فونیکسریمکسبهتام

راهکارهای حمایتی دولت‌ها از قطعه‌سازان

رونق قطعه‌سازی در ترکیه، با کاهش ۲ برابری مالیات‌ها

عصر خودرو- کشورهای صنعتی، در زمینه تولید قطعات خودرو، به این نتیجه رسیدند که تولید قطعه، برای آنها چندان به صرفه نیست. به همین دلیل جریان واگذاری تولید و قطعات خودرو به کشورهای در حال توسعه و دارای توان تولید ارزان، شروع شده است.

رونق قطعه‌سازی در ترکیه، با کاهش ۲ برابری مالیات‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، این کشورها، در جهت تحقق اهداف خود، واگذاری و فروش کارخانه‌های خود را به اروپای شرقی، چین، ترکیه، پاکستان، ایران، تایلند و تایوان آغاز کرده‌اند. به طوری که در حال حاضر با انجام سرمایه‌گذاری مشترک و فروش لیسانس و... صادرات قطعات در این کشورها رو به افزایش است. این اقدام‌ها در حالی در دیگر کشورها از جمله ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد، انجام می‌شود که این کشور توانسته در چند سال اخیر با حمایت‌های دولتی و اقدام‌هایی همچون کاهش مالیات، ترکیه را به کشوری قوی در صنعت قطعه تبدیل کند. به طوری که رقم صادرات قطعات خودرو ترکیه در 4 تا 5 سال گذشته به حدود 8 میلیارد دلار رسیده است. این شرایط در حالی است که این روزها قطعه‌سازان ایران حال و روز خوشی ندارند و با کمبود شدید نقدینگی از یک سو و فشارهای مالیاتی و بیمه‌ای از سوی دیگر مواجه هستند. بر این اساس پیشنهاد پرداخت 500 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به قطعه‌سازان مطرح شده که در این پیشنهاد از دولت خواسته شده تا با در اختیار گذاشتن این رقم، باری از دوش فعالان صنعت قطعه بردارد.
    محمد باقر رجال، رییس انجمن قطعه‌سازانبا اشاره به دستور معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی مبنی بر پرداخت 500 میلیون دلار به قطعه‌سازان داخلی اظهار کرد: متاسفانه بانک مرکزی با وجود گذشت 3 ماه از ابلاغ نامه معاون اول رییس‌جمهور، هیچ توجهی به دستورات و ابلاغیه‌های ارسالی دولت ندارد و سنگ‌اندازی می‌کند که در صورت ادامه این روند، دولت باید در ماه‌های آینده به دنبال ایجاد شغل برای نیروهای تعدیل شده صنعت قطعه‌سازی باشد.
    وی با اشاره به افزایش مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان و اخراج تعدادی زیادی از شاغلان در این صنعت گفت: کارگران فعال در حوزه قطعه‌سازی خودرو سرمایه کارخانه‌ها هستند و با وجود هزینه‌های زیادی که برای کارگران این صنعت انجام شده اما امروز قطعه‌سازان به دلیل مشکلات بسیار جدی نقدینگی در این صنعت، ناگزیر به اخراج این نیروها هستند زیرا قادر به پرداخت حقوق و دستمزد آنها نیستند.

     


    راهکارهای مالیاتی با هدف توسعه صنعت قطعه
    پیش‌بینی ارقامی با هدف حمایت از صنعت قطعه در حالی از سوی فعالان این حوزه و مسئولان دولتی مطرح می‌شود که کشوری همچون ترکیه که در زمینه صنعت قطعه‌سازی دستی توانا دارد، توانسته با کاهش دو برابری مالیات‌ها در صنعت قطعه‌سازی خودرو، نسبت به جذب سرمایه‌گذاران خارجی به این حوزه اقدام کند. به گفته مهمت داراروغلو، رییس انجمن قطعات و تجهیزات خودرو ترکیه، این اقدام دولت ترکیه باعث شده دستکم 30 صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری خارجی به سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی خودرو ترکیه متمایل شوند.
    به گفته وی، دولت ترکیه به منظور حمایت از صنعت قطعه‌سازی این کشور به میزان 60 درصد مالیات‌های دریافتی از سرمایه‌گذاری‌های جدید این صنعت را کاهش داده است.
    صنعت خودرو ترکیه با وجود اینکه سابقه چندانی ندارد اما توانسته در سال‌های اخیر با جذب سرمایه و استقرار سایت‌هایی از خودروسازان بزرگ، رشد چشمگیری داشته باشد. به طوری که فولکس واگن، رنو، فیات، تویوتا، فورد و هیوندا برخی از شرکت‌هایی هستند که در کشور ترکیه فعال‌اند و بیش از 50 درصد قطعات موردنیاز این خودروها در کشور صاحب نشان(برند) تولید و بقیه در ترکیه ساخته می‌شود.
    با این حال برنامه ترکیه برای تقویت قطعه‌سازی در کنار دعوت از خودروسازان بزرگ دنیا نشان می‌دهد، این کشور به دنبال ایجاد صنعت خودروسازی ملی نیست، بلکه تنها با هدف تقویت بازرگانی خودرو به صادرکننده این نشان(برند)ها تبدیل می‌شود که درنهایت بتواند در قطعه‌سازی شرایط متفاوتی را برای خود به وجود آورد.
    درحال‌حاضر بیشترین سهم صادرات قطعات خودرو این کشور شامل سیستم خنک‌کننده، سیستم ترمز خودرو، کمربند ایمنی، فرمان، واشر و دیگر اجزای موتور است و بازار صادراتی این کشور بیشتر اروپا بوده که 69 درصد صادرات این کشور در سال 2014م به این قاره انجام شده است.
    کشور ترکیه در سال‌های اخیر در صنعت خودروسازی پیشرفت چشمگیری داشته، به گونه‌ای که توانسته با بهره‌گیری از ظرفیت صادرات خودرو، تولید ناخالص ملی را بهبود بخشد که در سال 2014م این کشور نزدیک به 813 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی و نسبت به سال قبل‌تر از آن رشد 9/2 درصدی داشته باشد.

     


    افزایش ارزآوری با توسعه صنعت قطعه
    دبیر انجمن صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه‌سازان درباره وضعیت قطعه‌سازی در ترکیه اظهار کرد: در ترکیه به دلیل محدودیت دسترسی به انرژی، پتروشیمی، گاز، صنایع فلزی و... زیرساخت‌های ضعیفی که در خودروسازی و قطعه‌سازی وجود دارد، بیشتر مواد اولیه این کشور وارداتی هستند و مراکز طراحی و توسعه خودرو نیز ندارد. با این حال پس از عقدقرارداد با شرکت‌های خودروسازی دنیا زمینه را برای ورود شرکت‌های قطعه‌ساز فراهم می‌کند تا در کنار استقرار سایت خودروسازی، در تامین قطعات نیز فعال شوند. بنابراین ترکیه با تکیه بر نیروی انسانی و موقعیت جغرافیایی که دارد، به دنبال فراهم کردن بستری برای حضور هرچه بیشتر خودروسازان خارجی است تا با تولید قطعات، درآمدزایی مناسبی برای کشور به ارمغان بیاورند.
    آرش محبی‌نژاد با تاکید بر اینکه قطعه‌سازان ترکیه به بلوغ کافی نرسیده‌اند، تصریح کرد: قطعه‌سازان این کشور هنوز در زمینه مهندسی و خدمات طراحی از شرکت‌های خودروساز اروپایی استفاده می‌کنند. با این حال توسعه قطعه‌سازی کمک کرده میزان ارزآوری این کشور در صنعت خودرو افزایش یابد و به نوعی می‌توان گفت صادرات قطعات جانبی خودرو هم پابه‌پای عرضه خودرو در تقویت اقتصاد ترکیه نقش موثری ایفا کرده است.
    براساس این گزارش، به نظر می‌رسد با اختصاص اعتبار پیش‌بینی شده از صندوق توسعه ملی به صنعت قطعه‌سازی ایران، نه‌تنها خودروسازان را از پرداخت هزینه‌های اضافی با هدف تامین قطعه بی‌نیاز خواهیم کرد بلکه در کنار این روند می‌توان شاهد درآمدزایی جدید از طریق صادرات قطعه به کشورهای همسایه بود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو