فونیکسریمکسبهتام

۴۴هزار تاکسی در چالش با مسافرکش‌های شخصی

عصر خودرو : مسافربرهای بین‌شهری دامنه فعالیت خود را از خیابان‌های شهرها به جاده‌ها گسترش داده‌اند.

۴۴هزار تاکسی در چالش با مسافرکش‌های شخصی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گفته رییس اتحادیه سواری‌های کرایه بین‌شهری کشور، درحال‌حاضر 44هزار دستگاه سواری کرایه بین‌شهری در جاده‌های سراسر کشور مشغول فعالیت هستند که فعالیت مسافربرهای شخصی در جاده‌ها، تبدیل به یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه فعالیت آنها شده است زیرا وفور این مسافربرها در جاده‌ها سبب شده مقدار زیادی از تقاضا در بخش سواری‌های کرایه‌ای بین‌شهری کاهش پیدا کند.
    رحمت حاج‌محمدعلی، رییس اتحادیه سواری‌های کرایه بین‌شهری کشور در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: چند سالی است، تعداد مسافران سواری‌های کرایه در جاده‌ها کاهش پیدا کرده است که یکی از مهم‌ترین علت‌های آن، فعالیت مسافربرهای شخصی است.
    خودروهای سواری پلاک سفید و شخصی، اگرچه حق سوار کردن مسافر برای جابه‌جایی در جاده‌ها را ندارند اما همیشه در ورودی پایانه‌های مسافربری و میدان‌های اصلی شهرها حضور دارند و در اوقات عادی و کم‌مسافر، با قیمتی کمتر از قیمت‌های مصوب سواری‌های کرایه، اقدام به حمل مسافر می‌کنند و باعث کسادی کار سواری‌هایی می‌شوند که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند.
    حاج‌محمدعلی با بیان این مطلب یادآوری می‌کند که هیچ نظارتی بر عملکرد غیرقانونی خودروهای سواری و شخصی مسافرکش وجود ندارد.

    او می‌افزاید: این مسافربرهای شخصی روزبه‌روز درحال افزایش هستند و شاید تعداد آنها، بیش از سواری‌های کرایه باشد. به گفته رییس اتحادیه سواری‌های کرایه بین‌شهری کشور این مسافربرها در زمان‌های شلوغی و اوقات پیک سفر، کرایه‌های خارج از عرف از مسافران طلب می‌کنند.
    او معتقد است پلیس‌راه عملکرد مطلوب را در برخورد با این مسافرکش‌های غیرقانونی ندارد. به گفته وی، درحالی که در قانون، برای این مسافرکش‌ها ممنوعیت و در صورت تردد، جریمه در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد برخورد فعلی، تاثیر مطلوب را نداشته و این معضل، نیازمند رسیدگی بیشتر و همکاری بین سازمانی است. رییس اتحادیه سواری‌های کرایه بین‌شهری کشور در این‌باره می‌افزاید: باید برخورد جدی‌تری با این مسافرکش‌های شخصی شود. به عنوان مثال لازم است آنها از ورودی‌ها و داخل پایانه‌ها جمع‌آوری شوند. به گفته او، امنیت حمل‌ونقل مسافر توسط این مسافرکش‌ها تضمین شده نیست و سفر با آنها ممکن است مشکلات بعدی را در پی داشته باشد. وی با اشاره به امکان نظارت مسافران بر فعالیت سواری‌های کرایه بین‌شهری می‌گوید: هر نوع تخلف رانندگان این خودروها متوجه شرکت‌های متولی است و مسافران می‌توانند تخلفات را با مراجعه به ارگان‌هایی مانند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یا اتحادیه سواری‌های کرایه بین‌شهری پیگیری کنند.
    معضل فعالیت مسافرکش‌های شخصی تاکنون بارها از سوی اتحادیه سواری‌های کرایه بین‌شهری کشور پیگیری شده است و در این زمینه اتحادیه بارها به پلیس راه، نیروی انتظامی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نامه و درخواست ارسال کرده است اما به گفته حاج‌محمدعلی همه این‌کارها بی‌اثر بوده و همچنان این مشکل وجود
    دارد.


    نظارت با پلیس راه است
    مسافرکش‌های شخصی برای فعالیت قانونی در جاده‌ها می‌توانند با مراجعه به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، برای دریافت کارت هوشمند اقدام کرده و پلاک خودروی‌شان را تبدیل به پلاک عمومی کنند. این مطلب را محسن حاجی‌اسماعیلی، مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری به صمت می‌گوید و می‌افزاید: تنها در این صورت فعالیت آنها قانونی خواهد بود و آنچه اکنون این خودروهای شخصی انجام می‌دهند، غیرقانونی و تخلف است.
    آنطور که حاجی‌اسماعیلی می‌گوید، در زمینه فعالیت مسافرکش‌های شخصی در جاده‌ها، تنها پلیس‌راه می‌تواند برخورد قانونی داشته باشد و دارد. او با بیان اینکه سازمان راهداری نیز مخالف فعالیت این خودروهاست، اضافه می‌کند: خودروی پلاک شخصی روش درستی برای جابه‌جایی مسافر نیست زیرا زیرمجموعه حمل‌ونقل عمومی اتفاق نمی‌افتد و راننده شناسایی نشده است. از سوی دیگر هر مسافری که در جاده‌های کشور با حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه جابه‌جا می‌شود، زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرد اما مسافرکش‌های شخصی این‌گونه نیستند و چون راننده‌ها شناسایی نشده‌اند، مشمول این بیمه نیستند.


    او با تاکید بر اینکه پلیس راه مجاز است با مسافرکش‌های شخصی در جاده‌ها برخورد کند، یادآوری می‌کند: با توجه به اینکه تعداد این خودروها زیاد است و پلیس نمی‌تواند همه آنها را کنترل کند، شاید به نظر برسد برخورد انجام نمی‌شود، در حالی که پلیس راه با توجه به امکانات و شرایط خود، با متخلفان برخورد می‌کند. در واقع پلیس این امکان را ندارد که تک تک این خودروها را متوقف کند.
    با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد مهم‌ترین راهکار حل معضل کمبود مسافر در بخش سواری‌های کرایه بین‌شهری، نظارت پلیس باشد اما در کنار آن مسافران شاید عامل مهم‌تری برای ساماندهی به این آشفته‌بازار باشند. متقاضیان خدمات با کیفیت و تضمین شده در حوزه سفرهای بین‌شهری می‌توانند با انتخاب درست، فرصت‌های کاری بیشتری برای رانندگان این حوزه فراهم و با این‌کار، زمینه نظارت و پاسخگویی شرکت‌ها را نیز آماده کنند.
    از سوی دیگر توجه به این نکته ضروری است که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه حمایت از این بخش، به تازگی اقدام به اعطای وام‌هایی با کامزد 6 و 10 درصد برای نوسازی ناوگان این بخش کرده است. به گفته رییس اتحادیه سواری‌های کرایه بین‌شهری کشور با ارائه این وام، از میان 6 تا 7 هزار خودروی فرسوده در این بخش، فرصت نوسازی برای 3500 دستگاه خودرو فراهم شده است که با نوسازی آنها، کیفیت ارائه خدمات به مسافران افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو