فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه و شهرسازی:

استفاده از رویه‌های بتنی جدید باید جایگزین آسفالت‌های سنتی شود

عصر خودرو- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ قیمت قیر از سال ۸۰، ۴۰۰ برابر شده که موجب افزایش هزینه‌های بسیاری در پروژه‌های عمرانی و آزادراهی شده است.

استفاده از رویه‌های بتنی جدید باید جایگزین آسفالت‌های سنتی شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵:۰۰

      به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در دهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد،  با بیان اینکه کیفیت تولید مصالح قیر و آسفالت و شرایط اجرایی آن باید با کیفیت بسیار بالاتری در محیط کار اجرا شود، اظهار کرد: متأسفانه بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل در ایران جاده‌ای است و علی‌رغم آنکه اقدامات خوبی در جهت توسعه شبکه ریلی انجام شده اما حمل‌ونقل جاده‌ای از استقبال بیشتری برخوردار است.

    وی ادامه داد: 3 هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی جدید درحال اجراست و برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که تمایل استفاده از ریل در کشور کاهش یافته است.

    خادمی توضیح داد: برخی از کارشناسان معتقدند که عدم استفاده از شبکه‌‌های ریلی موجب کاهش و هدر رفت منابع مالی می‌شود اما با وجود ‌این تنها 10 تا 12 درصد از شبکه‌های کشور به بخش ریلی متصل هستند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 90 درصد از بخش راه‌های کشور جاده‌ای است، گفت: 5 هزار و 800 کیلومتر از جاده‌های کشور بزرگراهی و راه اصلی است،  بنابراین متناسب با رشد حمل‌ونقل باید نیازهای این بخش را فراهم کنیم.

    خادمی ادامه داد: تمایل کشور بیشتر به خودرو محوری متمرکز شده و ما باید این بخش را از لحاظ کیفیت و آسفالت تقویت کنیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: 17 هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور ساخته شده و برای آنکه بتوانیم خطوط و شبکه شریانی کشور را تکمیل کنیم باید همین مقدار بزرگراه و آزادراه بسازیم و نیاز ما در این بخش 35 هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه است.

    وی با بیان اینکه 75 درصد از جابه‌جایی بارها در کشور از طریق جاده حمل می‌شود، افزود: باید سعی کنیم هزینه حمل‌ونقل را در کشور کاهش دهیم، زیرا هم اکنون شرایط خوبی نیست و هزینه‌های حمل و نقل نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

    خادمی به مراقبت از راه‌ها، بزرگراه و آزاد‌راه‌ها اشاره کرد و افزود:  2 هزار و 220 کیلومتر مسیر جاده‌ای نیازمند مراقبت است و ما باید اولویت برنامه‌ها و منابع مالی خود را برای این بخش متمرکز کنیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: شرایط اقتصادی کشور و دولت به گونه‌ای است که به پروژه‌های اصلی منابع مالی تخصیص داده می‌شود و منابع مالی برای نگه‌داری کمتر تعلق می‌گیرد، بنابراین ما در بخش نگه‌داری و توسعه به چالش برخورده‌ایم و حجم کار ما در این بخش کاهش یافته است.

    وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته 25 تا 30 میلیون تن آسفالت استفاده می‌شد، گفت: هم‌اکنون میزان تولید آسفالت در کشور به 15 میلیون تن کاهش یافته که دلیل اصلی آن علاوه بر کاهش پول و منابع مالی افزایش هزینه‌های تولید است.

    خادمی تأکید کرد: هزینه قیر نسبت به سال 80، 400 برابر افزایش یافته است و اگرچه این موضوع برای تولید‌کنندگان و صادرکنندگان خوب است، اما برای نگهداری و حفاظت از جاده‌ها، مجریان با چالش بزرگی روبه‌رو شده‌اند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صورتی که در حوزه نگه‌داری میزان سرمایه‌گذاری کاهش یابد با خسارت بسیار زیادی روبه‌رو می‌شویم و از تنها بخشی که می‌توان از آن کمک گرفت استفاده از تأمین منابع مالی در داخل است.

    وی با بیان اینکه باید کیفیت تولید محصولات قیری و آسفالتی را افزایش دهیم، گفت: در صورت اجرای این امر شاهد کاهش استفاده از قیر و آسفالت در کشور می‌شویم و متخصصان باید سعی کنند بر روی این موضوع تمرکز و این امر را به نوعی وظیفه ملی قلمداد کنند.

    خادمی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته مصرف قیر 3 ونیم برابر شده است، گفت: باید با استفاده از راهکارهای جدید کیفیت قیر را افزایش دهیم و هزینه‌های تولید آن را کاهش دهیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مشاوران و پیمانکاران باید ارتباط بین دستورالعمل و اجرا را افزایش دهند، گفت: متأسفانه هنوز بعد از گذشته چند سال پیمانکاران و مشاوران از آسفالت‌های سنتی استفاده می‌کنند و همین امر موجب کاهش عمر پروژه‌ها می‌شود.

    وی توضیح داد: متاسفانه کمتر پیمانکار و یا مشاوری است که از رویه‌های جدید بتنی و یا آسفالت‌های به روز در بخش راهداری و یا نگهداری از آن استفاده کند و هیچکس ریسک استفاده از رویه‌های جدید آسفالتی را قبول نمی‌کند اما شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از این موضوع استقبال می‌کند.

    خادمی با بیان اینکه باید همکاران و پیمانکاران طراحی و مهندسی را تغییر دهند تا شاهد مصرف قیر در کشور شویم، افزود: در صورتیکه نتوانیم شرایط استفاده از قیر و آسفالت را تغییر دهیم در آینده‌ای نزدیک با کمبود منابع مالی مواجه می‌شویم و هم‌اکنون منابع مالی ما جوابگوی چنین هزینه‌هایی نیست.

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تنها راهی که برای این بخش باقی می‌ماند آن است که طول عمر آسفالت و مصالح قیری را به 10 تا 15 برسانیم و با استفاده از کنترل کیفیت و با دقت بیشتری بتوانیم هزینه‌های موجود در این بخش را کاهش دهیم تا بتوانیم عمر و رویه‌ آسفالت را افزایش دهیم.

    وی ادامه داد: توانسته‌ایم در آزادراه‌ها و پروژه‌های بزرگ در چند سال اخیر استفاده از رویه‌های بتنی را جایگزین لایه‌های آسفالتی کنیم و همین موضوع هزینه‌های صورت گرفته در این بخش را کاهش داده است.

    خادمی تصریح کرد: در چند سال اخیر با تصویب دولت و مجلس قیر معروف به قیر رایگان در اختیار ما گذاشته شده که البته این قیر رایگان نیست بلکه آسفالت جدیدی به شمار می‌رود که هزینه‌های تولید آن کاهش یافته است و همین موضوع باعث شده که در پروژه‌های بزرگ از رویه‌های بتنی استفاده کنیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو