فونیکسریمکسبهتام

جاده همچنان در جابجایی بار یکه تازی می‌کند

عصر خودرو- وزارت راه و شهرسازی آمار رسمی ترانزیت کالا در سال ۹۴ را ارائه کرده که بر اساس آن آمار کل جابجایی بار در کشور کاهشی شش درصدی را تجربه کرده، با این وجود راه آهن توانسته سهم خود را دو درصد افزایش دهد.

جاده همچنان در جابجایی بار یکه تازی می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازایسنا، بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده در سال گذشته حدود 394 میلیون تن بار از طریق شقوق مختلف حمل و نقل در کشور جابجا شده که در این میان باز هم حمل و نقل جاده‌ای با فاصله‌ای قابل توجه نسبت به دیگر رقبای خود حرکت می‌کند.

    از مجموع کالاهای جابجا شده، حدود 360 میلیون تن کالا معادل 91 درصد از طریق جاده‌ها انجام گرفته است. این رقم در حالی به دست آمده که بار جابجا شده نسبت به سال قبل کاهشی 6 درصدی را در این حوزه تجربه کرده است.

    نکته مهم در آمارهای امثال اما افزایش سهم راه آهن در ترانزیت کالا و رشد دو درصدی این بخش بوده است. هرچند راه آهن در مجموع تنها 9 درصد از کل کالاهای جابجا شده در کشور را در اختیار گرفته اما حفظ آمار رو به رشد این بخش در ماه‌هایی که آمار کل ترانزیت پایین آمده امیدواری‌های را به وجود آورده است.

    این موضوع با توجه به برنامه ریزی های راه آهن برای ماه های آینده با قدرت بیشتری پیگیری خواهد شد. طبق اعلام پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن، این بخش خود را آماده کرده تا روند رو به رشد خود در جابجایی بار را در سال 95 نیز ادامه دهد و در این راستا هدف گذاری‌هایی برای افزایش 100 سهم ریل در ترانزیت انجام گرفته است.

    در کنار برنامه ریزی‌های داخلی صحبت برای افزایش نفوذ خط آهن بین المللی اینچه برون و البته راه اندازی پل ریلی آستارا نیز می‌تواند به افزایش توان ترانزیت ریلی کشور در مرزهای بین المللی ختم شود و این امر قطعا یکی از اهداف کلان کشور را لحاظ خواهد کرد.

    امنیت بالا و هزینه محدود ترانزیت ریلی در قیاس با جاده ها باعث شده کشور در برنامه‌های کلان و بلندمدت خود حرکت از سمت ترانزیت جاده‌ای به ریلی را در دستور کار قرار دهد، هدفی که هرچند در طول سال‌های گذشته اقدامات مثبت و تاثیرگذاری در رابطه با آن انجام گرفته اما هنوز برای کاهش نفوذ جاده راهی طولانی باقی مانده است، جاده هایی که هنوز با سهم 91 درصدی خود در این حوزه یکه تازی می کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو