فونیکسریمکسبهتام

پرونده وام خودرو (۱۵۰)

تکلیف ۱۰ هزار خریدار خودرو اضافه بر سازمان

عصر خودرو- قائم مقام وزیر صنعت درباره تکلیف ۱۰ هزار خریدار خوروی اضافه بر سازمان، گفت: خودروسازان باید بروند بانک‌ها را قانع کنند که مسئولیت افرادی را که مازاد ثبت نام کرده اند، بپذیرند.

تکلیف ۱۰ هزار خریدار خودرو اضافه بر سازمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  اجرای طرح خرید اعتباری خودرو با وام 25 میلیون تومانی اگرچه ایده‌ای از سوی دولت برای تحریک تقاضای داخلی و نوعی بازاریابی برای فروش خودروهای در انبار مانده خودروسازان بود، اما توقف یکباره آن منجر به ابراز نارضایتی‌هایی میان مردم شده است؛ از بی خودرو ماندن به دلیل اعلام 6 ماهه بودن زمان طرح تا ده هزار نفری که ممکن است خودروسازان هر برخوردی با آنها داشته باشند. این حال و روز مردم بعد از اجرای طرحی است که دولت تدبیر و امید، طراحی و پیاده سازی آن را به عهده داشته است.

    بانک مرکزی می‌گوید که پیش از اجرای طرح، سقف تعهدپذیری خود را به لحاظ تامین منابع وام 25 میلیون تومانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود و حال که طرح متوقف شده است، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت که در ساعات ابتدایی طرح، خبر از رضایت مردم و استقبال گسترده آنها می‌داد، اکنون به صراحت می‌گوید که وزارت صنعت در جریان تذکر بانک مرکزی برای تامین مالی تنها 110 هزار خودرو در قالب طرح خرید اعتباری خودرو بوده است و بنا به دلایلی همچون عدم ایجاد رانت برای برخی نمایندگی‌های خودروسازان، این سقف را اعلام نکرده است. 

    حال مردمی که بنا به عدم اطلاع رسانی شفاف و به موقع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نمایندگی‌های خودروسازان ثبت نام کرده و پول خود را هم به حساب خودروسازان واریز کرده‌اند، نگرانند که با 10 هزار نفری که مازاد بر سقف اجرای طرح پول واریز کرده‌اند، چه برخوردی خواهد شد. این را هم می‌توان از پیام‌هایی که مردم در پای هر یک از گزارش‌های منتشره از سوی رسانه‌ها نوشته اند، می توان دید.

    مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به پرسش‌های خبرنگار مهر در این باره پاسخ داده است. مشروح گفتگوی خبرنگار مهر با قائم‌مقام وزیر صنعت در پی می‌آید:

    *   بعد از اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه تنها 110 هزار خودرو را در قالب طرح خرید اعتباری با وام 25 میلیون تومانی از خودروسازان خرید دین می‌کند، موجی از نگرانی میان مردم ایجاد شده است که اگر خودروسازان زیر بار تعهد خود برای تحویل به موقع خودرو با شرایط از پیش تعیین شده نروند، چه آینده‌ای پیش رویشان است. تکلیف مبالغی که پرداخت کرده اند تا خودرو را به موقع تحویل بگیرند، چه می شود؟

    - مجتبی خسروتاج: بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده که بیش از سقف 110 هزار خودرو را در قالب این طرح (خرید اعتباری خودرو با وام 25 میلیون تومانی) تامین اعتبار نمی کند. این موضوع را هم طی اطلاعیه‌ای به واحدهای تولیدی اعلام کرده است که اگر واحدهای تولیدی، بیش از این رقم متعهد شده باشند، یا باید با همکاری شبکه بانکی راهکاری برای آن بیابند و یا خود زیر بار تعهد بروند.

    * اگر خودروساز زیر بار تعهد تحویل خودرو به روال از پیش تعیین شده نرود، چه اتفاقی رخ می دهد؟

    - تعهدات مردم با خودروسازان سر جای خود است و شکی در آن نیست ولی اینکه اگر خودروسازان بیش از 110 هزار دستگاه فروخته باشند؛  مسئولیت با چه کسی است، خودروسازان باید بروند بانک‌ها را قانع کنند که مسئولیت افرادی که مازاد ثبت نام کرده اند را بپذیرند.

    * 10 هزار نفری که مازاد بر سقف تعیین شده طرح ثبت نام کرده اند را به چه نحوی میان خودروسازان تقسیم خواهید کرد؟  سهم هر خودروساز چقدر است؟

    - عمده خودروها از سوی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا به فروش رسیده و فروش هر یک از این دو خودروساز هم به صورت متعادل با هم حرکت کرده است و نزدیک با هم پیش رفته‌اند و اگر چیزی اضافه‌تر از طرح فروخته باشند، در همان حدی که فروخته اند باید مسئول باشند. 

    * همواره در دعوای بین خودروسازان و مردم، این مردم بوده‌اند که متضرر شده‌اند. نمونه آن هم در مورد فروش خودروهایی است که در سال‌های گذشته از سوی خودروسازان صورت گرفته و گاه به جای یک خودروی ثبت نامی، خودروی دیگری را به مشتری تحمیل می‌کردند و یا اینکه تحویل به موقع صورت نمی‌گرفته است؛ این پیشینه در ذهن مردم وجود دارد. به همین دلیل از دولت انتظار دارند که موضوع را ساماندهی کند. شما چه نظارتی بر حسن اجرای این طرح از سوی خودروسازان با توجه به شرایط پیش آمده خواهید داشت؟

    - اگر ما بدانیم که مشکل چیست، آن را حل می کنیم. ما اکنون قضاوتی در این رابطه نداریم. قطعا اگر مشکلی از بعد سیاستگذاری وجود داشته باشد، رسیدگی می کنیم ولی اگر مشکل از بعد اجرا باشد، خود خودروساز باید پاسخگو باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو