فونیکسریمکسبهتام

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ مطرح کرد

بررسی استفاده از حسگر تناژ

تشدید برخورد با موتورسواران متخلف

عصر خودرو- رئیس پلیس راهور تهران به مواردی همچون اولویت‌های پلیس راهور برای سال ۹۵، انجام موفقیت‌آمیز مأموریت‌های نوروزی، مطالعه برای طراحی سامانه های جدید هوشمند و کاهش ۹ درصدی تعداد جریمه‌ها و ۴۳ درصدی توقیف خودرو در نوروز ۹۵ و مسائل دیگر پرداخت.

بررسی استفاده از حسگر تناژ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس،  بار جلال رو بگیر- ابن سینا به سمت سپاه ترافیک نیمه سنگین - برخورد پراید با پژو در اشرفی اصفهانی.

    اینها چند جمله‌ای است که از بی سیم اطاق رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران شنیده می‌شود قبل از اینکه پیچ بی سیمش را بپیچاند و صدا را کم کند.

    به طور قطع رئیس پلیس راهور تهران بودن از آن جهت سخت و طاقت فرساست چرا که به قول خود آقای رئیس فقط در یک روز میلیون‌ها تردد در سطح بزرگراه‌ها ثبت می‌شود و مدیریت همه آنها اگر طاقت فرسا نباشد قطعا سخت است.

    همه اینها باعث شد تا گفت‌وگویی با سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، داشته باشیم متن این گفت و گوی 65 دقیقه‌ای را در زیر می‌خوانید.

    مأموریت نوروزی، حساس‌ترین مأموریت پلیس راهور

    سردار حسینی مهمترین و حساس‌ترین مأموریت پلیس راهنمایی و رانندگی را مأموریت نوروزی برشمرد و گفت:‌ در این طرح حجم گسترده‌ای از امکانات انسانی و لجستیکی به کار گرفته شده بود و می‌توان گفت شرایط ویژه‌ای در خدمت این طرح بود.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از دو منظر به این طرح پرداخت و تصریح کرد: در روزهای آخر اسفند و مناسبت‌های پایانی آن همچون چهارشنبه سوری، پنج‌شنبه و جمعه آخر سال با شرایط و ترافیک سنگینی مواجه بودیم؛ از طرف دیگر با آغاز سال جدید به طور ناگهانی با خلوتی معابر روبرو شدیم که این امر ایجاب می‌کرد که خیلی سریع تغییر تاکتیک داده و تمرکز را بر مدیریت سرعت بگذاریم.

    وی ادامه داد: قبل از تحویل سال جدید درگیر ترافیک‌های بسیار بسیار سنگین بودیم؛ البته با تدابیر رده فرماندهی توانستیم مأموریت روزهای پایانی سال را به خوبی به مرحله اجرا بگذاریم به طوری که اکثر شهروندان از مدیریت ترافیک در روزهای پنج‌شنبه و جمعه آخر سال در مسیرهای منتهی به بهشت‌زهرا اظهار رضایت داشتند.

    این مقام ارشد راهور فاتب به استقرار بیش از 37 تیم کنترل سرعت برای مدیریت سرعت در ایام نوروز اشاره و تصریح کرد: با استقرار بیش از 37 تیم کنترل سرعت با دوربین‌های دستی و لیزردار توانستیم شرایط مناسبی را در سطح شهر ایجاد کنیم؛‌ هر چند که امسال به نظر می‌رسید تهران نسبت به سال‌های گذشته شلوغ‌تر بود و در واقع میهمان‌پذیر از استان‌های دیگر شده بود.

    * کاهش سرعت در بزرگراه‌ها هیچ تأثیری در هدررفت زمان مردم ندارد

    سردار حسینی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا کاهش سرعت اعمال شده در اتوبانها در کاهش تلفات و تصادفات نقش داشته، اعلام کرد: کاهش سرعت، نمونه‌های خیلی زیادی در کشورهای مختلف‌ دارد؛ از سوی دیگر کاهش سرعتی که ما در اتوبانها اعمال کردیم هیچ تأثیری در هدررفت زمان مردم ندارد.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با ذکر مثالی به وضعیت اتوبان شهید همت و کاهش سرعت اعمال شده در آن پرداخت و گفت: از ابتدای این بزرگراه یعنی از خرازی، سپس همت و در نهایت زین‌الدین، نزدیک 45 کیلومتر است که با یک مطالعه دقیق و کارشناسی، میزان سرعت‌ در هر قطعه مشخص شده است.

    سردار حسینی گفت: با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود که بین زمان تردد خودرو با سرعت 100 کیلومتر با زمان تردد با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، حداکثر هدررفت زمان تردد 3 دقیقه است.

    وی با بیان این مطلب که در زمان‌های عمده‌ای از طول شبانه‌روز در معابر شهری تهران امکان تردد با سرعت بیش از 30 تا 40 کیلومتر وجود ندارد، اذعان داشت: کاهش سرعت بزرگراه‌ها تأثیر بسیار زیادی بر حاکم شدن آرامش در بزرگراه‌ها داشته و این طرح با سایر اهرم‌های کنترلی و همچنین طرح‌هایی چون خط سفید، ایست به احترام زندگی و حرکت بین خطوط بازتاب مثبتی در جامعه داشته است.

    سردار حسینی به دو مورد تصادف شدید در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تصادف یک BMW و پورشه با هم و یک BMW دیگر در نیایش از جمله تصادف‌های مهم سال‌ گذشته بوده که اگر نسبت به میزان ترددهای روزانه در تهران بسنجیم یک عدد خیلی ناچیز در حد چند هزارم درصد می‌شود.

    * نصب سنسور تناژ در بزرگراه‌های ورودی تهران

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در خصوص تخلف کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در معابر اظهار داشت: دوربین‌های ثبت تخلف عبور کامیون و اتوبوس از خط سوم سرعت نصب شده اما باید تعداد آن را افزایش دهیم.

    سردار حسینی با بیان این مطلب که درصددیم که برای دوربین‌های موجود برنامه‌ای تعریف کرده تا علاوه بر محاسبه سرعت کامیون‌ها بتواند میزان بار آنها را محاسبه و اعمال قانون کند، گفت: یک طرحی در حال مطالعه است در مورد تناژ کامیون‌ها و دنبال این هستیم که یک سامانه و ابزار هوشمندی را طراحی کنیم تا بتوان میزان بار کامیون‌ها را سنجید و در صورت وزن بیش از حد مجاز با دوربین شماره پلاک کامیون متخلف را ثبت و در مرحله بعدی اعمال قانون کرد.

    این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی فاتب افزود: این سامانه را برای محور امام رضا (ع)، بزرگراه بابایی، آزادگان، خرازی و زین‌الدین و در یک جمله برای خروجی‌های تهران خواهانیم و بیشتر دنبال این مسئله‌ایم که این بحث در برنامه اجرایی سازمان حمل و نقل ترافیک به عنوان یک برنامه مطرح شود.

    * اولویت‌های پلیس راهور در سال 95

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به اولویت‌های این پلیس برای سال 95 پرداخت و تصریح کرد: وظیفه ما انضباط‌ بخشی به ترافیک است که شامل آیتم و مؤلفه‌های زیادی است و باید برای موفقیت در این طرح برای کاربران از جمله موتورسواران، عابران پیاده و رانندگان برنامه خاصی چید؛ رانندگان هم شامل رانندگان سیستم حمل و نقل شخصی، عمومی و سنگین می‌شوند.

    وی توسعه نظارت‌های هوشمند را از جمله اولویت‌های ویژه این پلیس عنوان و بیان داشت: بحث ساماندهی موتورسواران و تخلفات این گروه از کاربران که بیشترین تهدید را ایجاد کرده و بیشترین گلایه مردم نیز از آنها است؛‌ همچنین خطوط ویژه، مأموریت‌های مرتبط با 110 مانند تصادفات و ... از جمله نکات کلیدی برنامه سال 95 است.

    * کاهش 9 و 43 درصدی تعداد جریمه‌ و توقیف خودروها در نوروز امسال

    سردار حسینی در پاسخ به دیگر پرسش فارس در این مورد که آیا افزایش نرخ جریمه‌ها تأثیری در کاهش میزان تخلفات داشته یا نه، اظهار داشت: یک اتفاق خوبی که در طرح نوروزی با آن مواجه بودیم آن بود که مجموع جریمه‌ها در نوروز 95 نسبت به مدت مشابه در سال 94، کاهش 9 درصدی داشت؛‌ البته این به معنای آن نیست که مأموران ما تخلفی را ندیدند بلکه بدان معناست که تخلف کمتری صورت گرفته و شهروندان کمتر جریمه شدند.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به آمار توقیف پرداخت و گفت: نزدیک به 43 درصد کاهش توقیف خودرو داشتیم.

    وی با بیان این مطلب که افزایش قیمت جریمه‌ها به تنهایی نمی‌تواند تأثیرگذار نهایی باشد، بیان داشت: افزایش قیمت جریمه‌ها یکی از ابزارها است اگر چه واقعاً‌ هدف جریمه نیست؛ در تمام دنیا هم جریمه یک ابزار بازدارنده محسوب می‌شود.

    * تشریح پروسه انتقال خودرو به پارکینگ و ترخیص از آن

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه در خصوص گلایه برخی از شهروندان در خصوص روند توقیف خودروها و ترخیص آن از پارکینگ‌ها اظهار داشت: یک افسر پلیس در مواجهه با خودرویی که به دلیل ارتکاب اعمال یا مؤلفه‌هایی که برابر قانون مستوجب انتقال به پارکینگ است خودرو را متوقف کرده و آن را به پارکینگ هدایت می‌کند؛‌ پارکینگ مشخصی که طرف قرارداد بوده و بعد از توقف نهایی خودرو در آنجا، قبض پارکینگ با مشخصات ظاهری خودرو توسط متصدی پارکینگ پُر می‌شود.

    وی افزود: بعد از درج کلیه مشخصات ظاهری و همچنین اموال و نقص‌های خودرو، قبض مربوطه توسط مأمور راهور دریافت شده و بعد از پایان خدمت روزانه آن مأمور، تحویل منطقه شده و در نهایت بعد از جمع‌آوری به ستاد ترخیص در خیابان زنجان شمالی تحویل داده می‌شود.

    سردار حسینی ادامه داد: بعد از مراجعه راننده و انجام مراحل قانونی، برگه ترخیص به وی داده شده تا به پارکینگ برود و بعد از تحویل برگه ترخیص به متصدی پارکینگ با خودروی خود از پارکینگ بیرون می‌آید.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: پارکینگی که خودروها در آن متوقف می‌شوند طرف قرارداد با ناجا است.

    این مقام ارشد راهور ادامه داد: به خاطر انتقاداتی که از پارکینگ‌ها داشتیم، برگه مشخصات خودروها و نقص‌ها و اموال خودرو در بدو ورود توسط متصدی پارکینگ پُر می‌شود؛ البته اعلام کرده‌ایم که اگر راننده‌ای شکایتی در خصوص وارد شدن آسیب یا خسارت به خودرویش در پارکینگ دارد، می‌تواند از صاحب پارکینگ شکایت کند.

    وی افزود: شماره 197 نظارت همگانی همواره آماده دریافت شکایات، نقطه نظرات و پیشنهادات شهروندان است؛ اگر در خصوص شکایت نیاز به حضور فرد باشد، با وی تماس گرفته شده تا موضوع مورد گزارش شده به طور واضح مشخص شود.

    سردار حسینی ادامه داد: بازرسی ناجا نیز همواره آمادگی آن را دارد که با هر مورد تخلفی که هر یک از مأموران انجام می‌دهند برخورد لازم و قانونی را داشته باشد.

    * گره‌های ترافیکی و حضور مأموران راهور در معابر

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص عدم حضور مأموران پلیس راهور در تقاطع‌ها اعلام کرد: حضور مأموران در تقاطع‌ها نه منطقی است و نه امکان آن وجود دارد.

    سردار حسینی با بیان این مطلب که کلانشهری مثل تهران باید هوشمند کنترل شود، افزود: به طور سنتی همه ما دوست داریم که پلیس را ببینیم چرا که با دیدن پلیس احساس امنیت کرده و پلیس به عنوان نماد اقتدار در بافت ذهنی و سنتی جامعه وجود دارد.

    این مقام ارشد راهور فاتب ادامه داد: برای حصول نتیجه خوب و مثبت باید مدیریت را از طریق سنتی و قدیمی خودش خارج کنیم و با برنامه‌ریزی درصدد آن باشیم که تخلفی در سطح شهر وجود نداشته باشد.

    وی با تأکید بر این مطلب که باید بسترهای ارتکاب تخلف را از بین برده و به تک تک رانندگان و موتورسواران این باور را تزریق کرد که در ازای هر تخلف یک جریمه در انتظار آنها است، گفت: مردم به این خاطر تخلف می‌کنند که همواره خودشان را توجیه می‌کنند که اگر این کار را نکنیم چه باید بکنیم.

    سردار حسینی افزود: باید ساز و کاری ایجاد کرد که نیازی به مراجعه افراد به مکان‌های مختلف نباشد یعنی باید تقاضای سفر را کاهش داد.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که چرا مردم تخلف می‌کنند، بیان داشت: اگر از کسی که خیابانی را ورود ممنوع می‌رود بپرسیم که چرا این کار را انجام می دهد، آیا نمی‌ترسی که جریمه شوی؟ می‌گوید، خبری نیست، سریع می‌روم و برمی‌گردم یا پاسخ می‌دهند که خانه من اینجاست... با بررسی این جواب‌ها در می‌یابیم که باید زمینه ارتکاب تخلف را از بین برد و از سوی دیگر رانندگان را باید به این یقین رساند که سزای تخلفشان جریمه است.

     

    وی به مقوله دستی کردن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی اشاره و بیان داشت:‌ در تقاطع‌های همچون طول خیابان آزادی،انقلاب، ولیعصر، نیایش، سپاه و ... تا چراغ‌ها دستی نشود نمی‌توان بار ترافیک را مدیریت کرد.

    سردار حسینی در خصوص تکلیف قانونی خودروها در عبور از تقاطع‌ها،‌ گفت: آئین‌نامه تکلیف را روشن کرده و اعلام می‌کند که اگر در حریم تقاطع یا میدان آنقدر ازدحام بود که با وجود سبز بودن چراغ برای خودرو، امکان عبور از چراغ میسر نباشد باید راننده پشت خط بایستد.

    این مقام ارشد راهور فاتب در ادامه با بیان این مطلب که لزوم ساماندهی تاکسی‌ها برای این پلیس بسیار مهم است، اعلام کرد:‌ تاکسی‌ها در برخی ساعت‌ها حضور پرحجمی دارند و برخی زمان‌ها نیز اصلاً وجود ندارند؛ ما به دوستانمان در مجموعه سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران این مسئله را گوشزد کرده‌ایم که باید آمایش سرزمینی در مورد پراکندگی و حجم تاکسی‌ها در مسیرهای مختلف را انجام دهند.

    * رفتار پلیس با مردم تابعی از رفتار مردم با پلیس است

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که به مأموران راهور فاتب در خصوص رفتار با مردم چه نمره‌ای را می‌دهید، گفت: رفتار پلیس با مردم تابعی از رفتار مردم با پلیس است و این قضیه خیلی مفصل است.

    وی به مقایسه پلیس ایران با پلیس کشورهای دیگر پرداخت و گفت:‌ پلیس کشورهایی همچون سوئیس، ژاپن و آمریکا هنری نمی‌کنند چرا که طبق یک سیستم تعریف شده کار را جلو برده و تازه پلیس هم جزئی از این سیستم است اما ما در ایران فرمول خاص خودمان را داریم و پلیس ایران با بقیه پلیس‌ها متفاوت است.

    این مقام ارشد راهور فاتب با بیان این مطلب که روزانه شاهد درگیری لفظی، مشاجره و حتی برخورد فیزیکی رانندگان با پلیس هستیم، افزود: در هیچ جای دیگر دنیا یک شهروند جرأت درگیری با پلیس را ندارد از قلب اروپا گرفته تا افغانستان و عراق.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به بحث اصلاح رفتار مأموران پرداخت و گفت: درست است که چنین مواردی را ذکر کردیم اما ما همواره در آموزش‌های درون و برون سازمانی بحث استانداردسازی رفتار کارکنان با شهروندان را دنبال می‌کنیم و باید گفت که رفتار امروزه پلیس با مردم اصلاً قابل مقایسه با گذشته نیست و ما به شرایط مطلوبی رسیده‌ایم اگر چه تا مطلوب نهایی فاصله داریم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو