فونیکسریمکسبهتام

توصیه هایی برای سفری ایمن

عصر خودرو- با نزدیک شدن به فصل تابستان و اوج گیری مسافرت هموطنان به ویژه به شمال کشور از طریق جاده کرج - چالوس، شاهد افزایش حوادث در جاده های البرز به ویژه این جاده زیبا هستیم که ضرورت دارد مسافران توصیه ها را برای داشتن سفری ایمن بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

توصیه هایی برای سفری ایمن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، گرچه سوانح رانندگی از حوادث اجتناب ناپذیر جاده ای به شمار می رود، اما امروز این موضوع به دغدغه ای در استان البرز تبدیل شده و روزانه جان شماری از مردم در این حوادث که بخش قابل توجهی از آنان با دقت بیشتر قابل رفع شدن است، از دست می رود.
    در دو روز گذشته چهار فقره تصادف منجر به فوت در البرز به ویژه جاده کرج - چالوس رخ داده که براساس نظر کارشناسان پلیس در این استان بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی از دلایل بروز آنها به شمار می رود.
    پلیس با اعمال جرایم رانندگی از قبیل نبستن کمربند ایمنی، سرعت غیرمجاز درصدد حفظ جان مردم است، اما با این وجود هنوز هم برخی از شهروندان از این اصل مهم غافل بوده و همچنان جان خود را در جاده ها با این بی توجهی ها در معرض خطر قرار می دهند.
    براساس گزارش ها، بیشترین عوامل تصادفات منجر به فوت دراثر خستگی و خواب آلودگی، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی بوده که لازم است هموطنانی که قصد مسافرت به ویژه به شمال کشور از طریق جاده چالوس را دارند، به آنها توجه ویژه داشته باشند.
    اما در این بین علل دیگری نیز قابل بررسی است که برخی از آن به تعلل دستگاه های اجرایی برمی گردد که سبب شده تا راه ها در بروز تصادفات رانندگی مقصر شناخته شوند که نصب نشدن علائم هشدار دهنده و حفاظ های امنیتی از آن جمله هستند.
    رئیس پلیس راه استان البرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درخصوص افزایش تصادفات منجر به فوت در راه های البرز، گفت: از روز گذشته تاکنون چهارفقره تصادف منجربه فوت با دلایل مختلف دراین استان رخ داده که قابل تامل و بررسی است.
    سرهنگ رضا اکبری افزود: نخستین تصادف منجر به فوت صبح دوشنبه در آزادراه کرج - قزوین براثر برخورد 2 خودرو رخ داد که علت آن خستگی و خواب آلودگی راننده بود.
    وی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم و فیزیولوژی بدن تغییر کرده واین مهم خود عاملی برای کاهش ضریب توجه راننده شده است، چنین حوادثی رخ می دهد.
    سرهنگ اکبری اضافه کرد: در دومین تصادف که بعد از ظهر دوشنبه درمحورکرج -چالوس در محدوده آدران رخ داد. با توجه به نمناکی زمین براثر بارش خفیف در این محور، نقطه ای وجود داشت که آسفالت آن از تکنولوژی جدید الیافی بود اما سایر روکش های آسفالت متفاوت بوده که به محض بارش ضریب اصطکاک جاده کاهش پیدامی کند و در این حادثه 50 درصد راننده و 50 درصد اداره راه مقصر شناخته شدند.
    رئیس پلیس راه استان البرز گفت: درتصادف سوم که عصر روز گذشته در آزادراه کرج -قزوین رخ داد، راننده خودرو پژو 405 به دلیل پنجرشدن لاستیک و تعویض آن بدون در نظر گرفتن حریم جاده، نبود تجهیزات لازم و عدم رعایت اصول ایمنی با یک خودرو نیسان برخورد کرد که موجب فوت راننده پژو شد.
    اکبری درخصوص تصادف صبح امروز سه شنبه نیز که درجاده کرج -چالوس به علت واژگونی یک دستگاه خودروی پژو 405به دلیل عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه رخ داد، گفت که 50 درصد راننده و 50 درصد اداره راه به دلیل عدم نصب حفاظ ایمنی مقصر شناخته شدند.
    رئیس پلیس راه البرز خاطرنشان کرد: بروز چنین تصادفاتی با توجه به حجم بالای تردد در محورهای پرترددی نظیر جاده کرج - چالوس امری اجتناب ناپذیر است، اما توجه به اصول راهنمایی و ترافیکی یک اصل برای رانندگان که توجه به آنها باعث کاهش مخاطرات می شود.
    وی افزود: یکی از عوامل مهم مهندسی ترافیکی است. باید یک جاده و آسفالت مناسب داشته باشد و همچنین تابلوهای اخباری و اخطاری و حفاظ های استاندارد نصب شود تا شاهد کاهش اینگونه حوادث باشیم.
    اکبری گفت: آموزش ازدیگر عوامل پیشگیری و مهار تصادف است که باید باتوجه به سن و استفاده از وسیله نقلیه آموزش های تخصصی راهنمایی ورانندگی ارائه شود.
    وی در عین حال گفت که ازابتدای سال جاری تاکنون 23نفر درجاده های این استان براثر حوادث رانندگی جان خود را ازدست داده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد کاهش نشان می دهد.
    وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 18 فقره تصادف منجربه فوت درجاده های استان البرز رخ داده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد کاهش یافته است.
    اکبری گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون42 فقره تصادف منجربه جرح دراین استان به وقوع پیوسته که 58 نفر در آنها مجروح شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 20 و 34 درصد کاهش نشان می دهد.
    مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز نیز در این زمینه، گفت: استان البرز سه منطقه پرحادثه دارد. یکی ازنقاط پرحادثه جاده کرج -چالوس تونل شماره پنج و آزادراه کرج -قزوین محدوده خور است که بیشترین تصادف رخ داده و درجاده اشتهارد محدوده روستای جارو نیز بیشترین واژگونی صورت می گیرد.
    احسان نصیری افزود: این واژگونی ها که درجاده اشتهارد رخ می دهد به دلیل یک نقص فنی درآن منطقه است که باید راه حل جدی صورت گیرد.
    وی اضافه کرد: آزادراه تهران - کرج با قدمت بیش از 50 سال و آزادراه کرج -قزوین با قدمت بیش از 20 سال باتوجه به اینکه 18 درصد ترافیک کشور در این محورها است، تاکنون دور برگردان برای خدمات دستگاه های امدادی دراین مسیر ها تعبیه نشده که خود موجب کندی خدمات رسانی است.
    وی گفت: هرچند دستگاه های خدمات رسان مثل هلال احمر با استقرار پایگاه های جاده ای در مواقع حوادث خدمات رسانی لازم را انجام می دهند، اما درموارد ترافیک سنگین نیاز به دوربرگردان دراین راه ها یک ضرورت است.
    نصیری افزود: حتی در این آزادراه ها یک لاین امدادی وجود ندارد که بتوان ازطریق دور برگردان ها به مسیرهای مخالف در زمان حوادث عبور کرد.
    وی خاطرنشان کرد: یکی ازمشکلات دراین زمینه این است که درچنین شرایطی رانندگان را به زیرگذرها هدایت می کنند که محل عبور سیل است نه عبور خودرو که خود نیز باعث حوادث بیشتری خواهد بود.
    بهرحال مسئولین مربوط به باید برای ایجاد دوربرگردان دراین محورها و نصب علائم هشداری و اخباری برای راهنمایی رانندگان اقدام کنند.
    نصیری افزود: یکی دیگر ازمشکلات فعلی ما دربحث تصادفات سقوط خودرو ها به رودخانه ها و سدها است که با این سقوط افراد غرق می شوند که اگر مسئولین مربوط به نسبت به دیوارکشی درحاشیه جاده و نصب نیوجرسی اقدام کنند، قطعا آمار کشته شدگان دراین مقوله کاهش چشمگیری خواهد داشت.
    وی گفت: نکته مهمتری که دراین زمینه وجود دارد، این است که حفاظت سد کرج به عهده آب منطقه ای تهران است و باید در این زمینه برای پیشگیری ازحوادث برای ایجاد فنس و حصار اقدام شود تا ازآمارغرق شده ها دراین محل ها کاهش یابد.
    مدیرعامل هلال احمر استان البرز افزود: اکنون درسد طالقان این فنس کشی ها انجام شده و تاحدودی معضل غرق شدگی مهارشده که امیدواریم مسئولین مربوط به نسبت به نصب حصارهای مناسب درزمینه پیشگیری از حوادث ناگوار غرق شدگی اقدام کنند.
    استان البرز دارای یکهزارو 450 کیلومترراه است که با نیم درصد ازسهم راه های کشور 18درصد ترافیک مربوط به این استان است که می طلبد مسئولان نسبت به حل مشکلات راه های این استان چاره ای جدی داشته باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو