فونیکسریمکسبهتام

زور صرفه اقتصادی به خشکی گاز می‌چربد؟

عصر خودرو- استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG) به جای بنزین علاوه بر صرفه اقتصادی، در کاهش آلودگی هوا تأثیر بسزایی دارد که فرهنگ سازی و ترغیب مردم به استفاده از آن می‌تواند در کاهش واردات بنزین نیز مؤثر باشد.

زور صرفه اقتصادی به خشکی گاز می‌چربد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  میزان، سال‌هاست که استفاده از گاز طبیعی (CNG) به عنوان یک سوخت پاک و بهینه به جای بنزین از سوی مسئولان توصیه می‌شود و با توجه به فراوانی تولید آن، مصرف این فرآورده به جای سوخت‌های فسیلی برای کشور دارای صرفه اقتصادی است.

    این در حالی است که روزانه نزدیک به 8 میلیون لیتر بنزین برای جبران کمبود آن وارد کشور می‌شود و اگر این کاستی به جای واردات با تشویق مردم برای استفاده از گاز طبیعی جبران شود به نفع اقتصاد کشور است.

    در کنار صرفه اقتصادی استفاده از گاز طبیعی، کم آلاینده بودن این سوخت مطرح است که با در نظر گرفتن مضرات سوخت‌های فسیلی و نقش اصلی آن در آلوده کردن هوا، گاز طبیعی فشرده جایگزین مناسبی برای استفاده است.

    با توجه به شرایط فعلی و اوضاع پسابرجام هنوز شرایط صادرات گاز طبیعی به کشورهای اروپایی به طور کامل مهیا نشده و تنها صادرات به برخی از کشورهای حاشیه‌ای از طریق احداث خط لوله انجام می‌شود که مشکلات خاص خود را دارد.

    به عقیده برخی کارشناسان استفاده از گاز طبیعی در راستای کاهش مصرف بنزین و همچنین کمک به کاهش آلودگی هوا نسبت به سوخت‌های فسیلی، در کنار بهینه بودن آن با فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم امکان پذیر است اما باید در این مورد به نظر مردم نیز توجه شود.

    کارمندی که برای رفت و آمد به محل کار از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده می‌کند با توجه به دوگانه سوز بودن خودرو خود در پاسخ به سؤال میزان مبنی بر اینکه به طور متوسط چقدر از گاز طبیعی (CNG) استفاده می‌کند گفت: برای استفاده از گاز طبیعی باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی در انتظار بوده و این موضوع باعث مراجعه کمتر وی به جایگاه‌های (CNG) می‌شود.

    وی افزود: زمان انتظار نسبت به سال‌های قبل با توجه به افزایش تعداد جایگاه‌ها کاهش پیدا کرده ولی در هر مراجعه به دلیل خراب بودن یک یا دو نازل در جایگاه ممکن است یک ساعت در روز و تا 2 ساعت در شب این انتظار ادامه پیدا کند.

    یک راننده تاکسی که در خطوط برون شهری به مسافرکشی مشغول است در خصوص مقدار مصرف گاز طبیعی (CNG) نسبت به بنزین به خبرنگار میزان گفت: در شرایط فعلی و با قیمت بنزین برای ما استفاده از گاز طبیعی نسبت به بنزین به‌صرفه‌تر است اما این اختلاف قیمت اگر بیشتر شود و گاز طبیعی ارزان‌تر به دست مصرف کننده برسد، می‌تواند بیش از پیش رانندگان را  برای استفاده از آن تشویق کند.

    گفتنی است که علی مهرابی، مدیر طرح ساخت جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) نیز در گفته‌های خود بر این تاکید کرد که قیمت گاز طبیعی فشرده باید به 30 درصد قیمت بنزین برسد تا مردم با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی آن به سمت استفاده از گاز طبیعی فشرده سوق داده شوند.

    البته این در حالی است که مهرابی برخی از انتقادات در رابطه با نبود فرهنگ سازی و مشکلات استفاده از (CNG) را پذیرفته و معتقد است در صورت ایجاد صرفه اقتصادی مناسب در استفاده از (CNG)، میزان مصرف این سوخت با وجود تمام مشکلات افزایش پیدا خواهد کرد.

    یکی دیگر از افرادی که از خودرو دوگانه سوز برای رفت‌وآمد استفاده می‌کند در پاسخ به این سؤال که استفاده از کدام سوخت را ترجیح می‌دهد، گفت: زمانی که از سوخت (CNG) استفاده می‌کند ماشین در سربالایی‌ها کشش ندارد و از سرعت و شتاب آن کاسته می‌شود.

    شهروند دیگری که از خودرو بنزین سوز استفاده می‌کند در پاسخ به سؤال میزان مبنی بر این‌که آیا حاضر به دوگانه‌سوز کردن خودرو خود به صورت رایگان است یا خیر گفت: علاقه‌ای به دوگانه سوز کردن خودرو خود حتی در صورت رایگان بودن آن ندارد و دلیل آن را هزینه و استهلاک بیش از پیش بروی موتور خودرو خود دانست.

    لازم به ذکر است، برخی افراد با توجه به دیده‌ها و شنیده‌ها از افرادی که خودرو دوگانه سوز دارند و همچنین اظهار نظر آن‌ها در رابطه با بازدهی کمتر آن نسبت به بنزین، فشار و استهلاک بروی موتور خودرو ترجیح می‌دهند از بنزین با قیمت فعلی به جای سوخت (CNG) استفاده کنند و احتمال می‌رود این دید زمانی از نظر مردم تغییر کند که از لحاظ هزینه نسبت به بنزین اختلاف زیادی وجود داشته باشد و همچنین مردم اثرات مثبت مصرف این سوخت را نسبت به بنزین در کاهش میزان آلودگی هوا در نظر بگیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو