فونیکسریمکسبهتام

ورود تبریز به باشگاه شهرهای صاحب مترو

مترو تبریز پس از توقف ۳ ساله در ایستگاه وعده افتتاح شد

عصر خودرو : پس از ۱۴ سال از آغاز احداث مترو، بالاخره بعد از سه سال از وعده افتتاح مترو تبریز صبح امروز با حضور مسئولان کشوری و استانی، فاز نخست از خط اول پروژه قطار شهری تبریز آغاز به کار کرد.

مترو تبریز پس از توقف ۳ ساله در ایستگاه وعده افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، با بهره‌برداری از فاز نخست خط اول متروی تبریز، شهروندان می‌توانند مسیر 8 کیلومتری ایستگاه ائل‌گلی تا بلوار 29 بهمن را با دو رام قطار شهری (10 واگن) طی کنند.

    سازمان قطار شهری تبریز در سال 1380 تأسیس و راه‌اندازی شد و مترو تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول 75 کیلومتر تشکیل شده است و بعد از تهران دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است.

    عملیات اجرایی پروژه قطار شهری تبریز، که از سال  82 آغاز شده است، از پروژه‌های پر افت‌و‌خیر شهر تبریز به شمار می‌رود که بهره‌برداری از آن در یک دهه اخیر، با وعده‌‌های دنباله‌دار همراه بوده است؛ با این حال، همزمان با آغاز فعالیت چهارمین دوره فعالیت شورای اسلامی شهر تبریز، با ایده‌های اقتصادی دکتر نجفی شهردار تبریز و همراهی مجدانه مدیران استانی، سال پیش، سرانجام نخستین واگن‌های مترو وارد تبریز شد. با شتاب‌گیری در روند خرید و ترخیص واگن‌ها، دو رام دیگر نیز خرداد گذشته وارد دپوی ائل‌گلی شد. هم‌اکنون دو رام دیگر نیز خریداری‌شده و در آستانه ورود به تبریز است. به این ترتیب، تعداد واگن‌های پروژه قطار شهری، به زودی، به 30 واگن، (شش رام ِپنج واگنه) افزایش خواهد یافت.

    خط یک متروی تبریزی، به طول 17.2 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز واز طریق بلوار شهید باکری و 29بهمن، خیابان امام‌خمینی(ره)، چهارراه‌محققی، باغ‌گلستان و خیابان خیام به کوی‌لاله ختم می‌شود.

    حدود 8 کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود 14ـ25 متری  کف تونل در حال حفاری است.

    خط نخست خط یک مترو، شامل 6 ایستگاه ائل‌گلی، امام رضا(ع)، خیام، سهند، 29 بهمن و استاد شهریار بوده و تا پایان سال جاری، به صورت رایگان در خدمت شهروندان خواهد بود.

    امروزه با گسترش و توسعه شهرها و افزایش روزافزون وسایط نقلیه و پیچیده‌تر شدن معضل ترافیک در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، روی آوردن به احداث و بهره‌برداری خطوط مترو با شتاب بیشتری دنبال می‌شود.

    از سال 1863 که متروی لندن افتتاح شد تا سال 1970 یعنی در 97 سال تنها 40 شهر جهان صاحب مترو بودند ولی در 40 سال گذشته بیش از 140 شهر به این جمع اضافه شده‌اند و تعداد طرح‌های در دست ساخت در گوشه و کنار جهان نشان می‌دهد که این روند افزایشی در سال‌های اخیر با رشد بیشتری نیز همراه است.

    تاکنون 187 شهر جهان دارای خطوط حمل و نقل ریلی شهری هستند و شهرهای زیادی هم در تب و تاب ساخت و افتتاح خطوط مترو هستند. شهر تبریز نیز یکی از این شهرهاست که با آماده کردن بخشی از خط یک از خطوط چهارگانه مصوب خود از امروز به باشگاه شهرهای صاحب مترو وارد شد.

    مطالعات طرح قطار شهری تبریز در سال 1380 آغاز و عملیات اجرایی این پروژه که در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی شده از سال 1384 آغاز شده است.

    شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهری و یک خط آن خارج از حومه است.

    براساس برنامه‌ریزی انجام شده، مسیر اول به طول 17٫2 کیلومتر از میدان ایل‌گلی تا کوی لاله و مسیر دوم به طول 22٫4 کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک است.

    خط سه به طول حدود 15 کیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس‌های بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم می‌شود.

    خط چهار نیز به طول 10 کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر متروی تبریز را به هم ارتباط می‌دهد.

    خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به طول حدود 20 کیلومتر به شهر جدید سهند ختم می‌شود.

    خط یک متروی تبریز از ائل‌گلی تا کوی لاله به طول 17٫2 کیلومتر از چهار بخش تشکیل شده ‌است.

    بخش اول خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری ایل‌گلی را به سه ‌راهی راهنمایی متصل می‌کند.

    بخش دوم خط یک متروی تبریز از سه ‌راهی راهنمایی آغاز شده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت.(این بخش به ‌صورت تونل کم‌عمق در کناره جنوبی رودخانه قوری‌چای خواهد بود) همچنین پل غیرهمسطحی نیز بر روی بلوار 29 بهمن برای عبور مترو تعبیه شده‌ است.

    بخش سوم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان 22 بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت.

    بخش چهارم خط یک مترو تبریز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق احداث می‌شود، از چهارراه لاله شروع ‌شده و به پایانه لاله منتهی خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو