فونیکسریمکسبهتام

ساماندهی تاکسیرانی شرط لازم برای رشد صنعت گردشگری در مشهد

عصر خودرو- صنعت گردشگری عرصه ای پیچیده از تعامل و همکاری بخشهای مختلف است که هریک با شرح وظایف خاص خود نقش موثر در ارائه خدمات بهینه و بهنگام به گردشگران دارند تا چرخ این صنعت چندبعدی بچرخد. در این میان "حمل و نقل" یکی از ارکان صنعت گردشگری در کنار اقامت و پذیرایی محسوب می شود.

ساماندهی تاکسیرانی شرط لازم برای رشد صنعت گردشگری در مشهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، رفت و آمدهای درون شهری مسافران گردشگر زیربخشی مهم از حوزه عام حمل و نقل در حوزه صنعت گردشگری است که روزآمدی، سرویس بهنگام و مناسب آن تأثیر بسزایی در بهره گیری بهینه از زمان مسافرت و ایجاد احساس رضایت در گردشگران دارد. اهمیت این نوع خاص از خدمت سبب شده تا سفرهای درون شهری مسافران گردشگر بطور رسمی و متمرکز تحت نظارت و مدیریت ناوگان تاکسیرانی باشد.

    نابسامانی این بخش در کلانشهر مسافرپذیر چون مشهد که سالانه مقصد افزون بر 30 میلیون زائر و مسافر است نه تنها نمودی ناخوشایند دارد بلکه گاهی تبعات جبران ناپذیر در اقتصاد گردشگری این شهر به جا می‌گذارد.

    در شرایطی که فعالان و رانندگان ناوگان تاکسیرانی هر از چندگاه از فعالیت تاکسیهای اینترنتی، مسافربرهای شخصی و شرکتهای تاکسی سرویس به دلیل محدود شدن فضای فعالیت و درآمدشان گلایه دارند، برخی کاستی‌ها همچون تعامل نامناسب رانندگان تاکسی با مسافران، مبالغ کرایه خارج از تعرفه و بهنگام نبودن سرویس دهی به مسافران در این ناوگان مشاهده می‌شود.

    همچنین بر اساس قانون، فعالیت تاکسیها در سطح شهر در دو بخش گردشگری و خطی باید در تمام مدت سال و شرایط آب و هوایی مختلف جریان داشته باشد اما تاکسیها گاهی هنگام بارندگی شدید، گرمی یا سردی نامتعارف هوا در دسترس نیستند و جای خالی آنها در خیابان‌ها برای نقل و انتقال گردشگران و مسافران مشهود می‌شود. این در حالی است که هنگام عادی بودن شرایط، رانندگان تاکسی بر سر تصاحب مسافر دست به رقابت می‌زنند. معدود رانندگانی در مجموعه رانندگان سختکوش ناوگان تاکسیرانی نیز بطور دلخواه و به شکل انتخابی اقدام به ارائه خدمت و حتی گزینش مسافر می‌کنند تا حدی که احساس می‌شود راننده تاکسی رسمی سوار کردن مسافر را یک وظیفه حرفه‌ای تلقی نمی‌کند.

    این وضعیت در حالی است که محدودیت رفت و آمد خودروهای شخصی در محدوده اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد و در قالب طرح‌های ترافیکی پلیس راهور، تاکسی و تاکسیدار را میداندار بلامنازع جا به جایی مسافران در این حریم کرده است. تلاش برخی رانندگان تاکسی برای سوار کردن مسافران در مسیرهای طولانی و گردشگری که به اصطلاح "شکار مسافر" نام می‌گیرد با قیمتهای بسیار غیرمتعارف و بدون استفاده از تاکسیمتر به صورت "دربست" یکی از اتفاقات نامیمون در عرصه خدمت رسانی و حمل و نقل درون شهری به ویژه در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی است.

    در چنین شرایطی سوار کردن گردشگران عرب گزینه ایده آل اینگونه رانندگان است زیرا آنها حاضر به پرداخت پول بیشتری هستند و حتی تاکسی را برای گشت و گذار ساعتهای متمادی به خدمت می‌گیرند.

    گزارش خبرنگار ایرنا نیز از مطالبه کرایه خارج از تعرفه توسط یکی از رانندگان تاکسی در حومه حرم مطهر رضوی، برخورد ناشایست وی، عدم استفاده از تاکسیمتر و پیاده کردن مسافر در میانه راه در هوای گرم بیش از 40 درجه حکایت دارد. گرچه سازمان تاکسیرانی مشهد با این اقدام برخورد کرد اما آیا با مسافرانی که برای زیارت و سفر چند روزه و ثبت خاطرات خوش به مشهد مشرف می‌شوند، چنین برخوردی رواست؟

    آیا بهتر نیست که فرهنگ برخورد و خدمت رسانی به مسافران برای رانندگان تاکسی که جزو قشرهای دارای بیشترین ارتباط با مسافر هستند، تشریح و آموزش داده شود؟

    گزینش مسافر ممنوع

    مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: رانندگان تاکسی موظفند هر مسافری را به هر مقصدی که می‌خواهد برسانند و به هیچ وجه حق گزینش مسافر را ندارند و چنین اقدامی تخلف محسوب می‌شود.

    سید مهدی علوی مقدم افزود: در اطراف حرم مطهر رضوی خطوط ثابت تاکسی در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط خاص منطقه و حجم تردد از تمام خروجی‌های حرم مطهر و خیابان‌های منتهی به حرم اقدام به خدمت رسانی به مسافران به مقاصد مختلف سطح شهر می‌نمایند.

    وی اظهار داشت: در توزیع و جانمایی خطوط تاکسی تلاش شده است بیشترین میزان دسترسی برای مسافران و شهروندان فراهم شود.

    وی گفت: مبنای محاسبه نرخ خدمات تاکسی در شهر و خطوط اطراف حرف مطهر رضوی، تاکسیمتر است و تحت هر شرایطی اگر بر خلاف این وضعیت رفتار شود، تخلف محسوب می‌گردد و راننده متخلف نیز جریمه می‌شود.

    علوی مقدم افزود: برای برخورد با تخلفات براساس میزان تخلف، تذکر، جریمه نقدی، ابطال پروانه و دیگر جرایم در نظر گرفته شده است.

    مسافران و شهروندان شکایت کنند

    مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد تاکید کرد: شهروندان و مسافران در صورت مشاهده هرگونه تخلف و برخورد ناشایست رانندگان تاکسی مراتب را از طریق شماره تلفن 137 شهرداری مشهد یا سامانه ارتباطات مردمی این سازمان که در همه تاکسی‌ها در معرض دید مسافر قرار دارد، اعلام کنند.

    وی گفت: مادامی که شکایتی اعلام نشود امکان شناسایی و برخورد با متخلف وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه بازرسان تاکسی رانی در همه تاکسی‌ها حضور ندارند و تنها راه کشف تخلفات اعلام شکایت مسافران است افزود: شکایات دریافتی در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی می‌شود.

    خدمت هزار تاکسی در اطراف حرم مطهر رضوی

    علوی مقدم با بیان اینکه در حومه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) یک هزار دستگاه تاکسی در پنج خط فعالیت دارند اظهار داشت: علاوه بر این حضور و فعالیت تاکسی‌های گردشی نیز در این محدوده به تعداد زیاد وجود دارد و کمبود تاکسی برای خدمت به مسافران مشاهده نمی‌شود.

    وی گفت: در هر دو بخش فعالیت تاکسی خطی و گردشی ملاک تعیین نرخ خدمات، تاکسیمتر است که بر اساس دو فاکتور زمان و طول مسیر با محاسبه نرخ ورودی اقدام به نرخ گذاری می‌شود.

    وی افزود: ممکن است مسافران به دلیل استفاده از سرویس‌های دیگر حمل و نقل و با توجه به تفاوت کرایه نهایی با میزان کرایه اخذ شده از سوی تاکسی‌ها مشکل داشته باشند اما تاکسیمتر تنها وسیله محاسبه کرایه در تاکسی می‌باشد و به همین دلیل اعلام نرخ واحد در ابتدای مسیر توسط راننده، تخلف محسوب می‌شود.

    سیستم هوشمند محاسبه کرایه

    علوی مقدم با بیان اینکه برنامه نصب سیستم هوشمند محاسبه نرخ در برخی خطوط تاکسی در دستور کار قرار گرفته است اظهار داشت: این سیستم اقدام به محاسبه نرخ کرایه و صدور فاکتور می‌نماید و اختلافات و نگرانی در زمینه احتساب کرایه نهایی کاهش می‌یابد.

    وی گفت: علاوه بر این سامانه‌ای در دست طراحی است که مسافران خود امکان نصب تاکسیمتر بر روی تلفن همراه را داشته باشند تا به این ترتیب شاهد شفاف سازی بیشتر در این زمینه باشند.

    وی افزود: با کمک عوامل نظارت همگانی و مسافران می‌توان بسیاری از مشکلات و نارضایتی‌ها در حوزه خدمت رسانی تاکسی‌ها را رفع کرد.

    اخذ وجه اضافی برای کولر و بخاری ممنوع است

    علوی مقدم با بیان اینکه رانندگان تاکسی در گرما و سرما موظفند در صورت اعلام نیاز مسافر اقدام به روشن کردن وسایل گرمایشی و سرمایشی نمایند، اظهار داشت: روشن نکردن این وسایل در صورت تقاضای مسافر یا دریافت وجه اضافی برای آن، تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است.

    وی گفت: رفاه حال مسافران و شهروندان حین استفاده از خدمات تاکسی و رضایتمندی آنان ضرورتی است که باید برای همه رانندگان تاکسی روشن و سرلوحه کار قرار گیرد.

    ناوگان خسته تاکسی مشهد

    مدیر عامل سازمان تاکسی رانی مشهد با بیان اینکه هم اکنون 12 هزار و 500 دستگاه تاکسی در شهر مشهد فعالیت دارند افزود: از این تعداد حدود 30 درصد معادل بیش از 3500 دستگاه تاکسی فرسوده محسوب می‌شوند.

    وی اظهار داشت: روند نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی از اواخر سال 96 به دلیل مسائل اقتصادی متوقف شد و هم اکنون خودروسازان در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی کمک نمی‌کنند و با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو طی سال‌های اخیر، وضعیت نابسامان در فرایند نوسازی ناوگان تاکسیرانی مشکلاتی ایجاد کرده که هر روز حادتر می‌شود.

    وی گفت: با مساعدت شهرداری مشهد و مصوبه شورای اسلامی این شهر قرار شده است امسال 2 هزار تاکسی نوسازی شوند و از محل اعتبارات شهرداری تسهیلاتی معادل 80 درصد قیمت خودرو به متقاضیان پرداخت گردد.

    علوی مقدم افزود: شهرداری مشهد 500 میلیارد ریال در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی کمک می‌کند تا بخش عمده تاکسی‌های فرسوده از این ناوگان خارج شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط