فونیکسریمکسبهتام

آزمایش رانندگی و بررسی BMW Z۴ ۲۸i M-Package در شیراز

صید کوسه از دریای رودسترها

عصر خودرو: شکار کوسه‌ای که از آب‌های باواریا به سمت ایران آمده بود، فرصتی شد تا پس از مدت‌ها به همراه تیم خودرو‌امروز ملاقاتی با این موجود کم‌حاشیه اما دوست‌داشتنی داشته باشیم و آن را در جدیدترین نمونه عرضه‌شده مورد بررسی قرار دهیم‌. خودرو مورد آزمایش ما این هفته ب‌ام‌و Z۴ مدل ۲۸i و تولید سدال ۲۰۱۵ است که ۲۵ سال پس از تولید پدرش Z۱ قرار است در تور ما به توانایی‌هایش اعتراف کند.

صید کوسه از دریای رودسترها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، BMW Z4 بر اساس آمار توانسته در سال 2003 با ورود نسل اولش (E85) رکورد فروش 22.973 دستگاه در آن سال را بشکند در حالی‌که بنز SLK در آن سال تنها 14.629 دستگاه فروخت‌، البته ب‌ام‌و‌بازان خوشحال نشوند زیرا مرسدس‌بنز SLK در سال 1997 وارد بازار شد و در آن سال 30.674 دستگاه از آن فروخته شد. رکورد فروش این دو رقیب در سال 2014 اصلا نزدیک به هم نبوده و بنز SLK به‌دلیل تغییر در ظاهر یکنواختش توانست فروشی بیش از دو برابر Z4 برای تولید‌کننده خود داشته باشد؛ یعنی فروش 11.114 دستگاه در آن سال در حالی‌که Z4 در سال 2014 تنها 5.373 دستگاه فروش داشته و بیشترین دلیل آن را می‌توان یکنواختی ظاهر آن دانست.

شکارچی یا شکار رقبا؟!
قدرتمندترین رقیبی که Z4 را به لرزه می‌اندازد، مرسدس‌بنز SLK است‌. مرسدس در سال‌های اخیر با اینکه تنوع موتور 4‌، 6 و 8 سیلندر دارد اما در تنوع حجم، کم‌کاری کرد و تا 2015 موتوری که رقیب Z4 28i باشد، تولید نکرد اما سال 2016 باز هم امید باواریایی‌ها را سرکوب کرد و SLK300 را معرفی کرد و برای مقایسه مجبور شدیم SLK300 مدل 2016 را روی یک کفه ترازو و Z4 28i مدل 2015 را ‌روی کفه دیگر قرار دهیم.
پیشرانه 4‌سیلندر 16 سوپاپ 1997‌سی‌سی‌ (‌‌N20B20)ا Z4 28i، تویین‌توربو است و حداکثر قدرت 245 اسب بخار از دور‌موتور 5000 تا 6500 را به مجموعه قوای محرکه تزریق می‌کند و همین جا با اختلاف 4 اسب بخار بیشتر از موتور 2 لیتری توربو SLK300 رکورد قدرت را می‌زند اما باید دید در شتاب چه خواهند کرد!
در قسمت نیروی گشتاور گیربکس جدید 9 سرعته اتوماتیک SLK به فریادش رسید و حداکثر گشتاور 370 نیوتن‌متر در دور موتور 1300 دور در دقیقه تولید می‌کند اما Z4 با یک گیربکس 8‌سرعته می‌تواند حداکثر 350 نیوتن‌متر نیروی کششی در دور موتور 1250 تا 4800 دور در دقیقه تولید کند. این پایان کار نیست زیرا ب‌ام‌و با وزن 1480 کیلوگرم (25 کیلوگرم سنگین‌تر از SLK300) به گفته کمپانی سازنده می‌تواند در مدت 5.75 ثانیه (در حالت اتوماتیک) سرعت خود را از صفر به 100 برساند (در حالت تعویض با شیفتر 5.5 ثانیه) در حالی‌که SLK300 زمان 6.3 ثانیه را در کارنامه خود ثبت می‌کند. به لطف سیستم‌های مصرف بهینه سوخت برای خودروهای امروز جای نگرانی نیست و Z4 28i به ازای هر 100 کیلومتر تردد در شهر 9.1 لیتر و به ازای هر 100 کیلومتر در جاده 5.5 لیتر مصرف کند (مصرف ترکیبی 6.8 لیتر).

آلمانی عصبانی
سقف یکپارچه هم‌رنگ بدنه زیبایی خاصی به Z4 رودستر می‌دهد و طراحان دو دکمه در پایین داشبورد جا داده‌اند تا بتوان توسط آنها یک ب‌ام‌و Z4 کروک یا کوپه را تنها در مدت زمان 19 ثانیه تجربه کرد‌.
چراغ‌های زنون آن با طراحی باریک و قوس بالای آن به غیر از زیبا جلو دادنش حلقه‌ای روشن برای دید مناسب راننده روی جاده منتشر می‌کند تا در رانندگی شب لذتی همچون روز به راننده القا شود.
سیستم نوین ب‌ام‌و این‌بار به رانندگان مقابل هم توجه ویژه دارد؛ یعنی عملکرد آن با فرمان دوربین پشت آیینه وسط (درون خودرو) صورت می‌گیرد‌. سیستم
High_Beam Assistant به‌طور اتوماتیک طبق برنامه‌های از قبل تعریف شده با مشاهده ترافیک یا خودرو در مقابل Z4 توسط دوربین تعبیه شده‌، پرتو نور چراغ‌ها را از بالا به پایین تغییر می‌دهد (نور بالا به نور پایین) و در این حالت استرس راننده را کم می‌کند تا تمام تمرکزش ‌روی مهار‌کردن خودرو باشد‌.

در دل کوسه‌!؟
استفاده از چرم و پارچه مخملی خاکستری با دوخت نارنجی و همچنین نوار‌های نارنجی‌رنگ ترکیب چشم‌نواز و همخوانی نمای داخلی با رنگ بدنه را نشان می‌دهد‌. از آنجا که ظرفیت Z4 دو سرنشینه است، موقعیت صندلی‌ها کمی جلوتر از محور عقب است و به‌دلیل ارتفاع کم به سطح زمین حس دلچسبی به راننده و سرنشین القا می‌کند‌. نورپردازی زیر دسته ‌در و درون دستگیره‌های در باز‌کن به غیر از سهولت در پیدا کردن دسته در تاریکی شب، کمی حس و حال محصول نیمه لوکس دارد اما دسته مکانیکی تنظیم ارتفاع فرمان این گفته را کمی نقض می‌کند.
ارگونومی آن کاملا حساب شده است و سرنشینان می‌توانند با کمک مانیتور 8.8 اینچی روی داشبورد و کنترل‌کننده آن (موس و دکمه منو روی کنسول میانی) سیستم صوتی‌، تلفن‌، اطلاعات خودرو یا حتی سیستم ناوبری Z4 را در دست گیرند‌. سیستم صوتی Z4 به‌صورت استاندارد به 11 بلندگو و خروجی 245 واتی مجهز است اما نمونه آپشنال آن به 14 بلندگو با خروجی 650 واتی تجهیز شده و قابلیت ذخیره‌سازی داده‌ها تا 12 گیگ را نیز دارد‌.

کنترل کوسه خشن
Z4همانند دیگر برادرانش در وسط کنسول خودرو به دو دکمه برای تغییر حالت رانندگی تجهیز شده‌ تا راننده بتواند با فشردن آنها پیکربندی خودرو را تغییر دهد و رانندگی نرمال، اسپرت و اسپرت پلاس (Sport +) را تجربه کند‌. در حالت نرمال خودرو بسیار نرم از دست‌اندازهای خیابان عبور می‌کند و دنده‌ها در دور موتور پایین عوض می‌شوند تا به غیر از رقم زدن مصرف سوخت مناسب، رانندگی بسیار نرمی را تجربه کنند اما با تغییر وضعیت به حالت اسپرت سیستم تعلیق کاملا خشک می‌شوند و ضربه‌های متعددی به اتاق وارد می‌شود‌. خصوصیت سیستم تعلیق چند‌نقطه‌ای تطبیقی Z4 همانند دیگر محصولات BMW است‌. در حالت اسپرت به غیر از اینکه گیربکس و دور موتور کاملا فعال و آماده فرمان پدال گاز هستند‌، فرمان خودرو هم سفت‌تر می‌شود تا در مانورهای ناگهانی راننده را سربلند کند‌. آخرین وضعیت که حداکثر نیروی Z4 را در اختیار راننده قرار می‌دهد اسپرت پلاس (SPORT +) نام دارد که در این حالت سیستم DSC (سیستم کنترل پایداری دینامیکی) خودرو غیرفعال می‌شود و با اینکه سیستم کنترل کشش فعال است اما باید در ترمزگیری‌ها یا حتی مانوردهی بیشتر دقت کرد‌. سیستم تعلیق تطبیقی M به غیر از کاهش 10 میلی‌متری ارتفاع توسط دوربین مدام سطح جاده  را آنالیز می‌کند و به دریچه کمک فنرهای خودرو دستور باز و بسته شدن می‌دهد تا سواری دلچسبی را در اختیار سرنشینان خود قرار دهد. استفاده از فناوری نوین در گیربکس جدید 8 سرعته این خودرو به تغییرات فوق‌العاده برای تعویض دنده نرم و کاهش صدای داخل کابین در سرعت‌های بالا و کاهش قابل توجه مصرف سوخت محدود شده است. رانندگی پویا و راحت در حالت تعویض دنده استپ ترونیک به دلیل استفاده از چرخ دنده‌های ریز در فاصله‌های کمتر به فرآیند انتقال قدرت کمک می‌کند و نتیجه آن استفاده بهینه از قدرت و کارایی بالاتر است. با توجه به چرخ‌دنده‌های اضافه شده در سرعت‌های بالا با افت دور موتور در نتیجه کاهش مصرف سوخت و نیز سر و صدای اضافی مواجه خواهید بود حتی زمانی که با شیفترهای پشت فرمان دنده‌ها را تعویض کنید. Z4 در ابتدای آزمایش در مقابل فرمان‌های تند و تیز پوست کلفت بود و دم به تله نمی‌داد تا اینکه حالت رانندگی را از اسپرت به اسپرت پلاس تغییر دادیم و سیستم DSC غیر فعال شد. خیالمان تقریبا راحت بود تا اینکه با کمی هرزگردی چرخ‌های عقب، بازهم حضور کنترل کشش مانع از شیطنت Z4 28i در مسیر پیست شد اما چندین بار محاسباتش را به خاک کوبیدیم و دریفت را با Z4 28i 2015 تجربه کردیم.  در آزمایش شتاب خودرو کاملا در حالت اسپرت‌پلاس قرار داشت و با فشردن پدال ترمز و گاز به‌طور همزمان موقعیت لانچ به Z4 دادیم تا اینکه قسمت انتهایی خودرو پایین آمد و دور موتور ‌روی 2500 دور در دقیقه ثابت ایستاد و با رها کردن پدال ترمز از جای خودش کنده شد. دنده‌ها در دور موتور 6750 دور در دقیقه عوض می‌شدند و در پایان کشش دنده 2 سرعت 100 کیلومتر در مدت زمان 6.7 ثانیه ثبت شد و بار دیگر این کار را در حالت تعویض دنده توسط شیفتر‌ها امتحان کردیم اما عدد موردنظر به دست نمی‌آمد تا اینکه برای سومین بار توانستیم عدد 6.63 ثانیه را برای شتاب صفر تا 100 آن ثبت کنیم‌. در پایان از آقای علیرضا ابراهیمی که ساعاتی را در کنار تیم خودرو امروز گذراندند و خودروی خود را برای آزمایش رانندگی در اختیارمان قرار دادند به‌علاوه مدیریت محترم پیست کارتینگ شهر آقای رضا فهیم تشکر و قدردانی ویژه داریم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط