فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آشنایی با دوربین مدار‌بسته خودرو موسوم به Dashcam

عصر خودرو- وقتی مشغول رانندگی هستید، اتفاقات متعددی در مقابل شما رخ می‌دهد که تنها در ذهن شما ثبت می‌شوند اما شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که نیاز به ثبت یک لحظه را حس کنید و برای یک مورد خاص از آن بهره ببرید.

آشنایی با دوربین مدار‌بسته خودرو موسوم به Dashcam
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به طور مثال، در تصادفات می‌توان با بهره‌گیری از این خصوصیت‌، پلیس را از لحظه برخورد آگاه ساخت. برای حل این مشکل سال‌هاست وسیله‌ای به نام Dashcam  یا دوربین مدار بسته خودرو وارد بازار شده و عموما ‌روی شیشه جلوی خودرو نصب می‌شود و وظیفه ثبت وضبط رویدادهای پیش رو را بر عهده دارد. همچنین نوع دیگری از این دوبین برای تصویربرداری ازداخل کابین نیز طراحی شده است که عموما برای تاکسی‌ها کاربرد دارد. در سراسر جهان برخوردهای متفاوتی با این دوربین‌های مداربسته وجود دارد و در حالی‌که این وسیله در برخی نقاط به صورت قانون و اجبار اعمال می‌شود‌، در بعضی کشورها نیز با جریمه‌های سنگین مواجه خواهد شد. در ادامه این مقاله به معرفی ویژگی‌ها و کاربردهای دوربین‌های مدار بسته خودرویی خواهیم پرداخت.

    قوانین دوربین‌های مدار بسته
    به طور کلی استفاده از این دوربین‌ها در سراسر جهان با 3 برخورد روبه‌رو است. در برخی کشور‌ها مانند روسیه نه‌تنها استفاده از این دوربین‌ها منع نشده بلکه توصیه‌های اکیدی نیز برای استفاده از آنها وجود دارد و بسیاری از رانندگان برای رهایی از مشکلات احتمالی از آنها استفاده می‌کنند. اما جالب است بدانید در کشورهایی مانند اتریش و لوکزامبورگ نه‌تنها توصیه‌ای برای نصب این دوربین‌ها وجود ندارد، بلکه‌‌ منع قانونی برای نصب آنها وضع شده و می‌تواند جریمه‌های سنگینی را برای مالک خودرو به همراه داشته باشد. در برخی دیگر از کشورها مانند ایران نیز‌، هیچ‌گونه منع قانونی تا‌کنون وضع نشده و برخی رانندگان به صورت اختیاری اقدام به نصب این دوربین‌ها کرده‌اند. وجود موانع قانونی برای استفاده از این دوربین‌ها شاید به دلیل عدم رعایت حریم خصوصی و نقض قوانین شهروندی باشد که در برخی نقاط جهان به راننده اجازه استفاده شخصی از این تصاویر را می‌دهد اما انتظار آنها در فضای مجازی جرم تلقی‌شده و تبعاتی را به همراه خواهد داشت. از سال 2015 استفاده از این شکارچیان جاده رونق پیدا کرد و در برخی آمار‌ها‌، فروش این دوربین‌ها تا 395 درصد نیز افزایش یافت.

     

    کاربرد
    برای ذکر موارد استفاده از دوربین‌های نصب شده ‌روی خودرو می‌توان به یک پاسخ کلی مبنی بر ضبط اتفاقات و رویدادهای روبه‌رو اشاره کرد. حال موارد استفاده از این اطلاعات ثبت‌شده می‌تواند با توجه به موقعیت‌های متنوع تفاوت یابد و از همین روی نیز باید با توجه به نیاز، اقدام به خریداری چنین قطعاتی کرد. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از این دوربین‌ها برای جلوگیری از تضییع حقوق در تصادفات است. به طور مثال، در یک تصادف ساده شهری این دوربین‌ها می‌توانند به کمک تصاویر خود مدرک مهمی را در اختیار افسر پلیس و یا شرکت بیمه قرار دهند و از خسارات مالی ثانویه به شکل چشمگیری جلوگیری کنند. البته محل نصب عمومی این دوربین‌ها ‌روی شیشه جلو و در حوالی آینه خودرو است که تنها زاویه دید راننده را به ثبت می‌رساند اما در هر صورت وجود چنین جعبه سیاه پرکاربردی در خودرو می‌تواند یک نکته مثبت به شمار رود. متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده است که افراد سودجو با پریدن جلوی خودرو تظاهر به تصادف می‌کنند و از این راه‌، اقدام به دریافت هزینه‌هایی دارند که عملا به هیچ‌وجه قابل اثبات به مراجع قانونی نخواهد بود و در نهایت راننده محکوم خواهد شد.
    با استفاده از این دوبین‌ها تا‌کنون موارد اینچنینی بسیاری در سراسر جهان شناسایی شده و به عنوان مدرکی مستدل مورد استفاده قرار گرفته است. از دیگر موارد کاربرد این دوبین‌ها می‌توان‌ به ثبت مناظر زیبا و دوربین کمکی در سفر نیز اشاره کرد. در برخی موارد حتی قابلیت فیلمبرداری با کیفیت بالا نیز در آنها گنجانده شده و می‌توان با کمک آنها تصاویر زیبایی را به ثبت رساند و در مجموعه تصاویر هر سفر قرار داد.

     

    ویژگی‌ها
    از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این دوربین‌ها‌، تراکم پیکسل است که کیفیت تصاویر خروجی را حاصل می‌شود. نمی‌توان از لنز کوچک و محدود این وسایل انتظار تصاویر خارق‌العاده‌ای را داشت اما در هر صورت‌، برخی ‌مدل‌ها نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و حتی در برخی موارد قابلیت تصویربرداری 4k را نیز دارند. ظاهر این دوربین‌ها عموما تخت بوده و از موارد ی در ساخت آنها استفاده می‌شود که در مقابل نور آفتاب مستقیم مقاومت مناسبی را نشان دهند و همچنین از وزن مناسبی نیز برخوردار باشند. برخی از آنها به کمک یک پایه ‌روی داشبورد نصب می‌شوند و برخی دیگر نیز با یک بادکش بسیار قوی ‌روی شیشه جلو جای می‌گیرند.
    یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای این دوربین‌ها‌، قابلیت فیلمبرداری در شب است که موارد استفاده بسیار زیادی نیز دارد. این ویژگی به دو دسته مادون قرمز و ساده تقسیم می‌شود که در نوع مادون قرمز می‌توان از دوربین حتی در مکان‌هایی با روشنایی رو به صفر نیز استفاده کرد و همچنان تصاویری از محیط را ضبط کرد اما در نوع ساده‌، با استفاده از لنز‌های سریع و با دهانه دیافراگم باز‌، محیط‌های نسبتا کم‌نور نیز قابل شناسایی خواهند بود.

    نوشته: محمدرضا برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو