فونیکسریمکسبهتام

معضلی به نام زباله

فراخوان «ننداز زمین» یا «جریمه»؛کدام راهگشاست؟

عصر خودرو- یکی از چالش‌های اصلی در کلانشهرها زباله‌هایی است که عده‌ای از شهروندان بی‌توجه به سطل‌های زباله مستقر در معابر به زمین می‌ریزند.

فراخوان «ننداز زمین» یا «جریمه»؛کدام راهگشاست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سیمای شهری یکی از مولفه های حائز اهمیت در زندگی شهری محسوب می شود،موضوعی که در ابعاد گوناگون،اعم از بهداشتی،سلامت،زیبایی شهری،نظم و انتظام و مسائل روحی و روانی شهروندان تاثیرگذار است.

    تصور کنید شهری که در معابر آن،زباله های رها شده در معابر خود نمایی می کنند،بطور یقین تردد،حضور و سکونت در چنین منطقه ای موید نوعی هرج و مرج و ناهنجاری های اجتماعی است که به مثابه مشتی نمونه خروار می تواند در حوزه های دیگر زندگی جمعی نیز ظهور و بروز پیدا کند.

    بر اساس یک قاعده،پاکی و تمیز بودن شهر و یا به تعبیری شهر عاری از زباله از مولفه های تاثیرگذاری به شمار می رود که غنی و درون مایه فرهنگ عمومی آن منطقه را به تصویر می کشد.

    از سوی دیگر این امر،شاخصی است برای عملکرد مدیریت شهری و به نوعی ویترین خدمات شهری در سیمای شهری به تصویر کشیده می شود که کانون توجهات در این حوزه،به ضریب پاکی و سیستم های جمع آوری زباله اعم از تجهیزاتی یا انسانی باز می گردد.

    به کرات در تبلیغات محیطی مشاهده می شود که مدیران شهری تلاش می کنند با درج جملات و شعارها یا نصب تصاویری خاص بر لزوم رعایت نظافت و جمع آوری زباله ها تاکید ورزند.

    بخش قابل توجهی از توان و انرژی مدیریت شهری در حوزه شهرداری ها به جمع آوری زباله ها از سطح شهر معطوف می شود.

    اساسا حوزه پسماند یکی از ابعاد حائز اهمیت در عرصه مدیریت شهری به شمار می رود که سازمانی مستقل برای آن پیش بینی شده تا با ساز وکاری اجرایی منظم و کارآمد بتوان مدیریتی مطلوب و سازنده را در این عرصه لحاظ کرد.

    *تمرکز پلیس بر اعمال جریمه برای پرتاب زباله از خودرو

    در طول سالیان اخیر کم و بیش این تصویر برای بسیاری تجربه و مشاهده شده که ناگهان از خودرو زباله ها به سطح خیابان پرتاب می شوند،تکرار چنین چالشی،پلیس را بر آن داشت تا با اتخاذ تدابیری ویژه و اعمال برخوردهای قانونی،این ناهنجاری و رفتار ضد اجتماعی را مهار و کنترل کند.

    تخلف پرتاب زباله از خودرو با کد 2073 شناخته می شود و شامل پرتاب کردن یا ریختن ضایعات،زباله،اشیاء،آب دهان و بینی است.

    *شهر رشت،پیشتاز برخورد با متخلفان

    اگر این اقدام(پرتاب زباله)را نوعی تخلف فرض کنیم که یقینا اطلاق چنین واژه ای بر رفتارهای اینچنینی کاملا صحیح و منطقی است،شهر رشت در ایران از پیشتازان برخورد و اعمال قانون در این حوزه محسوب می شود.

    مرتضی عاطفی،مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در گفتگویی با رسانه ها با اشاره به تنظیم و طراحی مشوق هایی برای قائلان به پاکی شهر،از اعمال قانون و در نظر گرفتن جرایمی برای متخلفان این امر خبر می دهد.

    به عقیده وی،همراهی و همگامی مردم وشهروندان،نقش موثری در کاهش هزینه های شهرداری در این حوزه ایفا می کند.

    اخیرا فراخوان و کمپینی نیز تحت عنوان"نندازمین" نیز فعال شده که برخی از هنرمندان و ستارگان کشور به عضویت آن در آمده اند.

    مهناز افشار،مهران مدیری از هنرمندانی هستند که در توئیت ها و فضای مجازی بر لزوم حفظ نظافت و پاکی شهر و اجتناب و پرهیز از ریختن زباله در سطح معابر و شهرها تاکید ورزیده اند.

    با وجود چنین تحرکات وفراخوان های مثبتی باید به نکته ای تلخ نیز اشاره کرد،به واقع باید با تقویت ظرفیت عمومی نوعی خود انتقادی و نهیب به خویشتن خویش را مد نظر قرار داد،در شرایطی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته امر تفکیک زباله در رده های سنی اندک همچون کودکان انجام و اعمال می شود،ما به جایی رسیده ایم که در این کشور پهناور و با تمدن و فرهنگ غنی،در قرن بیست و یک،فراخوان زباله نریزیم می دهیم.

    *خودروهایی که مبدا پرتاب زباله هستند،زیر ذره بین نظارتی پلیس تهران

    شهر تهران به عنوان مرکزیت و پایتخت کشور نیز از نمونه مناطقی به شمار می رود که به عنوان آیینه تمام نمای کشور،نظافت،سلامت و بهداشت محیط پیرامونی در مناطق مسکونی،معابر،پارک ها،بوستان ها و...در آن بسیار حائز اهمیت است.

    اساسا رعایت این امر در هر نقطه ای از کشور ضروری و مهم است،اما با این حال به دلیل حساسیت های خاصی که در این شهر جاری است،ظاهرا این بار پلیس نیز دست به کار شده و با تذکری تلویحی به پرتاب کنندگان زباله از خودروها،تاکید وریده که اعمال جریمه با جدیت در دستور کار پلیس قرار دارد.

    سردار سید تیمور حسینی،رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفتگویی با رسانه ها،در خصوص سرنشینان خودروهایی که با کم توجهی یا بی توجهی مبادرت به پرتاب زباله می کنند،عنوان کرد:اعمال جریمه در خصوص چنین خودروهایی در دستور کار پلیس است و در صورت مشاهده چنین رفتاری برخورد قانونی لحاظ خواهد شد.

    البته به گفته رئیس پلیس تهران این قانون جدید نیست و از پیش ،برخورد با متخلفان این عرصه پیش بینی و تصویب شده(اما به هر حال آنچه که در اذهان و افکار عمومی نقش بسته،عمدتا معطوف به این امر می شود که جدیت در اعمال قانون در این خصوص آنچنان که باید در اولویت قرار ندارد).

    سردار حسینی البته با ابراز امیدواری از رعایت بخش قابل توجهی از عموم مردم به اجتناب از چنین رفتارهایی می گوید:مبلغ و جریمه پیش بینی شده برای این تخلف 300 هزار ریال است که در صورت مشاهده اعمال خواهد شد.

    بدون تردید حصول شهری پاک و عاری از زباله با همیاری و همگرایی کلیه آحاد جامعه امکان پذیر خواهد شد و در صورت بی توجهی یا کم توجهی شهروندان نمی توان به چنین رویه و رویکردی به عنوان اصلی ضروری برای حفظ زیبایی و سلامت شهر نائل شد.

    با چنین اوصافی،تاثیر فرهنگ سازی و آموزش در توسعه فرهنگی عمومی برای رعایت نظافت شهری امری بدیهی است و به واقع امر شهر پاک، را نباید یافت،بلکه باید آن را با روح جمعی جامعه و مسئولیت پذیری ساخت و حفظ کرد،در غیر اینصورت با پیش بینی و تامین پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه های خدماتی،مکانیکی و تعبیه گسترده سطل ها و باکس های زباله نیز نمی توان آن را محقق کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو