فونیکسریمکسبهتام

مدیریت توسعه پایدار کارکنان

عصر خودرو- مدتهای مدیدی اعتقاد بر این بوده که مشارکت کارکنان عاملی کلیدی در دستیابی به عملکرد در محل کار است و هم اکنون این امر به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است.

مدیریت توسعه پایدار کارکنان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اما اگر مدیران بدون در نظر گرفتن سلامت کارکنان تنها بر امر مشارکت تمرکز نمایند پایداری مشارکت ایجاد شده را به خطر می‌اندازند. این تحقیق قصد دارد با ارائه نحوه ایجاد چهارچوب رفتارهای مدیران که لازمه کسب مشارکت کارکنان در حفظ سلامت کارکنان است به مدیران در بنای مشارکت پایدار کارکنان کمک کند.
    مشارکت کارکنان چیست؟
    با اینکه عبارت مشارکت کارکنان به شکل وسیعی در آثار و ادبیات مدیریت به کار برده می‌شود اما بین تعاریف حوزه علمی و  عملی تفاوت وجود دارد. تعاریف سازمانیِ مشارکت بیشتر بر مشارکت با سازمان متمایل است و آن را با عبارت رفتارهای پی‌آمدی کارکنان شرح می‌دهد (همانند پیش‌ رفتن، نشان دادن تعهد به ارزش‌ها و اهداف سازمانی). تعاریف دانشگاهی بر خلاف تعاریف سازمانی تاکید بیشتری بر روی مشارکت در نقش‌ها و وظایف داشته و مشارکت را به عنوان عبارتی شناختی تعریف ‌میکند به این مفهوم که مشارکت چه حسی می‌‌آفریند به جای اینکه چه حاصلی در پی دارد.
    در  این تحقیق قصد داریم مشارکت کارکنان را به گونه‌ای تعریف کنیم که گستره تعاریف سازمانی و دانشگاهی را در بر گیرد: «تمرکز روی کاری که انجام می دهید (تفکر)، داشتن احساسی خوب نسبت به خودتان در نقش و سازمانتان (احساس) و اقدام به گونه‌ای که نشان‌دهنده تعهد شما به ارزش‌ها و اهداف سازمان باشد (عمل کردن).»
    چرا مشارکت کارکنان اهمیت دارد؟
    مشارکت کارکنان به دو دلیل اهمیت دارد: اول اینکه همواره در دنیای کسب و کار اعتقاد بر این بوده که مشارکت کارکنان آثار قدرتمندی بر روی بهره‌وری دارد (هم‌اکنون 94% تحسین برانگیزترین شرکتهای جهان بر این باورند که کارکنان متعهد مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند (مأخذ: مشارکت برای موفقیت- 2012) و دوم اینکه مشارکت کارکنان به‌حق آثار قدرتمندی بر روی بهره‌وری دارد.

    مشارکت + سلامتی = پایداری
    اسنادی هست که نشان می‌دهد برای پیش بینی نتایج و خروجی‌ها، هر دو عامل مشارکت کارکنان و سلامت روانی وارد عمل می‌شوند به این معنی که کارکنانی با سطوح بالای مشارکت و سطوح بالای سلامت، بهره‌ورترین و شادترین کارکنان بوده‌اند و آنهایی که از سطح پایینی از مشارکت و سلامت برخوردارند برای بهره وری شرکت از کمترین سهم برخوردارند این ارتباط می تواند به شکل زیر بیان شود:
    همچنین شواهدی موجود است که از طریق سلامت روانی کارکنان با بالابردن ارتباط بین مشارکت کارکنان و بهره وری،  مشارکت را پایدار می‌کند.


    این تحقیق نشان می‌دهد اگر سازمانها خط‌مشی هایی را در  پیش بگیرند که بدون پرورش سلامت روانی صرفاً تعهد کارکنان و عملکرد بیشتر را هدف قرار دهند تأثیر آن محدود و ناپایدار خواهد بود.
    چگونه مدیران می‌توانند مشارکت کارکنان را پایدار کنند
    بسیاری از گزارشات بر نقش مدیران صف در دستیابی به مشارکت کارکنان تأکید می‌کند وهمچنین همواره نشان می‌دهد مدیران کلید سلامتی کارکنان هستند. در حال حاضر تحقیق از جمعیت نسل کار انگلستان  نشان می‌دهد "مدیریت خوب صف می‌تواند باعث سلامت، بهداشت و عملکرد بهبودیافته کارکنان شود.این تحقیق پیشنهاد می‌دهد تمرکز بر بهبود ارتباطات و مهارت‌های مدیران صف یکی از روش‌های کلیدی برای دستیابی به مشارکت پایدار کارکنان است.

     

    یعقوب ولی پور شب خانه
    دانشجوی دکتری مدیریت

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو