فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

تشریح علت ریزش مترو قیام

خطوط ۶ و ۷ مترو مطالعات کافی ندارد

عصر خودرو- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقدامات حفاظتی برای پایداری خاک در عملیات مترو ضروری است عنوان کرد که به نظر می‌رسد در ایجاد خطوط ۶ و ۷ مترو مطالعات کافی انجام نشده است.

تشریح علت ریزش مترو قیام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، محمد شکرچی‌زاده  اظهار کرد: خطوط قبلی مترو که احداث شد با دقت نظر و اقدامات ایمنی لازم صورت گرفت، اما وقت کافی برای مطالعات ژئوتکنیک خطوط 6 و 7 گذاشته نشده و عمده دلیل فروریزشهای اخیر همین مساله است.

    وی افزود: خوشبختانه در حوادث اخیر تلفات مالی و جانی حداقلی بوده است. اتفاقی که در خیابان قیام افتاد ساعت یک و نیم روز ششم محرم بود. این اتفاق می توانست دهم محرم بیفتد و با توجه به خیل عزاداران حسینی تلفات بسیار بیشتری به دنبال داشته باشد. لذا این هشدار باید ما را به این اندیشه وا دارد که در کلیه عملیاتهای ساخت و ساز شهری مطالعات کافی را صورت دهیم.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در میدان قیام حفره‌ای با قطر 20 متر و عمق پنج متر ایجاد شده تصریح کرد: 1500 متر مکعب خاک در این فروریزش جابه جا شده است.

    شکرچی زاده به دو پدیده فرونشست و فروریزش اشاره و تاکید کرد: فرونشست به دلیل پایین آمدن سطح آبهای زیرزمینی و برداشت بی رویه است که خوشبختانه در تهران با توجه به درشت دانه بودن خاک با این مساله کمتر مواجهیم و فقط در بعضی نقاط شهر به صورت موضعی شاهد آن هستیم. اما پدیده فروریزش که چند نوبت در شهران، خیابان پیامبر (ص) و میدان قیام اتفاق افتاد به دلیل مجاورت با مترو بوده است.

    وی اظهار کرد: خاک تهران درشت دانه است که در بعضی جاها امکان چسبندگی ندارد. به همین دلیل وقتی عملیات مترو انجام می‌دهیم باید کارهای حفاظتی برای پایداری خاک انجام شود. به طور مثال اگر جاهایی با عبور قنوات مواجهیم یا احتمال نشتی آب داریم باید تمهیدات لازم را در حفاری بیندیشیم؛ بخصوص که در شبکه‌های آب با حدود 10-12 درصد نشتی مواجهیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی، همچنین به حادثه شهران اشاره و خاطرنشان کرد: اتفاقی که در شهران اتفاق افتاد به دلیل موقعیت فروریزش که در محل تقاطع شبکه گاز بود همزمان شبکه آب هم دچار شکست شد و چندین هزار متر مکعب آب وارد کانال مترو شد.

    شکرچی زاده خبر داد: به شهرداری پیشنهاد دادیم تا این هفته یا هفته آینده نشستی با حضور مدیران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مسوولان مترو، شهرداری و انجمن ژئوتکنیک برگزار کنیم تا بتوانیم برای جلوگیری از حوادث احتمالی آینده راهکارهای پیشگیرانه ارایه دهیم.

    وی با تاکید بر اینکه ایجاد مترو از لحاظ حمل و نقل شهری اقدامی لازم و ضروری است، گفت: با این وجود می بایست هزینه های احداث خطوط مترو را کاهش دهیم و این کاهش هزینه ها با انجام عملیات پایداری و استفاده از تجهیزات لازم محقق می شود. ما باید برای شهروندان احساس امنیت و ایمنی ایجاد کنیم و تاب آوری شهر را افزایش دهیم. اما می بینیم شهروندانی که قبلا نگران زلزله احتمالی تهران بودند حالا هر لحظه نگران هستند که زمین زیر پایشان فرو بریزد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو