فونیکسریمکسبهتام

آشنایی کلی با مهارت‌های عکاسی از ماکت و مفاهیم پایه

کلکسیونتان را ثبت کنید!

عصر خودرو: حال که بخشی از ماکت‌های مورد علاقه خود را خریداری کرده و داخل کلکسیونتان قرار داده‌اید، وقت آن رسیده که لحظه به لحظه کامل‌تر‌شدن مجموعه‌ای که با زحمت و دقت جمع‌آوری کرده‌اید را ثبت کنید.

کلکسیونتان را ثبت کنید!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸:۰۰
  • کلکسیونتان را ثبت کنید!
  • کلکسیونتان را ثبت کنید!
  • کلکسیونتان را ثبت کنید!
  • کلکسیونتان را ثبت کنید!
  • کلکسیونتان را ثبت کنید!
  • کلکسیونتان را ثبت کنید!
  • کلکسیونتان را ثبت کنید!
  • کلکسیونتان را ثبت کنید!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بسیاری از مجموعه‌داران به ثبت تصاویر کاملا ساده با گوشی‌های موبایل بسنده می‌کنند اما اگر دوست دارید یک آلبوم تصاویر جذاب از کلکسیونتان داشته باشید، می‌بایست با برخی‌ نکات عکاسی آشنا شوید. در شماره پیشین ضمیمه «ماکت‌بازی» به بررسی مبحث فضا و نور پرداختیم اما در این شماره به صورت اجمالی مفاهیم پایه را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در آینده این مبحث را به صورت تخصصی‌تر پیگیری می‌کنیم.

روش‌های مختلف عکاسی از ماکت
عکاسی از ماکت بسته به مهارت شما و تجهیزاتی که در اختیار دارید با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در ساده‌ترین حالت شما می‌بایست یک فضای مناسب انتخاب کرده و با کادربندی و نور صحیح و حتی با تلفن همراهتان تصویری مناسب ثبت کنید. در روش دیگر با بهره‌گیری از دوربین‌های حرفه‌ای در فضایی بسته و یا حتی فضای خارج از خانه و با شناخت کافی از نور محیط می‌توانید عکس‌هایی ایده‌آل بگیرید. در نهایت هم با بهره‌گیری از تجهیزات نورپردازی حرفه‌ای، عکس‌هایی با نورهای کنترل‌شده می‌توان گرفت که اصولا به تخصص و مهارت بسیار بالایی نیاز دارد و در نهایت هم عکس‌هایی استودیویی خواهید داشت. پس همانطور که در این بخش هم چند بار اشاره شد، «نور» مهم‌ترین رکن برای عکاسی از ماکت است.

پیش‌زمینه و پس‌زمینه
بحث پیش‌زمینه (Foreground) و پس‌زمینه (Background) در عکاسی یک مقوله بسیار حساس است که تاثیر بسیار زیادی در زیبایی بصری و تاثیرگذار بودن تصویر شما خواهد داشت. در واقع اگر قصد دارید از یک یا چند ماکت عکس بگیرید توجه داشته باشید که محیط و پس‌زمینه‌ای ایده‌آل و متناسب با ماکت مد‌نظرتان انتخاب کنید. در عکاسی از ماکت، سوژه اصلی شما ماکت است و شما باید بک‌گراندی خلوت داشته باشید تا چشم را به سمت سوژه خیره کنید. ماکت در پیش‌زمینه قرار می‌گیرد و اگر با دوربین حرفه‌ای عکس می‌گیرید باید اندازه دیافراگم را طوری انتخاب کنید که عمق میدان بالا باشد و ماکت را به صورت تمام عیار در فوکوس داشته باشید. برای انتخاب یک کادر حرفه‌ای و مناسب بهتر است که چیزی به جز ماکت در جلوی کادر وجود نداشته باشد و فضاسازی لازم را در پس‌زمینه عکس انجام دهید.

کادربندی
کادربندی را می‌توان مهم‌ترین رکن در عکاسی و به خصوص عکاسی صنعتی دانست. شما با انتخاب یک کادر صحیح می‌توانید مفهوم مد نظرتان را به بهترین نحو به بیننده ارائه کنید. اگر به‌تازگی به عکاسی روی آورده‌اید، پیشنهاد می‌شود که همیشه کادرها را کمی وسیع‌تر از کادر مد‌نظرتان انتخاب کنید تا در هنگام پردازش بتوانید به نتیجه ایده‌آل برسید. کادرهای عکاسی اصولا نسبت‌های مشخصی مثل 3:4، 2:3، 16:9، 4:5، 5:7 و... دارند که هر یک بسته به شرایط و مفهوم مد نظرتان انتخاب می‌شوند و شما می‌بایست بسته به ترکیب‌بندی و چیدمان مد‌نظرتان کادر را تنظیم کنید. برای مثال، اگر قصد دارید تنها از یک ماکت در یک بک‌گراند تک‌رنگ عکس بگیرید پس کادر باید متوازن بسته شود. اصولا چشم انسان از سمت چپ کادر وارد و از سمت راست خارج می‌شود. پس در عکس‌های سه رُخ جهت ماکت باید به همین ترتیب (عقب خودرو در سمت چپ و جلوی خودرو در سمت راست) قرار بگیرد. سعی کنید فاصله سوژه تا اطراف کادر (چپ و راست) به یک اندازه باشد تا توازن بصری کادر به هم نریزد. همچنین با مطالعه در مورد قوانین نسبت‌های کادر بندی بهترین فضا را در بالا و پایین سوژه در نظر بگیرید. در تصاویری که از زوایای مستقیم گرفته می‌شود تقارن را حتما حفظ کنید و سعی داشته باشید که سوژه را درست در وسط کار جایگیری کنید.

زاویه
برای اینکه بتوانید بهترین زاویه را برای عکاسی از یک ماکت پیدا کنید، پیش از هر چیز پیشنهاد می‌شود که عکس‌های رسمی خودروی مد نظرتان را در اینترنت ببینید. دیدن عکس بهترین تمرینی است که یک عکاس پیش از ثبت تصویر می‌تواند داشته باشد. اما برای اینکه بتوانید یک زاویه ایده‌آل انتخاب کنید اول می‌بایست این را مشخص کنید که آیا می‌خواهید ماکت شبیه به یک خودروی واقعی در عکس قرار گیرد یا ماهیت و ماکت‌بودن آن مشخص باشد. هرچقدر دوربین را همسطح‌تر نسبت به ماکت قرار دهید لذا زاویه‌ای شبیه‌تر به واقعیت خواهید داشت و اگر از فاصله‌ای بالاتر نسبت به مدل عکاسی کنید، حس ماکت بودن را بیشتر القا می‌کنید. البته شما با یک ترکیب‌بندی صحیح می‌توانید از زاویه‌ای که دوربین بالاتر از مدل قرار گرفته نیز یک عکس طبیعی استخراج کنید.
همیشه سعی کنید که پس از انتخاب یک زاویه دید، تصویر ماکت و سوژه را در ویزور یا نمایشگر دوربین بررسی کنید و ببینید که عکس شما در نهایت چه میزان حس پویایی به بیننده القا می‌کند؟
برای مثال، برای یک خودروی شاسی بلند بهتر است زاویه سه‌رخ داشته باشید و دوربین را همسطح با زمین بگذارید. چرخ‌ها را به سمتی که رینگ مشخص باشد چرخانده و حس قلدری را القا کنید. همچنین به عنوان یک نکته مکمل باید گفت که برای طبیعی‌تر به نظر رسیدن عکس بهتر است دوربین را با فاصله از سوژه قرار داده و‌ روی ماکت زوم کنید تا تصویر اصطلاحا «تخت‌تر» شده و طبیعی‌تر به نظر برسد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو