فونیکسریمکسبهتام

شریعتمداری در همایش ملی صنعت و خدمات سبز:

توسعه سبز یک انتخاب نیست ، یک اجبار است

سال گذشته موفق به جایگزینی ۶۰ هزار دستگاه خودروی آلاینده از ناوگان تاکسی رانی شدیم

عصر خودرو- وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد : توسعه سبز یک انتخاب نیست ، یک اجبار است چرا که اقتصاد دنیا هر روز از اقتصاد کربن محور فاصله می گیرد و ما نیز ناچار به حرکت در این مسیر هستیم.

توسعه سبز یک انتخاب نیست ، یک اجبار است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲:۰۰

     

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شاتا ، محمد شریعتمداری در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز با اشاره به اقدامات اجرایی ملاحظات زیست محیطی درحوزه خودرو سازی افزود : سال گذشته اقدامات خوبی در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به اجرا درآمد و توانستیم 60 هزار دستگاه خودروی آلاینده را از ناوگان تاکسیرانی تعویض کنیم که با همکاری سازمان محیط زیست تعویض 70 هزار دستگاه را نیز در برنامه داریم.
    وی با بیان اینکه سرانه ایجاد دی اکسید کربن 66 درصد از میانگین جهانی بالاتر است افزود : بنا بر گفته های رییس سازمان محیط زیست ، محیط زیست مفهوم بازدارنده در توسعه اقتصادی نیست و ما نیز تلاش کردیم در کنار این مفهوم عظیم همکاری صمیمانه‌ای با این سازمان داشته باشیم.
    وی افزود: توجه به جایگاه و اهمیت اقتصاد سبز در توسعه صنعتی و معدنی کشور و توسعه سبز با مجموعه اطلاعاتی که از سوی موسسات بین المللی منتشر شده است و شرایط محیطی حاکم بر صنایع به نحوی در حال تغییر است که برنامه ریزی بدون توجه به آن در بلند مدت پایداری ندارد و ما را دچارمشکلات اساسی می کند .
    شریعتمداری تاکید کرد : از پر اهمیت‌ترین شرایط محیطی حاکم بر فضای صنعتی و تولید کشور ملاحظات توسعه سبز به لحاظ کاهش ظرفیت جذب زیست محیطی است ، این امر یعنی ملاحظات سبز به طرق مختلفی در برنامه‌های ملی و بین المللی در حال نمود است از توصیه های مهم سازمان یونیدو توسعه صنعتی سازگار با محیط از حیث مکان یابی و برنامه‌های توسعه صنعتی است و قوانین ناظر بر تولید از بازیافت از توصیه‌های این سازمان است.
    وی ادامه داد : انطباق ضایعات صنایع با صنایع بازیافت از مهمترین اصول یونیدو و هم از تأکیدات ما به همه فعالان اقتصادی است تا هم زمان با تاسیس واحد صنعتی برای صنعت باز یافت برنامه داشته باشند.
    شریعتمداری اظهار کرد : استفاده از روش‌های به حداقل رساننده مصرف انرژی و آلاینده‌های محیط زیست اصول اصلی و فرعی حاکم بر کسب و کار ما در صنعت است که بر آن پافشاری داریم. این اصول نشان می دهد با پذیرش این مفروضات محال است که در بخش تولید به انجام فعالیتهای تولید بدون قید و مقید به مسائل زیست محیطی بپردازیم .
    وی یاد آور شد : متاسفانه مدتی از این معانی دور افتادیم و هرنوع صنعتی را با هر نوع آلایندگی ایجاد کردیم و اکنون کلان‌شهر‌ها مکان‌های مناسبی برای زندگی بشر نیستند در سایر نقاط کشور نیز که مسئله آلایندگی به معنای تهران وجود ندارد بی توجهی به انتقال برخی تجهیزات آب و برق در نقاط خشک که نیازمند زیر بناهای برق هستند درحالی که ما محدودیت تامین برق و گاز داریم نیز به کرات در کشوراتفاق افتاده است .
    وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد : برخی صنایع در نقاطی که با مشکل تامین آب مواجیم ساخته شده و اکنون ناچاریم به دلیل سرمایه گذاری گسترده ای که در فلات مرکری به وجود اوردیم حجم گسترده ای از آب را از خلیج فارس و عمان به این فلات مرکزی منتقل کنیم که اینها اشتباهاتی است که در طول دوره گذشته در توسعه صنعتی به وجود امده است .
    وی ادامه داد : در بعضی شهر‌ها و مراکز صنعتی نه تنها موضوع اقتصادی و زیست محیطی بلکه مسائل سیاسی و اجتماعی به وجود آمده است که حاصل سیاست‌های غلط گذشته است.


    عدم برخورداری از استراتژی توسعه صنعتی مبتنی بر طرح آمایش سرزمین از مهمترین ضعفهای صنعت
    شریعتمداری تاکید کرد : ما باید از این راه برگردیم و توسعه صنعتی را بر پایه عقل و منطق و برخاسته از دانایی روز به پیش ببریم ، عدم برخورداری از استراتژی توسعه صنعتی مبتنی بر طرح آمایش سرزمین و ملاحظات زیست محیطی یکی از مهمترین ضعفهای صنعت ماست.
    وی اظهار کرد : طی سال‌های 80 و 81 یک بار این استراتژی نوشته شد بعد کنار گذاشته شد و در سالهای بعد استراتژی توسعه صنعتی نوشته شده اما برخی آن را فانتزی دانستند اما امیدواریم با همکاری مشترک صاحب‌نظران در حوزه‌های زیست محیطی و صاحب نظران صنعتی فعالان اقتصادی در بخش‌خصوصی ، تعاونی و دولتی تا پایان سال جاری استراتژی توسعه صنعتی بر پایه آمایش سرزمین در همان حدی که در اختیار ماست ، تدوین و با ملاحظات نوشته شود و با ملاحظات زیست محیطی به جامعه صنعتی تقدیم کنیم .
    وزیر صنعت ، معدن و تجارت یاد آور شد : کاهش مصرف انرژیهای تجدید ناپذیر در صنعت کاهش شدت انرژی در فعالیتهای صنعتی ، کاهش مصرف منابع طبیعی در صنعت که اکنون بالغ بر 70 درصد متکی به منابع طبیعی است ، افزایش بهره‌وری مواد طبیعی و کاهش تقاضا ، با جایگزینی مواد قابل بازیافت به جای مواد آلاینده ، کاهش آلایندگی‌ها براساس گسترش استفاده از فن آوری‌های نو و نظامات هوشمند و هوشمند سازی تولید و توزیع در کشور ، به کارگیری اینترنت اشیاء و سایر علوم پیشیرفته از مهمترین کارهایی است که باید اهتمام کنیم که اگر نکنیم ما را با توقف مواجه می کند.
    وی گفت : امروز مصرف سرانه انرژی بیش از 2 برابر متوسط جهانی و حدود بیش از 3 تن ، معادل نفت خام است. سهم مصرف گازو برق 7/34 و 1/34 درصد در سال 92 گزارش شده و این میزان بالاست و میزان ارزش افزوده حاصل بهره مندی از مصرف گاز و برق نیز کافی نیست .


    به زودی فهرست صنایع سبز یه تصویب هیات وزیران می رسد
    شریعتمداری اضافه کرد : در برنامه ششم توسعه هم به مسائل زیست محیطی توجه شده است مواد 2 ، 38، 44، 46 قانون برنامه ششم به آلودگی هوای کلان شهر‌ها و صنایع انرژی بر توجه جدی داشته است و تکالیف زیادی را معین کرده و طی دوره دولت تدبیر و امید و در اجرای ماده 46 قانون برنامه فهرستی از صنایعی که با لحاظ مسائل آمایشی و زیست محیطی فعالیت می کنند برای رونق تولید و نوسازی صنعتی و حمایت هدف مند از صنایع سبز تهیه گردید که به زودی به تصویب هیات وزیران می رسد که چراغ راهی برای توسعه صنعتی کشور است.
    وی در ادامه با اشاره به سایر اقدامات وزارت صنعت ، معدن و تجارت در توسعه صنعت سبز افزود : در انتقاد بار و مسافر در جاده و ریل 6 هزار و 300 واگن و لوکوموتیو در حوزه توسعه و فعالیت‌های ریلی در کشور تولید کردیم و در یک ابر پروژه که از سال 97 آغاز می شود با تزریق 10 میلیارد دلار در اقتصاد ایران قرار است 350 هزار کشانده سنگین و نیمه سنگین فرسوده و آلاینده را از ناوگان تجاری خارج کنیم. و به جای ان در نظر داریم 202 هزار نقلیه را با استانداردهای روز دنیا جایگزین کنیم.
    همچنین به لحاظ نرم افزاری از ابتدای دولت یازدهم دفاتر HSE در مجموعه دولت ایجاد و با ایجاد ساختار ، آموزش 4 هزار ساعت آموزش را در حوزه زیست محیطی به ثبت رساندیم و استقرار مدیریت سیستم‌های سبز در ستاد و سازمان‌های زیرمجموعه و واحد های صنعتی به انجام رسید. همچنین برای پالایش ساماندهی صنایع آلاینده دستورالعملی تدوین شد .
    وی تصریح کرد : براساس آمار سازمان محیط زیست تنها 2 درصد از صنایع کشور آلاینده هستند و با احتساب 85 هزار واحد تولیدی این رقم بالاتر است و 1.6 صنایع را نیز این سازمان آلاینده هوا تشخیص داده است.
    شریعتمداری ادامه داد : درحوزه خودروسازی قدم‌های خوبی برداشته شد و در حالی که در سال 92 ، 40 درصد خودروها استاندارد یورو 4 را داشته اند امروز این رقم به 100 درصد رسیده است و پیاده سازی استاندارد یورو 5 نیز آغاز شده است به طوری که از این حیث 2280 دستگاه خودرو سال 92 را به 19 هزار و 120 دستگاه رساندیم و در تولید خودروها ی هیبریدی نیز قدمهای خوبی برداشته شد.
    وی گفت : رشد 30 درصدی در ساخت تصفیه خانه‌های صنعتی و استفاده مجدد از پساب‌های صنعتی ایجاد سامانه پایاش لحظه ای از مجموعه واحد های صنعتی مهم در 180 نقطه که تا پایان امسال به 325 واحد صنعتی افزایش می یابد از دیگر اقدامات زسیت محیطی ماست.
    همچنین 22 دستورالعمل تخصصی شناسایی مشکلات ارزیابی در کنترل مخاطرات HSE تهیه و ابلاغ شده و با این اقدامات در این همایش با رشد 10 درصدی در دریافت جایزه های زیست محیطی روبرو شدیم.


    گفتنی است در این همایش از 8 واحد برگزیده و خدمات سبز که حائز دریافت تندیس زرین بوده اند با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تقدیر به عمل آمد.
    همچنین 67 واحد صنعتی سبز 22 واحد خدمات سبز و 12 واحد صنعتی قابل تأخیر و 10 واحد خدماتی قابل تقدیر با اهدای تندیس و لوح ، تقدیر به عمل آمد .

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو