فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو مشهد ۹۴ (۲۶)

رقابت خودروسازان چینی در نمایشگاه خودرو مشهد

عصر خودرو : چشم‌انداز روشن صنعت خودرو پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های بین‌المللی طی ماه‌های آتی در حالی شکل گرفته که اولین نشانه آن حضور دو خودروساز بزرگ کشور به‌صورت همزمان در نمایشگاه خودرو مشهد است. طی سال‌های گذشته در نمایشگاه‌های معتبری که در برخی شهرستان‌ها برگزار می‌شد، دو خودروساز بزرگ کشور هیچ گاه در کنار یگدیگر دیده نشدند حال آنکه در نمایشگاه مشهد، ایران خودرو و سایپا محصولات خود را در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار دادند.

رقابت خودروسازان چینی در نمایشگاه خودرو مشهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس پانزدهمین نمایشگاه خودروی مشهد در حالی دیروز دومین روز خود را سپری کرد که خودروسازان داخلی و خارجی سعی دارند، با تبلیغ ویژگی‌های ظاهری و تاکید بر پیشرفته بودن امکانات و ایمنی محصولات خود دل مشتریان را به دست بیاورند. مشتریانی که بنا به گفته کارشناسان، دائقه آنها به سمت خودروهایی با برندهای معتبر جهانی، کیفیت مطلوب و قیمت مناسب تغییر پیدا کرده است. در همین حین با وجود آنکه، تنوع محصولات ارائه شده در نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته تغییر اندکی داشته است اما جای خالی محصولات خودروسازان اروپایی بسیار به چشم می‌‌آید. مشتریان خودرو در شرایطی در راهروهای نمایشگاه خودرو مشهد قدم می‌زنند و از بخش‌های مختلف بازدید می‌کنند که عمده محصولات معرفی شده به آنها خودروهای چینی هستند. آنگونه که پیداست پانزدهمین دوره نمایشگاه خودرو مشهد همچون سال گذشته به محلی برای رقابت محصولات چینی تبدیل شده است.

    همکاری با چینی‌ها

    در این دوره از نمایشگاه، گروه صنعتی ایران خودرو با محصولاتی از جمله رنو کپچر، پارس ‌ای‌ال‌ایکس، گرند ویتارا و وانت آریسان حضور یافته است اما بیشترین توجه آبی‌های جاده مخصوص به معرفی‌هایما اس 7 است که یکی از خودروهای چینی مونتاژ شده در سایت خراسان این شرکت است. خودروی شاسی‌بلندی که هر چند در نمایشگاه خودرو در کنار رنو کپچر و سوزوکی گرند ویتارا قرار دارد، اما قیمت زیر 100 میلیونی آن در مقایسه با قیمت 108‌میلیونی رنو کپچر و قیمت 120 میلیونی سوزوکی گرند ویتارا باعث شده تا نگاه بازدیدکنندگان بیشتر از کپچر و سوزوکی به‌هایما جلب شود. خودروی شاسی‌بلندی که جادار بودن و پایین بودن قیمت آن به نسبت دیگر شاسی‌بلندهای چینی ممکن است برایش امتیاز مثبتی باشد. در حالی آبی‌های جاده مخصوص محصول جدید خود «هایما» را در معرض دید قرار دادند که این خودروی چینی روی خط سوزوکی در حال تولید است و همین موضوع باعث شده تا مدیرعامل سایت خراسان ایران خودرو، این خودرو را جزو محصولات با کیفیت سبد خودروهای تولیدی این گروه بداند. بیژن زاهدی‌فرد، مدیرعامل سایت ایران خودرو خراسان در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه خودرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به انتقادهای صورت گرفته در خصوص ادامه روند تولید خودروهای چینی در دوران پساتحریم گفت: ایران خودرو زمانی برای تولید این خودروی چینی با شرکت مربوطه وارد مذاکره شد که در آن مقطع ایران در شرایط تحریم قرار داشته و هیچ کشوری حاضر به همکاری و مذاکره با ایران نبود. وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی در شرایط تحریم مجبور شدند با شرکت‌های چینی همکاری کنند، افزود: هم‌اکنون شرایط تغییر کرده و بسیاری از شرکت‌های خودروساز خارجی آماده همکاری با ایران هستند. وی با اشاره به اینکه در قرارداد تولید‌هایما باید به تعهدات خود با شریک چینی عمل می‌کردیم، عنوان کرد: در سبد محصولات ایران خودرو تولیدات چینی سهم 5 درصدی را به خود اختصاص دادند که این موضوع نشان می‌دهد شرکت‌های چینی بیش از سقف 5 درصد سهمی در سبد ایران خودرو ندارند.


    وی با بیان اینکه کشور چین سالانه حدود 20 میلیون خودرو تولید می‌کند و نادیده گرفتن این کشور غیر قابل قبول است، تاکید کرد: در حال حاضر در ابتدای راه هستیم، اما استراتژی شرکت ایران‌خودرو برای تولید محصولات در آینده تغییر پیدا خواهد کرد.

    عرضه ساندرو تا دوماه دیگر

    در این دوره از نمایشگاه خودرو مشهد نارنجی‌های جاده مخصوص با خودروهای سراتو، ساینا، آریو، تیبا، تیبا 2 و سی اس 35 و Edo چانگان و H230 و H220 برلیانس و H320 و H330 برلیانس حضور دارند که تاکید عمده آنها بر خودروی جدید خود یعنی ساینا و 4 مدل برلیانس است. هر چند ساینا فیس لیفت خودروی تیباست که بنابه گفته مدیران سایپا ایرادات فنی تیبا در آن به‌صورت کامل برطرف شده است اما 4 محصول چینی این شرکت نیز حکایت از آن دارد که خودروسازان داخلی در حال حاضر با توسعه محصولات خود قصد دارند نیاز مشتری ایرانی به خودروهای جدید با ظاهری متفاوت را برطرف کنند.
    با این وجود، رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا با بیان اینکه تا پایان سال ساینا و تیبا جایگزین پراید می‌شوند، گفت: برهمین اساس میزان تولید پراید تا پایان سال کاهش خواهد یافت.

    تقی‌زاده علت کاهش تولید پراید در تیرماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را همین موضوع دانست و گفت: خودروهای ساینا و ساندرو تا دو ماه آینده به‌صورت تجاری عرضه خواهند شد. ساندرو بر روی پلت‌فرم ال 90 و به‌صورت‌هاچ بک و اتومات طراحی شده و مصرف سوخت پایینی دارد که قیمت آن از سوی شورای رقابت تعیین خواهد شد. تقی‌زاده تصریح کرد: البته خودروی ساینا به قیمت 28 میلیون 500 هزار تومان تعیین قیمت شده است.

    معاون بازاریابی و فروش سایپا همچنین از درخواست افزایش قیمت 7 تا 10 درصدی محصولات این شرکت به شورای رقابت خبر داد و گفت:شورا تاکید دارد که قیمت خودرو متاثر از دو مولفه تورم بخشی و نمره کیفی است. در سال گذشته میزان تورم بخشی بین14 تا 15 درصد بوده و کیفیت 7 درصد بوده که بر همین اساس ما انتظار افزایش قیمت داریم. وی یکی از دلایل کاهش کیفیت خودروهای داخلی را اعمال تحریم‌های بین‌المللی دانست و گفت: در تمام دنیا زمانی که شرکت‌های خودروساز با مشکلی روبه رو می‌شوند دولت‌ها از آنها حمایتی می‌کنند اما در ایران وضع به‌گونه‌ای دیگر است.

    قرارداد جدید با ولوو

    همچنین زعفر تنهاپور، مدیرعامل سایپا دیزل در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه خودرو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی این شرکت با شرکت‌های آمریکایی تولیدات مشترک داشت، اما بعد از تحریم‌ها چین جایگزین این شرکت‌ها شد، گفت: تحریم‌ها هر چند باعث رکود در بازار کشنده و کامیونت شده بود اما سال گذشته پس از مذاکراتی که با 1+5 صورت گرفت شرایط تغییر کرد و ما توانستیم ارتباط جدیدی را با شرکت ولوو گرفته و محصولات آنها را عرضه کنیم. تنهاپور گفت: با شرکت رنو و ولوو ارتباط جدیدی را آغاز کرده‌ایم و امروز در این نمایشگاه محصول کشنده تی 480 با دنده اتومات رونمایی شد که این محصول بین 4 تا 6 ماه دیگر وارد ایران خواهد شد. وی ادامه داد: در صورتی که میزان تقاضا در بازار با افزایش پروژه‌های عمرانی و حمل‌و‌نقل بهبود پیدا کند تقاضا برای محصولات ما هم افزایش خواهد یافت.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط