فونیکسریمکسبهتام

معجزه ب‌ام‌و ؛ ۵۰ اسب‌بخار بیشتر با استفاده از آب

عصر خودرو- ب‌ام‌و برای افزودن توان به پیشرانه‌های محصولاتش دست به هر کاری می‌زند و سعی می‌کند که به هر روشی متوسط شود. یکی از روش‌هایی که این برند آلمانی در پیش گرفت استفاده از سیستم تزریق آب یا Water Injection است.

معجزه ب‌ام‌و ؛ ۵۰ اسب‌بخار بیشتر با استفاده از آب
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز ، تقریباً 3 سال پیش ب‌ام‌و محصول جدید خود که M4 GTS نام داشت را معرفی کرد. این خودرو یکی از ساخته‌های خاص برند ب‌ام‌و محسوب می‌شود چراکه از یک سیستم خاص ساخته‌شده توسط بوش برای تزریق آب به پیشرانه بهره می‌برد. این خودرو با بهره‌گیری از سیستم ذکرشده توانایی تولید 493 اسب‌بخار توان را داشت. لازم به ذکر است برندهایی نظیر کرایسلر و ساب پیش‌ازاین از سیستم تزریق آب در صنایع هواپیمایی استفاده کرده بودند.

    خنک‌کاری پیشرانه

    هدف اصلی استفاده از سیستم تزریق آب، کاهش دمای پیشرانه است. این کار از طریق اسپری شدن آب به داخل سیلندر انجام می‌شود اما این منبع این آب کجاست؟ آب مورداستفاده در ب‌ام‌و M4 GTS از مخزن 50 لیتری که در بخش بار قرار دارد تأمین می‌شود. معجزه ب‌ام‌و اینجا رخ می‌دهد که با استفاده از سیستم تزریق تا 50 اسب‌بخار به توان خودرو اضافه می‌شود.

    فقط در دور موتور بالا

    ب‌ام‌و با استفاده از کاهش دمای پیشرانه از طریق اسپری آب و هوای چگال‌تر و تزریق هوای بیشتر با استفاده از توربوشارژر توانسته است به رقم 50 اسب‌بخار بیشتر دست یابد. درنتیجه نسخه GTS از نسخه استاندارد M4 تقریباً 50 یا به‌صورت دقیق 49 اسب‌بخار توان بیشتری دارد. یکی دیگر از فواید بهره‌گیری از آب در پیشرانه این است که بخش‌های مختلف در دمای کمتری کار می‌کنند و میزان آسیب رسیدن به آنها نیز کمتر خواهد شد. لازم به ذکر است که اسپری آب تنها در دور موتورهای بالا و در حدود 5000 دور در دقیقه رخ می‌دهد و برای شرایط رانندگی عادی این سیستم وارد مدار نخواهد شد.

    خالی شدن مخزن

    آب موجود در مخزن درنهایت خالی خواهد شد و درصورتی‌که مخزن فاقد آب باشد، 50 اسب‌بخار اضافی را نخواهید داشت تا زمانی که دوباره مخزن را از آب پرکنید. پیش‌ازاین نیز از سیستم ذکرشده به‌صورت دست‌ساز بر روی برخی از خودروها استفاده‌شده بود اما ب‌ام‌و برای نخستین بار به‌صورت کاملاً فابریک این سیستم را برای محصول خود قرارداد. اما اگر در مخزن به‌جای آب، الکل ریخته شود چه خواهد شد؟ این مورد را باید به رانندگان سپرد و منتظر ماند آیا کسی جرئت انجام چنین کاری را دارد یا خیر؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو