فونیکسریمکسبهتام

جزییاتی جدید از حادثه شهران

عملیات "احداث مترو" علت فروریزش زمین بود

عصر خودرو- اسماعیل نجار گفت: به این جمع بندی رسیدیم که در محل وقوع حادثه یعنی زیر زمین، عملیات احداث مترو در حال انجام بوده و بافت خاک به گونه‌ای بوده است که چسبندگی لازم را نداشته و لاینینگ اصلی نیز انجام نشده است و به دلیل همین نوع بافت خاک، باعث شد که شاهد یک نشست باشیم و این نشست منجر به مابقی حوادث شد.

عملیات "احداث مترو" علت فروریزش زمین بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایلنا، اسماعیل نجار (رییس سازمان مدیریت بحران و معاون وزیر کشور) با بیان این مطلب اظهار داشت: در ساعات اولیه حادثه، دادستان جنایی دکتر شهریاری در محل حادثه حضور یافتند و کاملا ابعاد حادثه را رصد کردند.

    وی با اشاره به اینکه دادستانی از 6 تن از کار‌شناسان خبره برای بررسی ابعاد مختلف حادثه دعوت کرده، اما هنوز نظر قطعی‌شان را به ما اعلام نکرده‌اند، افزود: ما در جلساتی که با کار‌شناسان داشتیم، به این جمع بندی رسیدیم که در محل وقوع حادثه یعنی زیر زمین، عملیات احداث مترو در حال انجام بوده و بافت خاک به گونه‌ای بوده است که آن چسبندگی لازم را نداشته و لاینینگ اصلی نیز انجام نشده است و به دلیل همین نوع بافت خاک، باعث شد که آنجا شاهد یک نشست باشیم و این نشست منجر به مابقی حوادث شده است.

    رییس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: البته این نکته را باید یادآوری کنم که این حادثه فروریزش بوده نه فرونشست؛ چرا که یک جایی حفاری شده و ما به همین دلیل شاهد یک ریزش بودیم؛ فرونشت زمانی اتفاق می‌افتد که سطحی از زمین در اثر برداشت سفره‌های زیر زمینی، نشست کند یا بارگذاری در یک منطقه‌ای انجام شود که این موارد نبوده است.

    نجار با اشاره به اینکه در ضمن ما در شهران انفجار نداشتیم بلکه حادثه، یک آتش سوزی بوده است، خاطرنشان کرد: اگر انفجار اتفاق می‌افتاد به صورت قیف این سوراخ ایجاد می‌شد، اما ملاحظه می‌کنید که این سوراخ بالعکس ایجاد شده است. یعنی این انفجار نبوده بلکه آتش سوزی بوده است. این آتش سوزی هم به این دلیل ایجاد شده که بار بر روی لوله‌های گاز، بسیار سنگین بوده است و آرام آرام باعث شکستگی لوله‌ها شده و در ‌‌نهایت گاز خارج شده است. ضمن اینکه کابل‌های تلفن و برق از آنجا عبور می‌کرده و احتمالا به دلیل وجود انتشار گاز در فضا و همچنین پارگی کابل‌های برق، جرقه ایجاد شده و در ‌‌نهایت شاهد آتش سوزی بودیم.

    خسارات وارده شده به مردم را باید دستگاه مقصر پرداخت کند

    رییس سازمان مدیریت بحران در ادامه تصریح کرد: دادستان جنایی در حال بررسی جزییات این حادثه است، البته نتیجه را به ما اعلام نکرده، اما جمع بندی که ما به آن رسیدیم، همین مواردی است که در بالا ذکر شد.

    وی درباره انتقاد‌ها از مدیریت بحران در حادثه شهران، گفت: به خانواده‌های دو متوفی این حادثه تسلیت می‌گویم که یک تبعه افغان و یک ایرانی بوده است. ممکن است از دید خبرنگاران، رسانه‌ها و یا بستگان متوفیان چنین انتقاداتی مطرح باشد، اما تمام بار داخل زمین فرو رفته یعنی جایی که راننده بیل مکانیکی در آنجا حضور داشته و پیدا کردن او بسیار سخت بود. نکته دیگر اینکه ما باید گاز، آب و برق منطقه را به سرعت وصل می‌کردیم و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این اقدامات را انجام می‌دادیم.

    نجار افزود: کار‌شناسان در اسرع وقت بررسی‌ها را انجام دادند و از طرفی حتی وسایل زنده یاب و مرده یاب توسط هلال احمر به میان آمد و کاملا مطمئن شدند که در حفره‌ای که ایجاد شده، جسدی وجود ندارد و دادستان ساعت 30: 14 دستور داد که چاله پر شود تا دستگاههای خدمات‌رسان بتوانند، اقدامات لازم را انجام دهند، و از طرفی مطمئن بودند که راننده بیل مکانیکی حدودا در کجا است و با یک کار بسیار پیچیده توانستند؛ جسد را بیرون بکشند.

    وی درباره پرداخت خسارات به خسارت دیدگان این حادثه در منطقه شهران، گفت: طبیعتا اگر آسیبی در ارتباط با یک حادثه طبیعی باشد، پیش‌بینی‌هایی شده است، اما در ارتباط با حادثه‌ای که تقریبا عواملی مقصر بودند، باید این عوامل را متقاعد کنیم که خسارات وارده شده را پرداخت کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو