فونیکسریمکسبهتام

نکاتی برای جمع‌‌آوری ماکت اتومبیل و نگهداری از آن

چگونه کلکسیونر ماکت شویم؟

عصر خودرو: مهم نیست چه میزان وقت و هزینه برای ماکت‌بازی و جمع‌آوری مدل‌های کلکسیونی صرف می‌کنید؛ در هر حالتی می‌بایست یک هدف مشخص برای مجموعه خود داشته باشید. بدان معنا که پس از علاقه‌مند‌شدن به ماکت‌بازی، یک طرح و برنامه‌ منسجم بریزید!

چگونه کلکسیونر ماکت شویم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برای این منظور ابتدا میزان بودجه‌ای که می‌خواهید برای این بحث کنار بگذارید را مشخص کنید و سپس تعیین کنید که به چه زمینه‌ای بیشتر علاقه دارید؟! برای مثال، اگر به خودروهای کلاسیک و دهه 70 میلادی آمریکایی و اروپایی علاقه داشته باشید، پس باید همین مسیر را انتخاب کنید تا کلکسیونی زیبا و هدفمند داشته باشید. پله بعدی انتخاب مقیاس با مشورت یک فرد مجرب و مختصص است. بدین ترتیب که می‌بایست بررسی کنید، ماکت‌های خودروهای مورد نظر شما بیشتر در چه مقیاسی قابل خریداری هستند؟!

    حمل ماکت

    طریقه حمل‌کردن ماکت موضوعی بسیار ساده است که در عین سادگی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا‌که این مدل‌ها با ظرافت و حساسیت بسیار بالایی تولید می‌شوند و هر‌گونه فشار ناشیانه و غیر‌عادی ‌روی قطعات مختلف آنها می‌‌تواند منجر به آسیب پذیرفتن مدل شود. پیش از هر چیز بهتر است که ‌هنگام حمل ماکت‌ها از دستکش پلاستیکی یک بار مصرف استفاده کنید تا از لکه‌شدن سطح بدنه و شیشه مدل جلوگیری شود. برای برداشتن مدل از داخل جعبه‌های یونولیتی بهتر است با استفاده از نوک انگشتان، لبه‌های گلگیرها را بگیرید و مدل را بردارید. همچنین می‌توانید مدل را‌ روی کف دست قرار داده یا کف ماکت را روی 4 انگشت قرار داده و سقف را با انگشت شست بگیرید و با حالتی شبیه به یک گیره مدل را حمل کنید. سعی کنید سطح پوست شما با شیشه‌ها برخورد نداشته باشد، چرا که پاک‌کردن لکه‌های چربی از روی شیشه ماکت منجر به پدیدار شدن خط و خش‌ روی آن می‌شود.

    ویترین

    پس از هدف‌گذاری و تعیین خط‌مشی مجموعه می‌بایست به فکر یک فضا و ویترین برای نمایش مدل‌های خود باشید. هرچند که برخی‌ کلکسیونرها ترجیح می‌دهند ماکت‌های خود را برای دوری از آسیب در جعبه نگهداری کنند اما در کنار هم قرار گرفتن آنها در طبقه‌های ویترین، حس و حال دیگری دارد! ویترین ماکت‌ها می‌بایست عریض باشد. برای مثال، بهتر است عرض بیشتر از 1.5 متر بهره بگیرید تا برای چیدمان و تزئین طبقات دست و بالتان بازتر باشد. سعی کنید ارتفاع طبقات را بین 25 الی 35 سانتی‌متر در نظر بگیرید تا ضمن جلوگیری از تراکم بیش از حد طبقات، نور به ماکت‌های طبقات میانی نیز به خوبی برسد. همچنین بهتر است جهت بهتر دیده‌شدن مدل‌ها از در‌های تمام شیشه‌ای و بدون قاب برای ویترین خود استفاده کنید. در نهایت هم بهتر است تا حد امکان ویترین را به وسیله نوارهای درزگیر و چسب پهن عایق‌بندی کنید تا از ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری شود.

    تمیزکاری و نظافت مدل‌ها

    همانطور که در پاراگراف‌های قبل نیز ذکر شد، برای جلوگیری از آسیب دیدن و کثیف شدن مدل بهتر است ویترین خود را ایزوله ساخته و مدل‌ها را با دستکش حمل کنید. اما اگر روزی به تمیزکاری مدل نیاز پیدا کردید، ماکت را با احتیاط  روی یک میز که به آن تسلط کافی داشته باشید، قرار دهید و برای بهتر دیدن لکه‌ها و کثیفی‌ها بهتر است از یک چراغ مطالعه نیز استفاده کنید. برای این امر به اقلامی همچون قلم موی نرم با قطر کمتر از یک سانتی‌متر، دستمال ابریشمی (یا هر جنس نرمی) کوچک (ترجیحا دستمال‌های تمیزکاری ال‌سی‌دی گوشی‌های هوشمند)، اسپری شیشه عینک مرغوب، چند تکه پنبه و کمی آب نیاز دارید. ابتدا سطح را با دستمال ابریشمی و قلم مو از هر گونه گرد و غبار پاک کرده و سپس شوینده را با دقت‌ روی سطوح ماکت اسپری کنید و توجه داشته باشید که تا حد امکان این ماده شیمیایی به قطعات رنگ کروم مدل نرسد. سپس مواد اسپری عینک را با همان دستمال ابریشمی به صورت دورانی از روی مدل پاک کنید. حال یک تکه پنبه را نمدار کرده و سطح مدل را تا جایی که آب از روی بدنه آن چکه نکند، خیس کنید. تکه پنبهای دیگر برداشته و با استفاده از آن شروع به خشک کردن سطح مدل به صورت دورانی کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله خشک کردن می‌بایست شبیه به پولیش کردن عمل کنید و تا جایی که سطح ماکت براق و صیقلی شد به این کار ادامه دهید. فقط در این بین توجه داشته باشید که پنبه و دستمال به لوگوها، آینه‌های جانبی و برف‌پاک‌کن‌های مدل آسیب وارد نکند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم