فونیکسریمکسبهتام

استراتژی خودروسازان کره‌ای‌ برای برد در رکود اقتصادی

عصر خودرو- هیوندای موتور و شرکت تابعه اش کیا موتورز از افول صنعت خودروی روسیه برای افزایش سهم بازارشان استفاده کرده و فشار بر خودروساز روسی آوتوواز را مضاعف کردند.

استراتژی خودروسازان کره‌ای‌ برای برد در رکود اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، خودروسازان کره‌ای در طول رکود اقتصادی روسیه سطح تولیدشان را حفظ کرده اند و قیمتها را پایین نگه داشته اند تا زمانی که فروش دوباره رونق گرفت، موقعیت برتری داشته باشند. رکود اقتصادی روسیه باعث شده فروش خودرو در این کشور از سه میلیون دستگاه در سال در فاصله سال 2012 تا 2013 نیمی کاهش پیدا کند.

    شرایط سخت آوتوواز که زمانی برترین خودروساز روسیه بود، به این استراتژی کمک کرده است. این خودروساز روسی در مقایسه با سایرین ضربه بدتری خورده و موفق نشد وجهه برند لادا را که از نظر بسیاری از مردم روسی کیفیت کمتری نسبت به خودروهای خارجی دارد بهبود دهد.

    این بدنامی و چالش قوی از سوی هیوندای و کیا، فشار بر رنوی فرانسه که در سال 2008 با پرداخت یک میلیارد دلار 25 درصد سهم در آوتوواز بدست آورد را تشدید کرده است در حالی که این خودروساز فرانسوی امیدوار بود موفقیتی که با داسیا در رومانی بدست آورد را با لادا در اروپا تکرار کند. ارزش سهام رنو در آوتوواز از آن زمان به میزان 70 درصد کاهش یافته است.

    هیوندای 34 درصد سهم در کیا موتورز دارد که در اوج بحران مالی آسیایی در سال 1998 بدست آورد در حالیکه رنو اکنون بواسطه اتحاد با نیسان، مالکیت عمده آوتوواز را در اختیار دارد.

    فروش خودرو در روسیه به دلیل بحران اقتصادی ناشی از قیمتهای پایین نفت و تحریمهای غربی که قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش داد، سال گذشته به میزان 36 درصد کاهش یافت.

    طبق اعلام گروه صنعتی انجمن شرکتهای اروپایی، اما فروش هیوندای و کیا به ترتیب تنها 10 و 16 درصد کاهش یافت و ارزش سهم آنها از سال 2012 دو برابر شده و به حدود 20 درصد افزایش یافته است.

    در مقابل مجموع سهم بازار آوتوواز و رنو-نیسان از سال 2012 حدود 30 درصد مانده است. اُفت فروش آوتوواز که سال گذشته 31 درصد کاهش داشت، رشد رنو-نیسان را خنثی کرده است.

    سخنگوی هیوندای موتور اعلام کرده این شرکت برای حمایت از منافع و توسعه سهم بازارش، قصد دارد محصولات جدیدی عرضه کرده و تولید محصولاتش در روسیه را افزایش دهد.

    بر اساس گزارش رویترز، استراتژی خودروسازان کره ای برای استفاده از رکود اقتصادی برای توسعه سهم بازار و بُرد بازار در زمان رونق فروش پیش از این بویژه در آمریکا موثر واقع شده است.

    هیوندای تنها خودروساز بزرگی بود که فروش در آمریکا را در زمان رکود سال 2009 بازار افزایش داد و زمانی که در سال 2011 فروش بهبود یافت، این خودروساز 5.1 درصد سهم از بازار خودروی آمریکا داشت.

    این خودروسازان کره‌ای با سرمایه‌گذاری در تولید داخلی و اعتباری که برای عرضه خودروهای قیمت مناسب و مطمئن کسب کرده‌اند، اکنون درصددند همین موفقیت را در روسیه تکرار کنند و به کمک کارخانه خودروسازی هیوندای در روسیه که خودروهای پرفروش هیوندای سولاریس و کیاریو را تولید می‌کند سایر خودروسازان خارجی را کنار زده اند.

    این کارخانه به خودروسازان کره‌ای کمک کرده برخلاف رقیبانی مانند غول آلمانی فولکس واگن که به قطعات وارداتی گران قیمت متکی هستند خودروهای ارزانتری بفروشند و رقیبانشان را ناچار کنند قیمتها را برای جبران کاهش ارزش روبل افزایش دهند.

    قیمت کیاریو که سومین خودروی محبوب روسیه در سال جاری پس از سولاریس و لادا گرانتای آوتوواز است در مقایسه با افزایش 24 درصدی متوسط قیمت خودروهای روسیه از اواخر سال 2014، تنها 11 درصد در سال 2015 افزایش داشت.

    هیوندای و کیا ممکن است حتی آماده باشند برای حفظ فروش، حاشیه سودشان را کمتر کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو