فونیکسریمکسبهتام

دادستان قزوین در نامه ای به پلیس راهنمایی و رانندگی:

مأموران راهور حق متوقف کردن خودرو بدون‌احراز تخلف را ندارند

عصر خودرو- دادستان قزوین در نامه ای به پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: ماموران از کمین پلیس راه در نقاط کور به قصد توقف اتومبیل‌هایی که عمدتا مبادرت به سبقت یا سرعت غیرمجاز می‌کنند، خودداری کنند.

مأموران راهور حق متوقف کردن خودرو بدون‌احراز تخلف را ندارند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، حجت الاسلام صادقی نیارکی در نامه های جداگانه به رئیس پلیس راهور و فرمانده پلیس راه استان از آنان خواست تا نسبت به توجیه مامورین تحت امرشان در راستای پیشگیری از وقوع جرم،   از کمین پلیس راه در نقاط کور به قصد توقف اتومبیل هایی که عمدتا مبادرت به سبقت یا سرعت غیر مجاز می کنند خودداری کنند.

    دادستان عمومی و انقلاب قزوین در این نامه آورده است: مطابق ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، مامورین راهنمایی و رانندگی، در صورتی می توانند مدارک رانندگان را مطالبه کنند که شاهد تخلف از سوی آنان بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشند و در غیر از موارد مذکور حق متوقف کردن رانندگان و مطالبه مدارک را از ایشان ندارند.

    این مقام قضایی در نامه ارسالی با اشاره احیاء حقوق عامه و رعایت حقوق شهروندی عنوان داشته است: مراتب طی جلسه توجیهی به کلیه مامورین انتظامی  تحت امر، ابلاغ شود و ترتیبی اتخاذ شود در جهت پیشگیری از وقوع جرم، از کمین پلیس راه در نقاط کور به قصد توقف اتومبیل هایی که عمدتا مبادرت به سبقت یا سرعت غیر مجاز می کنند خودداری و به نحوی عمل شود به جای اینکه شاهد وقوع تخلف و سپس متوقف کردن رانندگان متخلف باشیم از ایجاد تخلف پیشگیری شود.

    گفتنی است در متن کامل ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389 آمده است: رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آنها می گذرد برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه ماموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه نمایند. ماموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد. در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق به همراه راننده نباشد ماموران راهنمایی و رانندگی می توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف نمایند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده باشد، ماموران مذکور موظفند با اخذ مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک و استرداد مدرک اخذ شده کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو