فونیکسریمکسبهتام

معاون ترافیک شهردار تهران تشرح کرد

از چرایی واریز پول بلیت مترو به حساب‌ روسای ایستگاه‌ها تا پولی شدن تونل‌ها

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص ایرادات حسابرس شورا توضیحاتی را ارائه کرد و گفت:‌ ای کاش مطالب شفافتر بازگو شود تا حس بدی به مردم دست ندهد، برخی با مصاحبه‌هایی که انجام می دهند به دنبال ناامید کردن مردم هستند اما پیشنهاد می شود مطالب را صادقانه بگویند و در خصوص مصوبات قبلی نیز توضیحاتی را ارائه دهند.

از چرایی واریز پول بلیت مترو به حساب‌ روسای ایستگاه‌ها تا پولی شدن تونل‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو»به نقل از ایسنا ، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تصمیمات در خصوص آلودگی هوا نباید مختص به زمانی باشد که هوا در وضعیت اضطرار و یا هشدار قرار دارد گفت: بارها به مسئولان حوزه معاونت حمل و نقل عنوان کرده‌ام که در روزهایی که هوای تهران در وضعیت پاک قرار دارد باید تصمیماتی برای کاهش آلایندگی بگیریم.

    وی در خصوص لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص که در روزهای اخیر خبرساز شده است گفت: این لایحه براساس تکلیفی که برنامه دوم پنج‌ساله شورای شهر برای معاونت حمل و نقل تعیین کرده است تدوین شد و تدوین این لایحه براساس تکالیف قانونی بوده است.

    وی با بیان اینکه این لایحه به گونه‌ای پیش بینی شده که از نظر مالی فشار اقتصادی بر مردم جامعه تحمیل نمی کند گفت: نرخ گذاری اخذ عوارض از تونل‌ها به گونه‌ای تعیین شده که زندگی عادی مردم را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

    اخذ عوارض از تونل‌ها می تواند در افزایش درآمدهای پایدار موثر باشد

    وی با بیان اینکه برخی تصور می کنند که شهرداری برای تامین منابع مالی خود به منابع مجهول و لامتناهی وصل هستند گفت: این مطلب درست نیست چرا که مردم پایتخت هزینه اداره شهر را پرداخت می‌کنند.

    تشکری هاشمی با بیان اینکه همه مردم به صورت مساوی عوارض پرداخت می‌کنند گفت: میزان هزینه‌ها براساس برخورداری مردم از امکانات است و این لایحه در توسعه عدالت اجتماعی نقش شایانی دارد چرا که مردمی که از تونل‌ها استفاده می‌کنند هزینه‌ای پرداخت کرده و مردمی که از این معابر عبور نمی‌کنند طبیعتا نیز هزینه‌ای نمی‌پردازند.

    وی در خصوص حذف نام چند تونل از این لایحه گفت: تنها در خصوص یک تونل اختلاف نظر وجود داشت چرا که مسیر طولانی‌تری برای جایگزینی این معبر در نظر گرفته شده و طبیعی است 31 عضو شورای شهر متناسب با حوزه تخصصی‌شان دیدگاه متفاوتی داشته باشند.

    تشکری هاشمی با بیان اینکه اخذ عوارض از تونل‌ها می تواند در افزایش درآمدهای پایدار موثر باشد در پاسخ به این سوال که آیا درآمدهای حاصله از تونل‌ها در لایحه درآمدی 95 بودجه شهرداری دیده شده است؟ افزود: این لایحه در شورای شهر بررسی می‌شود و اگر تا بررسی بودجه این لایحه تصویب شده باشد در لایحه درآمدی سال 95 نیز در نظر گرفته خواهد شد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا درست است از تونل‌هایی که با پول مردم ساخته شده، مجددا عوارض دریافت شود به ایسنا گفت: مگر مردم برای خرید اتوبوس و ساخت مترو پول نمی‌دهند؟ پس چرا مجددا بلیت تهیه می‌کنند؟

    وی با بیان اینکه هزینه جاری و نگهداشت جزء هزینه‌های هر پروژه است گفت: تامین هزینه‌های جاری و نگهداشت ربطی به احداث ندارد و همان‌طور که استفاده کنندگان مترو و اتوبوس پول پرداخت می‌کنند برای استفاده از این تونل‌ها نیز مبالغی پرداخت می‌شود.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص تاثیر کمبود نقدینگی در انجام پروژه‌های حمل و نقل گفت: توسعه حمل و نقل عمومی همواره از تاکیدات شهردار تهران بوده است و همیشه سعی شده تا کمبود اعتبارات کمترین تاثیر را بر روی حمل و نقل داشته باشد اما ممکن است در مواقعی که کارها متمرکز است به دلیل کمبود بودجه سرعت کار کاهش یابد اما وقتی منابع تامین شد پیشرفت حداکثری حاصل می‌شود به مانند نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها که هشت بار مناقصه آن رد شد اما وقتی که پیمانکار انتخاب شد سریعا نسبت به خرید و نصب آن اقدام می‌شود.

    به گفته تشکری هاشمی هیچ برنامه‌ای در حوزه حمل و نقل به دلیل کمبود نقدینگی از اولویت خارج نشده است.

    وی در خصوص ایرادات حسابرسی برخی شرکت‌ها و سازمان‌های معاونت حمل و نقل و انتقادات مطرح شده گفت: ما حتما از هرگونه حسابرسی، بازرسی و کنترل استقبال می‌کنیم چرا که این گونه اقدامات منجر به سلامت سازمانی و رفع عیوب می‌شود.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حسابداری و حسابرسی قواعد خاص خود را دارد گفت: اگر نظارت شخصی و یا الگوهای مبتنی بر نگاه غیراستاندارد وارد حسابرسی شود، ممکن است هر فردی اظهارنظر متناسب با ظن خود را داشته باشد.

    تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال‌های قبل دو حسابرس منتخب شورا و شهرداری از این معاونت حسابرسی می کردند گفت: در هر دو مورد گزارش مقبول شده است اما در حسابرسی سال جاری اتفاقات دیگری افتاده است.

    وی با بیان اینکه این حسابرس‌ها با عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌های معاونت حمل و نقل آشنایی دقیقی نداشتند گفت: گزارشات نشان می دهد که اگر این حسابرس‌ها آشنایی بیشتری داشتند این گونه گزارشات منعکس نمی‌شد.

    لزوم تشکیل کمیته‌های برای ایرادات حسابرسی شهرداری

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حسابرس در زمان محدود باید تعداد زیادی از شرکت‌ها را بررسی کند گفت: این مساله موجب عجله و عدم فرصت کافی به ارائه کنندگان مدارک و بررسی کنندگان می‌شود و عمدتا اشکالات مطرح شده شکلی است. به عنوان مثال در گزارش حسابرسی سازمان ترافیک عدم ارائه مدارک مالکیت و بهره برداری از 3 پارکینگ در بند ایرادات آمده است اما طبق دستورالعمل شهرداری ده ها سال است که مالکیت این پارکینگ‌ها در اختیار شهرداری است و ما باید مدارک مالکیت را در اختیار اداره املاک به دلیل صیانت قرار می‌دادیم و این گونه نمی شود که اسناد مالکیت هر سازمان در کشوی میز مدیرعامل باشد و تمامی اسناد مالکیت شهرداری در اختیار اداره املاک قرار دارد و هنگامی که کپی اسناد مالکیت پارکینگ‌ها به حسابرس داده شده است حسابرس مذکور اطمینان نکرده و این مساله را رد کرده است.

    وی با بیان اینکه اعتماد یک بنگاه دار محلی به افراد بیشتر از این است گفت: قطعا سازمان و تشکیلات منفعتی در بود و نبود ملک ندارند و این اشکالات شکلی موجب بروز مشکلاتی شده است.

    وی با بیان اینکه پیشنهاد شده حسابرس قبلی به همراه حسابرس شورا و نمایندگان شورا و شهرداری علت این تفاوت آرا را بررسی کنند گفت: اگر کوتاهی از سوی مسئولان شهرداری رخ داده باید این افراد پاسخگو باشند و نه اینکه با نشان دادن وضعیت خاکستری حیثیت و زحمات کارکنان این شرکت‌ها زیر سوال رود.

    وی با بیان اینکه باید کمیته‌هایی تشکیل شود تا حقایق بررسی شود گفت: باید کمیته مذکور ایرادات بندهای حسابرسی را بررسی کنند تا واقعیت روشن شود نه اینکه برخی اوضاع را تیره و تار نشان داده و مردم را ناامید کنند.

    وی در خصوص پاداش 380 میلیون تومانی نیز گفت: عنوان شده که پاداش 380 میلیارد تومان بوده که باید بگویم در بیان صفرها مشکلی پیش آمده است.

    وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورا می توانیم مبلغی از بودجه را به عنوان پاداش به پرسنل بدهیم گفت: 80 میلیون تومان برای پاداش 400 پرسنل در نظر گرفته شده است که حدود 200 هزار تومان برای هر فرد می شود و کمتر از یک سوم بودجه مصوب شورا در زمینه پاداش به آن‌ها پاداش داده ایم.

    وی با بیان اینکه ممکن است برای اقدامات فرهنگی نیز پاداش‌هایی داده شده باشد گفت: مثلا در حوزه بررسی آثار ارسالی برای جشنواره های مختلف مبالغی را به داورها به عنوان دستمزد پرداخت کرده‌ایم یا برای معرفی سازمان و واحدها در قالب هدایای تبلیغاتی هزینه‌هایی داشته‌ایم و قطعا براساس سرفصل‌های مصوب پاداش تعلق گرفته است.

    وی با بیان اینکه پاداش به پرسنل از محل غیرمصوب خود خرج نشده است گفت: مبلغ صحیح عنوان شده 380 میلیون تومان بوده است که از این ردیف بودجه برای اصلا ح امور استفاده کردیم.

    وی در خصوص تزریق پول به مترو نیز گفت: جا داشت از این اقدام تقدیر و تشکر شود که برای حل مشکل مترو بلافاصله معاونت بدون فوت وقت کمک کرده و براساس چارچوب مصوب 20 درصد سهم مترو از محل فروش آرم را برای آن‌ها واریز کردیم و این مبلغ نه یک ریال بیشتر بوده و نه یک ریال غیرقانونی بوده است.

    وی با بیان اینکه تنها ایرادی که می توان به این نقل و انتقال گرفت شکلی است گفت: حسابرس معتقد است که این پول باید از طریق حساب خزانه واریز می شد اما دقت داشته باشید که تمام حساب های مالی معاونت حمل و نقل مصوبه شورای شهر دارد.

    تشکری هاشمی با بیان اینکه ای کاش مطالب شفافتر بازگو شود تا حس بدی به مردم دست ندهد گفت: برخی با مصاحبه‌هایی که انجام می دهند به دنبال ناامید کردن مردم هستند اما پیشنهاد می شود مطالب را صادقانه بگویند و در خصوص مصوبات قبلی نیز توضیحاتی را ارائه دهند.

    چرایی واریز پول بلیت مترو به حساب‌ روسای مترو
    وی در خصوص این انتقاد شورا که چرا پول بلیت نقدی به حساب رییس ایستگاه ریخته می شود به ایسنا گفت: ما دو نوع فروش بلیت داریم که در خصوص بلیت الکترونیک مردم هنگامی که کارت خود را شارژ می کنند بدون هیچ گونه واسطه انسانی مستقیم پول را به حساب بانکی می ریزند و نرم افزاری نیز دیتای مبلغ کارت، تعداد کارت، شارژ فروخته شده و ... را بررسی می کند و با اسناد بالادستی منطبق کرده و براساس ساختار تعریف شده به ذی نفعان پرداخت می کند اما در فروش نقدی کارت مسافران در داخل ایستگاه بلیت می‌خرند و در پایان ساعت کاری حجم زیادی اسکناس و سکه در ایستگاه باقی می ماند و بر همین اساس همکاران ما در ایستگاه‌ها برای ساماندهی به این امور یک حساب الکترونیک یک طرفه ایجاد کردند که براساس آن تنها حق واریز پول وجود دارد و سود و منفعتی برای رییس ایستگاه ایجاد نمی شود.

    وی با بیان اینکه این سخنان که پول به حساب رییس ایستگاه ریخته می شود مغلطه بوده است گفت: وقتی پول به حساب یک‌طرف ریخته می‌شود که افراد نمی توانند در آن مداخله داشته باشند مشکلی نیست.

    وی در پایان با بیان اینکه بلیت‌های QR به جای کارت‌های مغناطیسی قرار گرفتند، گفت: به دلیل هزینه و استهلاک زیاد دستگاه‌های کارتخوان و بلیت‌های کاغذی این بلیت‌ها از چرخه تکنولوژی خارج شده و با تکنولوژی جدید امکان چاپ بارکد بر روی این بلیت‌های جدید قرار گرفته و سعی داریم به زودی این بلیت‌ها بر روی گوشی موبایل بیاید و به روش مبادله دیتا و یا حتی تصویر بلیت‌ها خوانده شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو