطعه‌سازان ایرانی را می‌دیدند تعجب می‌کردند زیرا تصور آنها این بود که ایران تنها نفت معامله می‌کند و صنایع تولیدی دیگری ندارد بنابراین از وجود چنین شرکت‌هایی در ایران بسیار متعجب بودند.


    نمایش توانایی‌ها تبلیغی برای تولیدکننده
    یکی از مزیت‌های شرکت صنعتگران ایرانی در این دست از نمایشگاه‌ها، دیده شدن است. امری که موسوی نیز به آن اشاره کرده و در این باره توضیح داد که اگرچه تولیدکنندگان ایرانی به لحاظ مادی سودی نکردند اما بزرگترین دستاورد حضور در این نمایشگاه دیده‌شدن بود. وی پیشنهاد کرد: شرکت‌های ایرانی باید در تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشند و البته این حضور باید مستمر باشد چرا که این استمرار نتیجه‌بخش است. به گفته وی، دیده شدن، تبلیغی برای شرکت‌کنندگان است و مسیر صادرات را هموار می‌کند. این قطعه‌ساز تبریزی درباره قراردادهای منعقد شده در این نمایشگاه نیز گفت: با کشورهای زیادی صحبت شد اما زمان نیاز است تا قراردادها منعقد شود اما می‌توان امیدوار بود که راه صادرات به کشورهای افریقایی و همچنین دیگر کشورها باز شود. موسوی‌خطیبی همچنین اضافه کرد: بر اساس تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت در بحث سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر)، با چند شرکت اروپایی مذاکرات اولیه انجام شده و قرار است در ماه‌های آینده، هر دو طرف مذاکره‌کننده موضوع همکاری‌ها را دنبال کنند. وی همچنین افزود: یکی از دستاوردهای مثبت نمایشگاه، آشنایی با یک شرکت اروپایی بود که با چندده خودروساز در حال فعالیت است.


    ایران و ترکیه در میدان رقابت
    این فعال صنعت قطعه‌سازی در ادامه صحبت‌های خود حضور در این نمایشگاه را فرصتی برای مقایسه میان قطعات تولیدی ایرانی با قطعات ترکیه دانست که به گفته وی، برخی از قطعات ترک به لحاظ کیفیت شاید پایین‌تر از قطعات ایرانی اما از نظر قیمت بالاتر بودند. به طور نمونه این دسته از تولیدکننده‌های ترک با 16 کشور در حال کار هستند در حالی‌که ایران تنها با یک کشور همکاری دارد.


    بازار روسیه بستری برای حضور
    موسوی‌خطیبی در نهایت گفت: صنعت قطعه‌سازی کشور قدرت رقابت با کشورهای فعال در این صنعت را دارد و می‌تواند همکاری‌های نزدیکی در بحث قطعه‌سازی با خودروسازان اروپایی داشته باشد. وی افزود: امروز صنعت خودرو روسیه که قراردادهای او با ترکیه فسخ شده، نیاز به تامین قطعات دارد این در حالی است که روسیه روزانه 800 خودرو تولید می‌کند که می‌تواند با توجه به این شرایط، بازار خوبی برای قطعه‌سازان ایرانی باشد. بنابراین درخواست قطعه‌سازان این است که مدیران و دست‌اندرکاران فرصت‌ها را غنیمت شمرده و بستر صادرات را فراهم کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو