فونیکسریمکسبهتام

به بهانه آزاد سازی قیمت گذاری پژو ۲۰۷

شواری رقابت گام دوم را محکم برداشت

عصر خودرو- ابتدای هفته جاری بود که شیوا؛ رئیس شورای رقابت از آزادسازی قیمت‌گذاری پژو ۲۰۷ خبر داد، تصمیمی که باید آن را گام دوم این شورا در آزادسازی قیمت خودرو بعد از کوتاه آمدن بر سر آزادسازی قیمت‌گذاری دنا و تندر ۹۰ اتوماتیک آن‌هم بعد از ۶ ماه دانست اما آیا باید این ۲ آزادسازی قیمت را متفاوت از هم دانست؟

شواری رقابت گام دوم را محکم برداشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، شورای رقابت در گام نخست 2 خودرو با تیراژ پایین را در فهرست خود قرار داد که حجم بالایی در بازار را به خود اختصاص نداده‌اند، اما گام دوم به خانواده پژو بازمی‌گردد، باوجوداینکه تحویل پژو 207 صفر هنوز آغاز نشده، اما این خودرو زمانی بخش زیادی از مشتریان ایران‌خودرو را به خود اختصاص داده بود، خودرویی که در بدو ورود خود به بازار یعنی دقیقا 6 سال پیش توانست با فروش بیش از 5 هزار دستگاه در زمانی کوتاه رکورد جالبی را برای آن زمان به جای گذاشت، تا پایان همان سال هم 15 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید.
    حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا این تصمیم شورای رقابت حاکی از آن است که این شورا در حال آماده کردن بازار برای آزاد سازی قیمت گذاری تمامی خودروها است؟ به نظر می رسد بله.
    بله به چند دلیل. نخست اینکه پیش‌تر شورای رقابت مجوز افزایش قیمت برخی خودروها به 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا را داده بود اما این شرکت‌ها به این نتیجه رسیدند که بازار توان افزایش قیمت را ندارد به همین دلیل شاهد افزایش قیمت این محصولات نبودیم، این تصمیم نشان  از آن دارد که عمر قیمت‌گذاری دستوری در بازار به پایان رسیده است.
    دیگر اینکه بازار خودروهای داخلی این روزها به ثبات رسیده و در چنین شرایطی لزومی ندارد این شورا به دنبال قیمت‌گذاری دستوری باشد و البته  اگر می خواهیم  شاهد صنعت خودروی رقابتی باشیم، به طور طبیعی نمی توان بدون آزاد سازی قیمت خودرو به دست یابی به این مهم  خوش بین بود.
    و نکته آخر اینکه به نظر می‌رسد ایران‌خودرو و سایپا نیز به این بلوغ رسیده‌اند که دیگر مانند گذشته‌ نمی توانند هر خودرویی را با هر قیمت و کیفیتی  به مردم بفروشند بنابراین تلاش می‌کنند با قیمت‌گذاری منطقی بازار خود را از دست ندهند.

    * نویسنده: مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو