فونیکسریمکسبهتام

بررسی از بازارهای هدف فعالان صنعت قطعه‌نشان داد

فرانسه در صدر بازار صادرات قطعه‌سازان

عصر خودرو- مهمانان جدید بازار خودرو تا پایان سال وارد خیابان‌ها و جاده‌های کشور می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود با تحقق این امر علاوه بر رونق بازار خودرو، رونقی در خط تولید قطعه‌سازان به وجود آید.

فرانسه در صدر بازار صادرات قطعه‌سازان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، همیشه موضوعی تازه، تکاپویی را برای کسانی که با موضوع درگیر و همراه هستند به ارمغان می‌آورد، جنب‌وجوشی که خوشحالی نهفته‌ای در خود دارد اما در این شرایط این امیدواری وجود دارد که کیفیت و قیمت این محصولات منجر به رضایت مشتریان خودرو و مصرف‌کنندگان ایرانی شود.


    تولید داخلی ستون فرمان خودروهای جدید
    مهدی خلیلی، مدیر کارخانه قطعه‌سازی ستون فرمان، درباره وضعیت تولیدات صنعت قطعه با ورود خودروهای جدید گفت: با ورود و تولید خودروهای جدید از سوی دو خودروساز بزرگ همزمان با امضای قرارداد تولیدات مشترک، این واحد تولیدی نیز برای تامین برخی قطعات پژو 301 با لیسانس دو شرکت فرانسوی در حال فعالیت و ساخت قطعات است. بنابراین در کنار تامین بازار داخل و نیاز خودروسازان بحث صادرات نیز در حال برنامه‌ریزی است.
    وی افزود: با کمک واحد تحقیق و توسعه با اعمال تغییراتی در تولید ستون فرمان پژو 206 برای پروژه جدید پژو 301 که تولید آن در ایران‌خودرو آغاز شده ستون فرمان تولید خواهد شد.
    این فعال صنعت قطعه در پاسخ به این پرسش که تولید ستون فرمان برای خودرو 2008 نیز داخلی است یا خیر نیز اظهار کرد: مذاکرات برای تولید ستون فرمان 3 پروژه جدید پژو 301، 208 و 2008 با شرکت ایران‌خودرو آغاز شده است.
    وی افزود: نزدیک به 2 دهه است که ستون فرمان همه خودروهای شرکت ایران‌خودرو در این شرکت ساخته و تامین می‌شود و چون قطعه‌ای ایمنی به شمار می‌رود همکاری‌ها با شرکت فورسیا و لکن فرانسه که صاحب فناوری است، آغاز شده است.
    این قطعه‌ساز ادامه داد: بنابراین پروژه‌های جدید واگذار شده و در مرحله عقد قرارداد بوده و کارهای نخست فنی نیز در این کارخانه انجام شده است. مطالعه‌های لازم برای خط تولید نیز انجام و تامین قطعه موردنظر برای این 3 خودرو در دست اقدام است.


    گام‌های نخست برای همکاری‌های مشارکتی
    خلیلی درباره چگونگی همکاری این نشان با شرکت‌های قطعه‌سازی فرانسه نیز گفت: همکاری به صورت قرارداد لایسنس (به موجب این قرارداد مالک ورقه اختراع یا صاحب علامت تجاری اجازه بهره‌برداری و استفاده از اختراع یا علامت تجاری را با شرایطی به دیگری می‌دهد) و انتقال فناوری بوده و در سطح سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) نیست. البته برنامه‌هایی برای همکاری‌های مشارکتی وجود داشت که به دلیل اعمال تحریم‌ها در چند سال گذشته به نتیجه نرسد اما همکاری مشترک برای تولید محصولات جدید در حال انجام است و از فناوری این شرکت‌های قطعه‌ساز فرانسوی در طراحی‌های جدید کمک گرفته می‌شود. وی افزود: پورت‌ها در داخل ساخته می‌شود و آزمایش‌ها که نیاز به تجهیزات و سرمایه بسیار دارد از سوی طرف فرانسوی انجام می‌شود.
    این فعال صنعت قطعه درباره همکاری‌های مشارکتی در سطح بین‌المللی پس از برجام نیز عنوان کرد: مذاکره‌هایی برای سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر) با چند شرکت بین‌المللی انجام شده اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده و اجرایی نشده است. بنابراین در ابتدای راه قرار داریم زیرا تحریم‌ها تازه برداشته شده اما به‌طور قطع در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم چنین قراردادهایی را داشته باشیم.
    وی درباره تفاوت این قراردادها (جوینت‌ونچر و لایسنس) نیز توضیح داد: در قرارداد با لیسانس سلسله تعهدات دوجانبه وجود دارد و طرف قرارداد تعهداتی به لحاظ انتقال فناوریکی و دانش فنی خواهد داشت. به عنوان طرف دیگر قرارداد که از نشان او استفاده می‌شود نیز متعهد هستیم در تولید محصول خود به لحاظ کیفی تمام شاخص‌های مورد نظر آنها را رعایت کرده و استانداردهای لازم را داشته باشیم.
    صادرات ستون فرمان به فرانسه
    خلیلی همچنین درباره صادرات ستون فرمان تولید داخل نیز گفت: این شرکت تامین‌کننده قطعات پژو، رنو و لوگان در ایران است. همچنین شرکت رنو در نظر دارد حدود 6 خودرو جدید ساندرو، سیمبل، کپچر و دو مدل دیگر را وارد بازار کند که کار تامین ستون فرمان آنها با به عهده این شرکت است. وی افزود: این نشان در سال 2014م جایزه بهترین تامین‌کننده به لحاظ بهره کیفی را از رنو دریافت کرده و امروز قطعات موردنظر را به شرکت فرانسوی رنو صادر می‌کند البته به شکل مجموعه کامل نیست و به صورت کامپونت‌های محصول است. وی تاکید کرد: این شرکت به دنبال این است تا تعداد قطعات را افزایش داده و به سمت محصول نهایی برود.
    این فعال صنعت قطعه درباره صادرات محصولات خود ادامه داد: در حال امضای قراردادی با یکی از شرکت‌های خارجی تولیدکننده شفت‌های جدید ستون فرمان برای سیتروئن سی‌فور هستیم و قرار است بحث صادرات امسال گسترش یابد. این شرکت موفق شده از قطعات بدنه فرمان به سوی قطعات هزار خاری (شفت) برود که از فناوری خاصی در تولید آن استفاده می‌شود چرا که قطعات فوق ایمنی هستند.
    خلیلی در نهایت به روند صادرات این شرکت اشاره کرد و گفت: هدف این است که مجموعه ستون فرمان صادر و بدنه و شفت به صورت کامل مونتاژ و صادر شود. البته این موضوع در فاز سوم برنامه صادرات شرکت است.


    گام‌های نخست صادرات
    محمدرضا نجفی‌منش، از اعضای هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور نیز درباره تامین قطعات خودروهای جدید گفت: مذاکرات ابتدایی برای پوشش قطعات خودروهای جدید با همکاران مرتبط قطعه‌ساز نیز انجام شده و کسانی که مجموعه ترمز را می‌سازند به‌طور معمول بعد از انجام امور سراغ تولیدکنندگانی خاص برای تامین قطعه موردنظر می‌روند.
    وی ادامه داد: برخی قطعه‌سازان با واسطه وارد زنجیره تامین خودروسازان می‌شوند. بنابراین ابتدا آنها وارد قرارداد با خودروسازان برای تامین قطعات موردنظر شده و سپس با زیرمجموعه‌های خود وارد مذاکره برای ساخت قطعات موردنظر می‌شوند.
    عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور نیز در ادامه درباره صادرات محصولات خود عنوان کرد: در حال حاضر تا امروز برای بازار داخل تامین قطعه داشتیم اما با تلاش‌ها و رایزنی‌هایی که با صنعتگران این حوزه انجام شده برای ورود به بازارهای بین‌المللی نیز به نتایجی خوبی دست یافته‌ایم. او ادامه داد: در این راستا با شرکت رنو وارد مذاکره شده و با پذیرش و تایید کیفیت محصولات تولیدی شرکت از سوی آنها به مجموعه‌های تامین‌کننده قطعات رنو افزوده شدیم. در این راستا قراردادهایی منعقد شد و به زودی تامین و ارسال قطعات مورد درخواست به خط تولید رنو فرانسه آغاز می‌شود.
    نجفی‌منش در پایان گفت: امیدواریم با فضای جدیدی که برای صنعت خودرو کشور به وجود آمده است صنعت قطعه و سازندگان این بخش بهترین بهره‌وری را داشته باشند و به واسطه این قراردادهای جدید به بازارهای جهانی متصل شوند.
    برخی قطعات خودرو که تعداد آنها نسبت به دیگر قطعات محدودتر است در داخل به صورت انحصاری در یک یا چند شرکت محدود تولید و ساخته می‌شوند. به نظر می‌رسد بحث کیفیت و قیمت تمام‌شده در این قطعات در شرایطی باشد که راحت‌تر بتوانند به بازارهای جهانی راه یابند. از این‌رو شاید لازم باشد کارشناسان و فعالان صنعت خودرو در انجمن‌ها برنامه مدونی تدوین کنند و به شناسایی آنها پرداخته و در گام نخست آنها را به سمت بازارهای بین‌المللی سوق دهند.
    به اشتراک بگذارید:
    Submit to Facebook
    Submit to Google Plus
    Submit to Twitter

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط