فونیکسریمکسبهتام

قائم مقام وزیر راه در امور بین الملل خبر داد:

جزئیات قرارداد ایران و ایتالیا برای ساخت جاده ۱۲۰۰ کیلومتری

عصر خودرو- در حالی که روز جمعه رویترز در خبری به نقل از «آناس» نهاد بزرگراه‌های ایتالیا از قرارداد ۶/۳ میلیارد یورویی این شرکت با ایران خبر داده بود، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه در امور بین الملل در گفت و گو با «ایران» ضمن صحیح ندانستن رقم اعلام شده در مورد این قرارداد، جزئیاتی از این قرارداد را بازگو کرد.

جزئیات قرارداد ایران و ایتالیا برای ساخت جاده ۱۲۰۰ کیلومتری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایران آنلاین، فخریه کاشان با بیان اینکه آنچه به امضا رسیده است قرارداد نیست بلکه پیش قرارداد ساخت بخشی از قطعات جاده 1200 کیلومتری شهر بازرگان به بندر امام خمینی (ره) است، اعلام کرد که مبلغ 6/3 میلیارد یورویی گفته شده مربوط به حجم کل مبادلات ریلی، فرودگاهی و بندری ایران و ایتالیا است. وی با بیان اینکه این پیش قرارداد حدود 4 ماه زمان نیاز دارد که نهایی شود، افزود: موضوع قرارداد ایران و آناس ساخت جاده کریدور شماره 10 میان شهر بازرگان و بندر امام خمینی (ره) است که 5 قطعه را شامل می‌شود.
    آناس بر طبق این قرارداد ساخت چند قطعه اولویت دار این پروژه را به صورت BOT متعهد می‌شود و برای ساخت تنها دو قطعه اول و دوم این پروژه، آناس 700 الی 800 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. فخریه کاشان ساخت مابقی قطعات این پروژه را هم از طریق جذب فاینانس اعلام کرد که آناس متعهد به تأمین این فاینانس‌ها خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه ایران از منابع خود هیچ پولی را صرف این پروژه نخواهد کرد اضافه کرد: آناس متعهد شده است که در فاز اجرایی این پروژه برای ساخت قطعات مناقصه برگزار کرده و 51 درصد حجم این مناقصه‌ها را به شرکت‌های ایرانی واگذار نماید.
    آناس بر طبق این قرارداد ساخت چند قطعه اولویت دار این پروژه را به صورت BOT متعهد می‌شود و برای ساخت تنها دو قطعه اول و دوم این پروژه، آناس 700 الی 800 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. فخریه کاشان ساخت مابقی قطعات این پروژه را هم از طریق جذب فاینانس اعلام کرد که آناس متعهد به تأمین این فاینانس‌ها خواهد بود.

    فخریه کاشان همچنین اعلام کرد که شرکت آناس فاز مطالعاتی این پروژه را از چند ماه پیش تا کنون انجام داده است و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده اولویت‌های اجرای پروژه، دو قطعه تبریز – میاندوآب و اندیمشک – اهواز است. وی البته گفت که از نظر ما اولویت دوم این پروژه باید محور خرم آباد باشد.
    فخریه کاشان با بیان اینکه البته میزان 1200 کیلومتر ذکر شده هنوز نهایی نشده است، اعلام کرد که ممکن است این پروژه به 1300 کیلومتر هم برسد.
    وی زمان‌بندی ساخت قطعه اول و دوم این پروژه بزرگ را 4 سال عنوان کرد که بعد از امضای قرارداد ساخت آن آغاز خواهد شد.
    قرارداد با «ایرباس» در گام نهایی
    فخریه کاشان همچنین در خصوص قرارداد ایران و ایرباس گفت: در سفر اخیر هیأت ایرانی به ایتالیا مذاکراتی با نمایندگان ایرباس صورت گرفت و متن ضمانتنامه پیش پرداخت ایران و ایرباس بین دو طرف مورد توافق واقع شد. وی گفت که قرارداد با ایرباس به مرحله نهایی رسیده است و نمایندگان این شرکت هواپیمایی هم امروز (یکشنبه) در تهران هستند که مذاکرات نهایی انجام پذیرد.
    فخریه کاشان همچنین در مورد وضعیت صدور مجوز امریکا در خصوص قرارداد ایرباس هم گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته ظرف دو هفته آینده ایرباس از امریکا مجوز نهایی و قطعی را برای فروش هواپیما به ایران اخذ خواهد کرد.
    شایان ذکر است که پیش از این خبرگزاری‌های غربی اعلام کرده بودند که نهاد بزرگراه‌های ایتالیا قراردادی 6/3میلیارد یورویی را برای ساخت یک جاده 1200 کیلومتری از ساحل خلیج فارس تا مرز ایران و ترکیه به امضا رساند.
    رویترز هم گزارش داده بود که نهاد بزرگراه‌های ایتالیا آناس اعلام کرد، قراردادی را با دولت ایران برای ساخت و مدیریت یک طرح جاده‌ای 1200 کیلومتری با هزینه 6/3 میلیارد یورو (4 میلیارد دلار) امضا کرده است. آناس گفته، نخستین بخش از این بزرگراه به طول 350 کیلومتر تا سال 2022 با هزینه‌ای 600 میلیون یورویی به بهره‌برداری خواهد رسید. در قالب این طرح جاده‌ای بین بندر امام خمینی(ره) در ساحل خلیج فارس و شهر بازرگان در مرز ایران و ترکیه احداث خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو