فونیکسریمکسبهتام

مدیر کل راه وشهرسازی استان:

کرمان به ۱۲۰۰ کیلومتر آزادراه نیاز دارد

عصر خودرو: مدیر کل راه وشهرسازی کرمان، گفت: ۴۰ پروژه باند دوم بزرگراهی دراستان در دست احداث است.

کرمان به ۱۲۰۰ کیلومتر آزادراه نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، خداداد مقبلی در نشست مجمع نمایندگان استان، اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی شش وظیفه مهم بر عهده دارد.

    وی افزود: حفظ و نگهداری و ایمن سازی راه‌ها، توسعه وساخت راه‌ها و شبکه ارتباطی و بزرگراهی و راه‌های روستایی، حمایت از تولید و عرضه مسکن(که تحت عنوان مسکن مهر برای اقشار کم درآمد در دست ساخت است)، اجرای ضوابط و مقررات در امر اجرای معماری و شهرسازی، قیمت‌گذاری و فروش و احراز واجدین شرایط مسکن مهر و حفظ املاک و اراضی دولتی در حوزه استان شش وطیفه مهم این اداره کل هستند.

    تخصیص 67 درصد اعتبارات در سال گذشته

    وی مجموع اعتبارات سال گذشته این اداره کل را 226 میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: از مجموع 226 میلیارد تومان اعتبار ملی و استان در سال گذشته 147 میلیارد تومان تخصیص یافت.

    مقبلی تصریح کرد: در مجموع 67 درصد اعتبارات سال گذشته تخصیص یافت، در حالی که مطالبات پیمانکاران ما 150 میلیارد تومان است.

    استان کرمان به 1200 کیلومتر آزادراه نیاز دارد

    مدیر کل راه و شهرسازی استان همچنین گفت: استان کرمان برای تکمیل شبکه ارتباطی خود به 1200 کیلومترآزادراه نیاز دارد، در حالی که فقط 32 کیلومتر آزادراه در استان وجود دارد.

    وی گفت: احداث آزادراه باغین – بم به طول 195 کیلومتر و آزادراه بندرعباس – سیرجان – شهربابک – انار به طول 325 کیلومتر، همچنین آزادراه سیرجان – نطنز به طول 680 کیلومتر در برنامه کاری است که در صورت تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در این زمینه آماده همکاری هستیم.

    525 کیلومتر بزرگراه در دست احداث است

    مقبلی با بیان این که نیازمندی ما در حوزه شبکه بزرگراهی سه هزار کیلومتر است، اظهار کرد: تا این مقطع زمانی یک هزار 557 کیلومتربزرگراه احداث شده است و از این نظر رتبه سوم کشور را دارا هستیم.

    ‌وی ادامه داد: هم اکنون 525 کیلومتر بزرگراه در برنامه ساخت قرار دارد و در مجموع نیازمندی ما در حوزه 896 کیلومتر است که باید در سنوات آینده ساخته شود تا شبکه بزرگراهی ما تکمیل شود.

    مدیر کل راه وشهرسازی استان تصریح کرد: 40 پروژه باند دوم بزرگراهی در حوزه ساخت داریم.

    وی افزود: سال گذشته 172 و نیم کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده و از ابتدای سال نیز جاری 42 کیلومتر باند دوم بزرگراهی ترافیک رفته است.

    مقبلی ادامه داد: 10 پروژه بهسازی، چهار پروژه تقاطع غیر هم سطح، پنج پروژه تعریض زیرسازی و اصلاح نقطه حادثه خیز نیز در دستور کار است که در مجموع 211 میلیارد تومان در حال حاضر قرارداد منعقد کرده‌ایم.

    وی با بیان این که نیازمندی ما در حوزه راه‌های اصلی 2 هزار و 646 کیلومتر است که تا کنون یک هزار و 564 کیلومتر ساخته‌ایم، گفت: 60 کیلومتردیگر در دست اقدام است و یک هزار و 22 کیلومتر باقی می‌ماند که باید در سنوات آینده احداث شود.

    مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان ادامه داد: نیازمندی ما در حوزه راه روستایی 10 هزار کیلومتر است که از این مقدار 4 هزار و 134 کیلومتر احداث شده ‌و 530 کیلومتر در حال اجرای کار داریم.

    وی با اشاره به این که پنج هزار و 406 کیلومتر باقی می‌ماند، گفت: حدود 55 درصد کار باقی مانده است که عمدتا روستاهای زیر 20 خانوار هستند و ضریب برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار از راه روستایی نسبتا خوب است.

    پروژه‌های در دست احداث با اعتبارات ما همخوانی ندارد

    مدیرکل راه وشهرسازی استان در بخش دیگری اعتبارت را از مشکلات اصلی این اداره کل عنوان کرد و گفت: پروژه‌های در دست احداث با اعتبارات ما همخوانی ندارد.

    وی افزود: سابق در زمینه راه‌های روستایی حدود 16 تا 20 میلیارد تومان از منابع ملی داشتیم، اما از زمانی که با مصوبه مجلس این اعتبارات استانی شده است، نمی‌توانیم روی این اعتبارات خیلی حساب کنیم.

    مقبلی با بیان این که از این نظر ما متضرر شده‌ایم، یادآور شد: در حال حضر نمی‌دانیم کدام پروژه‌ها را در اولویت بگذاریم.

    برای روکش آسفالت و ترمیم و نگهداری به اعتبار زیادی نیاز است

    وی همچنین گفت: مطابق قانون حفظ و نگهداری راه‌های اصلی و فرعی و روستایی بر عهده استان است و باید اعتبار آن را تامین کند، اعتبارات زیادی می‌خواهد که همخوانی ندارد هر شهرستانی ممکن است.

    مقبلی گفت: هر شهرستانی برای ساخت و حدود دو میلیارد تومان به ما بدهد، در صورتی که برای نگهداری راه‌های روستایی در هر شهرستان سالانه بین هشت تا 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، در صورتی که هر شهرستان سالانه حداکثر حدود دو میلیارد تومان به ما می‌دهد و این موجب از بیت رفتن راه‌های ما می‌شود، ضمن اینکه اگرهر سالی که این راه‌ها تعمیر نشود، به مراتب هزینه‌ها بالاتر می‌رود.

    وی با اشاره به قدمت 30 تا 40 ساله برخی از راه‌های روستایی گفت: تعمیر نشدن راه‌ها موجب می‌شود که سطح رویه راه ایمنی خور را از دست بدهد، بطوری‌که 30 درصد تصادفات استان در راه‌های روستایی اتفاق می‌افتد که بخشی به دلیل سطح رویه راه‌ها‌ست.

    مقبلی با بیان این که اعتبارات ایمن‌سازی راه‌ها را بایداستان تامین کند، گفت: ایمن‌سازی هر کیلومتر راه سه تا چهار میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

    وی طول راه‌های آسفالته استان کرمان را 9 هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: برای ایمن‌سازی، شانه‌سازی، خط کشی، تنظیم شیب و نگهداری این میزان راه به حدود 24 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، در حالی که اعتبارات دریافتی ما به پنج میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

    ‌مقبلی گفت: به دلیل کمبود اعتبار سال به سال راه‌ها تخریب شده امروز به این شکل درآمده است که سطح رویه مناسبی ندارند.

    وی از فرمانداران خواست برای نگهداری و همچنین ساخت راه‌های روستایی اعتبارات مناسبی بگذارند.

    مقبلی ارزش افزوده: ارزش افزوده 9 هزار کیلومتر راه را هفت هزار و 600 میلیارد تومان است و این میزان راه به عنوان یک سرمایه ملی در اختیار ماست که نیاز به نگهداری دارد.

    پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصدی پروژه های باقی مانده مسکن مهر

    وی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: در زمینه مسکن مهر دو وظیفه داشتیم که زمین و تسهیلات بانکی در اختیار تعاونی‌ها بگذاریم، تاکنون هم 670 میلیارد تومان ما تسهیلات به مسکن مهر پرداخته‌ایم.

    وی تعداد کل واحدهای مسکن مهر در سراسر استان را 34 هزار واحد اعلام کرد و افزود: 22 هزار واحد تمام شده و حدود 12 هزار واحد پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد دارد.

    مقبلی دلیل تاخیر در بهره‌برداری از این واحدها را وجود مشکلات زیربنایی مانند برق، آب، گاز و فاضلاب و همچنین وجود اختلافات بین اعضا و تعاونی‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: تا کنون 10 تا 12 هزار واحد برای دریافت افزایش تسهیلات اعلام شده مسکن مهربه بانک معرفی کرده‌ایم و سه هزار واحد تایید شده است که در پیچ و خم دریافت تسهیلات هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو