فونیکسریمکسبهتام

سازمان راهداری ابلاغ کرد:

ساماندهی فعالیت وانت بارها و رانندگان آنها در جاده‌ها

عصر خودرو- دستورالعمل ساماندهی تردد وانت‌بارها در راه‌های برون شهری تهیه و به سراسر کشور ابلاغ شد.

ساماندهی فعالیت وانت بارها و رانندگان آنها در جاده‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، غلامحسین دغاغله با بیان این خبر اظهار داشت : این دستورالعمل با توجه به قوانین بالادستی و الزام در ساماندهی ناوگان از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تهیه گردید وبراین اساس و با توجه به هماهنگیهای به عمل آمده با رییس پلیس راه راهور ناجا از آبان ماه سالجاری، وانت بارهای فاقد بارنامه در جاده های کشور اعمال قانون خواهند شد.

    وی با بیان این مطلب که  این دستورالعمل 4 بخش رانندگان، ناوگان، شرایط و ضوابط حمل بار و در نهایت نحوه فعالیت را دربر می گیرد، افزود:سیاست کلی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در تدوین این دستورالعمل اعمال سیاستهای تشویقی به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت شاغلین این بخش و  تسریع در ساماندهی آنهاست.

    مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار داشت:  شرایط فعالیت رانندگان حمل و نقل کالای سبک (وانت بار) برون شهری مطابق با دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت رانندگان حمل و نقل برون شهری و روستایی موضوع بخشنامه شماره 71/116430 مورخ  9دی ماه 93 و اصلاحیه های بعدی آن می باشد.

    دغاغله یادآور شد: دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی برای صدور برگ فعالیت برای متقاضیان رانندگی وانت بار  کافیست برای متقاضیانی که ظرف یکسال از ابتدای شروع طرح مبادرت به ثبت نام نمایند، ارائه گواهی تحصیلی پایین تر از پنجم ابتدایی یا نهضت سوادآموزی بلامانع است.

    مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا، گذراندن دوره های آموزشی عمومی برای رانندگان حمل و نقل کالای سبک (وانت بار) برون شهری را الزامی دانسته، که شرایط و زمان اجرای آن متعاقباً اعلام می شود همچنین برای‌ ورود به بخش و صدور مجوز فعالیت، حداقل سن رانندگان وانت بار 23 سال و حداکثر سن 55 سال است.

    وی افزود: در مورد رانندگان بخش حمل ونقل روستایی و همچنین رانندگانی که سابقه پرداخت حق بیمه دارند، تا سقف 10 سال به حداکثر این سن اضافه خواهد شد. به متقاضیانی که ظرف 6 ماه از ابتدای شروع طرح مبادرت به ثبت نام کنند، حداکثر سن رانندگان (صرفنظر از سابقه پرداخت حق بیمه) تا  65 سال نیز پذیرفته می شود.  ضمناً حداکثر سن رانندگی وانت بارها در سطح جاده، 69 سال درنظر گرفته می شود.

    دغاغله افزود: به هنگام تمدید برگ فعالیت رانندگان، ارائه کارکرد حداقل تعداد 24 فقره بارنامه ثبت شده در سیستم (سامانه بارنامه برخط) در طی یکسال جهت احراز فعالیت حرفه ای در بخش حمل و نقل جاده ای به مرجع تمدید کننده برگ فعالیت کفایت می کند ضمناً شرایط وانت بار برای فعالیت در بخش حمل و نقل جاده ای عبارتست از: درج نام وانت بار در کارت مشخصات وسیله نقلیه. دارا بودن پلاک ایران، دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث معتبر و داشتن حداکثر سن 15 سال. به متقاضیانی که ظرف یکسال از ابتدای شروع طرح مبادرت به ثبت نام کنند، حداکثر سن ناوگان تا  پنج سال بیشتر یعنی معادل 20 سال به شرط داشتن کلیه شرایط خصوصاً گواهی معاینه فنی مجاز ومعتبر مورد تایید است.

    مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا ادامه داد: شرایط و ضوابط حمل بار توسط وانت بارها در راههای برون شهری کشور شامل محدودیتهای ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) و اوزان و همچنین نحوه بارگیری، حمل و مهار ایمن محمولات تهیه و در این دستورالعمل ابلاغ شده است.

    وی تصریح کرد: با متخلفین از این ضوابط بر اساس جدول جرایم رانندگی مصوبه هیات محترم دولت و همچنین جدول تخلفات رانندگان حمل و نقل عمومی موضوع ماده 11 دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برون شهری و روستایی برخورد قانونی خواهد شد و به وسیله نقلیه زمانی اجازه حرکت داده خواهد شد که شرایط بارگیری محموله وسیله نقلیه با مقررات مطابقت داشته باشد.

    وی در خصوص نحوه فعالیت اعلام کرد: متقاضیان و فعالین در بخش حمل و نقل سبک بین شهری (وانت بار) می توانند به یکی از روشهای ذیل فعالیت کنند:

    1- صدور بارنامه توسط شرکتهای حمل و نقل موجود:

    شرکتهای حمل و نقل فعال بین شهری کالا دارای مجوز فعالیت معتبر از سازمان متبوع می توانند نسبت به صدور بارنامه حمل ونقل جاده ای برای رانندگان مجاز و وانت بارهای واجد شرایط این دستورالعمل که دارای برگ فعالیت معتبر از سازمان می باشند با رعایت ضوابط اقدام نمایند.

    2-تاسیس و بهره برداری از شرکتهای اختصاصی حمل و نقل سبک بین شهری (وانت بار) به منظور صدور بارنامه  :

    در صورت تقاضای دریافت مجوز فعالیت به عنوان شرکت مستقل و جدید به منظور صدور بارنامه جهت صرفاً وانت بار (تصریح در موضوع شرکت در اساسنامه) ضمن احراز آخرین ضوابط تاسیس و بهره‌برداری از شرکتهای حمل ونقل بین شهری کالا، در خصوص تعداد ناوگان و مستحدثات و تجهیزات رعایت شرایط ذیل اکتفا می‌کند:

    -دارا بودن حداقل 10 دستگاه وانت بار به نام مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره با حداقل 10% سرمایه یا سهام شرکت

    -ارایه سند مالکیت یا اجاره نامه حداقل یک ساله برای دفتر کار با حداقل متراژ25  متر مربع.

    -داشتن تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری و دسترسی به اینترنت پرسرعت.

    3-صدور بارنامه توسط راننده واجد شرایط:

    صدور بارنامه الکترونیکی صرفاً برای وانت بارهایی که به صورت شش دانگ در تملک راننده می باشد، توسط رانندگان مالک پس از اخذ مجوز از سازمان متبوع با استفاده از سیستم تحت وب و یا اپلیکیشن موبایل (برنامه اجرایی قابل نصب در تلفن همراه) مجاز می باشد. شیوه نامه فنی نحوه صدور و نرم افزارهای لازم به زودی تهیه و اعلام خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو