فونیکسریمکسبهتام

در نشست خبری موانع توسعه صنعت قطعات خودرو مطرح شد:

تنها ۳۰درصد مشکلات قطعه سازان خودرو مربوط به تحریم هاست

عصر خودرو- مدیران ارشد صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو ظهر امروز در قالب یک نشست خبری مجازی به بررسی مهمترین موانع پیش روی صنعت قطعه سازی پرداختند و به سوالات رسانه ها در این زمینه پاسخ دادند.

تنها ۳۰درصد مشکلات قطعه سازان خودرو مربوط به تحریم هاست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، محمدرضا نجفی منش رییس این انجمن نقدینگی را مهمترین چالش و مانع صنعت قطعات خودرو کشور عنوان کرد و افزود: قطعه سازان باید موارد اولیه را به صورت نقدی تهیه کنند در حالی که خودروسازان هزینه قطعات را طی 6 ماه تا یکسال می پردازند. وی افزود : این مدت زمان در جهان حداکثر 15 روز تا یک ماه به طول می انجامد. نجفی منش همچنین دولتی بودن خودروسازان را دومین چالش بزرگ صنعت قطعه سازی عنوان کرد و گفت : دولتی بودن خودروسازا به روش های مختلفی می تواند چالش ساز شود که یکی از آن موارد تغییر مکرر مدیران این صنعت و تاخیر در پرداخت بدهی ها است.
    امیرحسین جلالی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیورمحرکه در پاسخ به سوال خبرنگار «عصرخودرو» مبنی بر اینکه آیا داخلی سازی با تیراژ کنونی صنعت خودرو کشور توجیه پذیر است، گفت: داخلی سازی موضوع وسیعی است که می تواند شامل کپی کاری یا خلق قطعه شود، اگر خلق یا طراحی را یاد بگیریم، قسمت اعظم کار را انجام داده ایم و داخلی سازی توجیه پذیر است اما باید توجه داشته باشیم که در یک قرارداد دو طرفه در زمینه داخلی سازی، دو طرف خودروساز و قطعه ساز باید به این موضوع پایبند باشند. جلالی همچنین در ادامه از فعالیت قطعه سازان با ظرفیت حداکثر 50 درصدی در شرایط کنونی خبر داد و در تشریح علت این موضوع گفت : در بررسی های ما مشخص شده است که 70 درصد علت این موضوع مربوط به مشکلات داخلی است و تنها 30 درصدآن به تحریم ها مربوط می شود.
    فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در صنعت قطعه سازی کشور سوژه دیگری بود که به عنوان دومین سوال خبرنگار «عصرخودرو» مطرح شد و نجفی منش در پاسخ به این موضوع گفت: نزدیک به 1200 قطعه‌ساز طی 10 سال اخیر موفق به نوسازی دستگاه‌هایشان نشده‌اند و اگر قطعه با کیفیت می خواهیم باید دستگاه ها به روز شوند. وی افزود : خودروسازان نیز برای تحقق این موضوع باید بدهی‌شان به قطعه سازان را بپردازند و وزارت صنعت نیز به این فکر باشد. نجفی منش همچنین گفت : البته در این بین ماشین آلات ساخت داخل مناسبی داریم ک هبر اساس تکنولوژی 2021 هم اکنون در برخی شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند اما این دستگاه ها سهم کمی در صنعت دارند.
    حسن کاظمینی عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «عصرخودرو» مبنی بر مشکلات احتمالی عدم حضور شرکت های خارجی در زمینه انتقال دانش  گفت : برای رشد صنعت خودرو باید با دنیای خارج در ارتباط باشیم. ما به تنهایی نمی توانیم و قطعا ضرر می کنیم و تا نتوانیم انتقال دانش داشته باشیم مشکل برطرف نخواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط