فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به مسیری که توسعه ایران را تسهیل می‌کند

جاده شماره ۱۰!

عصر خودرو- افزایش توان ایران در عرصه ترانزیت به عنوان یکی از حوزه‌های اقتصادی که بالاترین مزیت نسبی را به همراه دارد، باعث شده دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی در طول ماه‌هایی که از اجرای برجام گذشته به شکلی جدی بهبود زیرساخت‌های این عرصه را در دستور کار قرار دهد، زیرساخت‌هایی که هرچند تمرکز اصلی آنها بر روی راه‌آهن است، اما حوزه جاده‌ای نیز سهمی جدی در آن ایفا خواهد کرد.

جاده شماره ۱۰!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، از برنامه‌ریزی برای ساخت آزادراه تبریز به بازرگان در شمال غرب گرفته تا تلاش برای اتصال آزادراهی بنادر جنوبی به نقاط مرکزی تنها بخشی از برنامه‌ریزی‌هایی است که در طول سال‌های گذشته کلید خورده و تلاش‌های زیادی برای بهره‌برداری دقیق از آنها وجود دارد.

    یکی از اصلی‌ترین این مسیرها که وزارت راه و شهرسازی به نظر آخوندی پیگیری‌های جدید درباره آن انجام داده مسیری است که آب‌های جنوب غربی ایران را به مرزهای شمالی متصل می‌کند.

    هرچند در طول سال‌های گذشته تلاش شده راه اتصال استان‌هایی مانند خوزستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی به یکدیگر بهبود یافته و امکاناتی جدید به آنها اضافه شود، اما به نظر می‌رسد تمام اهداف توسعه‌محور میان این استان‌ها در جاده‌ای خلاصه می‌شود که از آن به کریدور شماره 10 نام می‌برند.

    این کریدور که از بندر امام خمینی (ره) در خلیج فارس آغاز شده و پس از عبور از استان‌های غربی و مرزهای مشترک ایران با کشورهای منطقه به شمال غربی می‌رسد، در صورت افتتاح می‌تواند یک مسیر ترانزیتی جدی برای اتصال آب‌های آزاد به کشورهای منطقه به حساب آید.

    آخوندی درباره‌ی اهمیت افتتاح این کریدور اعلام کرده که با توجه به عبور این مسیر از تعداد زیادی از مرزهای زمینی مشترک ایران با کشورهای همسایه و البته اتصال آن از طریق مسیری که از زنجان عبور می‌کند به پایتخت می‌توان انتظار داشت کریدور شماره 10 راه توسعه ایران باشد، راهی که در بخش‌های مختلف پیشرفت‌هایی جدی را پشت سر گذاشته، اما هنوز به افتتاح نهایی نرسیده است.

    بالابردن توان جاده‌های زمینی ایران در اتصال ایمن و سریع شرق به غرب و شمال به جنوب یکی از اصلی‌ترین اهدافی است که در برنامه‌های بلندمدت نظام از آنها یاد شده و بارها به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف کلان در این حوزه شناسایی شده است، موضوعی که یکی از ابعاد آن را می‌توان در کریدور شماره 10 دید که وزیر راه و شهرسازی از آن به عنوان مسیر توسعه ایران یاد می‌کند و البته در صورت رسیدن منابع اعتباری می‌تواند به دیگر راه‌ها نیز گسترش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو