فونیکسریمکسبهتام

با ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون‌تومان، رنو داستر صفر کیلومتر بخریم یا نیسان قشقایی کارکرده؟

شاسی‌بلند اقتصادی رنو یا ژاپنی فراموش‌شده؟

عصر خودرو- کراس اوورهای کامپکت و فشرده به دلیل بهره‌گیری از ظاهر یک خودروی شاسی‌بلند، ابعادی جمع و جور، استهلاک پایین نسبت به شاسی‌بلندهای واقعی و سایز متوسط به بالا و در نهایت قیمت مناسبشان از جایگاه ویژه‌ای در بازار ایران بهره می‌برند. کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، سوزوکی گر‌ند ویتارا، سنگ‌یانگ کوراندو، نیسان قشقایی، رنو داستر، تویوتا راو۴، میتسوبیشی ASX و... از جمله کراس‌اوورهای فشرده‌ای هستند که در بازار داخلی حضور دارند و بسته به مدل، برند و میزان تمیزی از حدود ۶۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان در نمونه‌های دست دوم و صفر‌کیلومتر فی می‌خورند. اما در بین این موارد ذکر شده دو خودروی رنو داستر و نیسان قشقایی از جمله گزینه‌هایی هستند که در مرز ۱۰۰ میلیون تومان فی می‌خورند و با توجه به پیشرانه‌های کوچک و کم‌استهلاک برای استفاده درون‌ شهرهای بزرگ بسیار مناسبند؛ هرچند که قشقایی مدت زیادی در بازار ایران حضور نداشت و البته با استقبال چندان زیادی نیز مواجه نشد و البته داستر هم هنوز به جایگاهی مستحکم در بازار ایران نرسیده است.

شاسی‌بلند اقتصادی رنو یا ژاپنی فراموش‌شده؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، داستر  کراس‌اوور کامپکتی است که توسط رنوی فرانسه و شریک رومانیایی آن –داچیا- از سال 2010 تا‌کنون به تولید می‌رسد و در برخی بازارها تحت نام نیسان تِرانو شناخته می‌شود. این خودرو بعد از داچیا/ رنو ساندرو سومین محصولی است که ‌‌روی پلت‌فرم رنو لوگان طراحی شده ‌و به همین خاطر با وجود شاسی‌بلند بودنش، ابعاد بسیار جمع و جوری دارد. در واقع ساندروی 4.3 متری یکی از موفق‌ترین کراس‌اوورهای بازار جهانی است که در کمال تعجب قابلیت‌های خارج از جاده‌ای نسبتا خوبی نیز دارد. این خودرو از سال 2014 توسط نگین خودرو به بازار ایران عرضه شد و از یک سال پس از شرع واردات، شاهد تردد نسخه فیس‌لیفت این خودرو در خیابان‌های کشور بودیم. از آنجا که داستر کوچک و دوست‌داشتنی در واقع توسط داچیای رومانی طراحی شده، آنقدرها هم از قوانین طراحی رنوی فرانسه پیروی نمی‌کند و به همین خاطر نمی‌توان این خودرو را «زیبا» نامید. رنو داستر در پشت و جلو ظاهری عضلانی و عبوس دارد که اگر آن را در کنار برخی از محصولات همرده ژاپنی و کُره‌ای موجود در بازار قرار دهیم، به هیچ‌وجه دوست‌داشتنی نیست! اما بد نیست به این موضوع دقت داشته باشید که رنو داستر در نمونه صفر‌کیلومتر نسخه دو‌دیفرانسیل کمتر از 100 میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که نزدیک‌ترین رقیب کُره‌ای صفر‌کیلومتر این خودرو، با بیش از 30 میلیون تومان اختلاف قیمت به بازار ایران عرضه می‌شود.

      ژاپنی بد‌اقبال‌
    در طرف دیگر این نبرد نیسان قشقایی با پیشینه 10‌ساله حضور در بازار جهانی، قرار گرفته که نمونه پیش از فیس‌لیفت نسل نخست آن در سال‌های 2009 و 2010 توسط گروه پارس خودرو به بازار ایران عرضه شد. این خودروی 4.3 متری‌ که در کلاس‌بندی جهانی با داستر درست در یک رده قرار می‌گیرد نسبت به برادر بزرگ‌تر خود مورانو که تقریبا در همان زمان به بازار عرضه می‌شد، آنقدرها هم جذاب نیست و چهره‌ای شدیدا ساده دارد. هر چند که در آن زمان برخی منابع از تصمیم پارس خودرو بر عرضه نسخه فیس‌لیفت این خودرو به بازار ایران خبر می‌دادند و این امر هیچ‌گاه محقق نشد.

      کم‌حجم‌تر ‌از SUV، جادارتر از هاچ‌بک‌ها!
    در این بخش از سلسله مطالب نبرد هفته‌نامه خودرو امروز دو خودروی کراس‌اوور کامپکت 4.3 متری که بیشتر برای استفاده درون‌شهری مناسب هستند را پیش روی هم قرار داده‌ایم پس پیش از اینکه به بررسی طراحی کابین و میزان امکانات در نظر گرفته شده برای هر خودرو بپردازیم، لازم به ذکر است که هر دوی این خودروها از فضای پای متوسطی بهره می‌برند اما اگر خواسته باشید با هر یک از این دو گزینه با 5 سرنشین بزرگسال به بیرون شهر سفر کنید، دچار مشکل خواهید شد. داستر در نمونه پیش از فیس‌لیفت از داشبوردی درست شبیه به داشبورد و کنسول تندر90 بهره می‌برد و طرحی که داچیا برای فضای کابین این خودرو در نظر گرفته بود، تفاوت‌های بسیار ناچیزی با لوگان داشت. اما این خودرو در نمونه فیس‌لیفت با یک جهش رو به جلو در فضای داخلی مواجه شد که علاوه بر افزایش جذابیت بصری، ارگونومی بهتری را نیز به کاربر ارائه می‌کرد. داستر در نمونه فول‌آپشن از امکانات رفاهی همچون نشانگر میزان باد تایرها، کامپیوتر سفری، دی‌لایت، 4 شیشه برقی، آینه‌های جانبی برقی، روکش صندلی‌ها و فرمان چرمی با قابلیت تنظیم ارتفاع غربیلک، تنظیم دستی صندلی‌ها با قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، گرمکن شیشه عقب،‌ سیستم صوتی Arkami با قابلیت پخش Mp3 و مجهز به درگاه USB و بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و... بهره می‌برد. نیسان قشقایی با اینکه 3 سالی زودتر از نسخه پیش از فیس‌لیفت داستر طراحی شده است اما از کابینی جذاب‌تر نسبت به داستر 2014 بهره می‌برد؛ این در حالی است که بهتر می‌توان با فضای داخلی داستر 2015 ارتباط برقرار کرد. در آن زمان نیسان قشقایی با دو تیپ Mid و High به بازار عرضه می‌شد که نسخه‌های Mid از 2 کیسه ایمنی هوا و نسخه High از 6 ایربگ بهره می‌بردند. همچنین در نسخه High شاهد گرمکن صندلی‌های جلو بودیم اما امکاناتی نظیر سیستم صوتی با چنجر 6‌تایی، 6‌بلندگو و یک ساب‌ووفر، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، سنسور باران، کامپیوتر سفری، سیستم کنترل هوشمند سرعت، پشت سری فعال‌شونده صندلی‌ها و... در هر دو نسخه این خودرو دیده می‌شد.

      در بطن ماجرا چه می‌گذرد؟
    هر دوی این خودروها از پیشرانه‌هایی تقریبا مشابه و مساوی از نظر اعداد و ارقام خروجی بهره می‌برند اما پارامترهای دیگری همچون جعبه دنده، نوع طراحی زیربندی و ساختار کلی و... مشخص می‌کند که کدام خودرو برای چه کاری مناسب است. نیسان قشقایی با بهره‌گیری از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری قادر به تولید 140 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 196 نیوتن‌متر در 4800 دور بر دقیقه است که این خروجی‌ها با اتصال به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک این خودرو، شتاب صفر تا100 11 ثانیه‌ای به همراه حداکثر سرعت اعلام شده 178 کیلومتر بر ساعت را به راننده و سرنشینان ارائه می‌کند. همچنین نیسان برای افزایش ایمنی قشقایی در هنگام ترمز‌گیری از 2 سامانه ABS و EBD بر روی این خودرو استفاده کرده که در نگه داشتن جثه کوچک 1.5 تنی این خودرو تاثیر بسزایی دارد. در مقابل قشقایی، رنو داستر با یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 2 لیتری مشابه محصول نیسان، 5اسب بخار کمتر یعنی نهایت قدرت 135 اسب بخار را در 5500 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 195 نیوتن متر در 3750 دور بر دقیقه را تولید می‌کند که این اعداد و ارقام با انتقال به یک جعبه دنده 4سرعته تیپ‌ترونیک اتوماتیک و در نهایت 4 چرخ، شتاب صفر تا صد 10.7 ثانیه را برای این خودرو رقم می‌زند. اما شاید برای شما این سوال پیش آید که رنو داستر با قدرت و گشتاور کمتر و همچنین گیربکسی با تعداد دنده‌های کمتر چگونه چابک‌تر از قشقایی عمل می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال، باید گفت که این خودرو با توجه به ساختار ساده‌تر در حدود 300 کیلوگرم از قشقایی سبک‌تر است و همین موضوع به قابلیت‌های خارج از جاده‌ای داستر نیز کمک بسزایی می‌کند. همچنین این فرانسوی/رومانیایی دوست‌داشتنی در تمام سیکل‌های مصرف سوخت ترکیبی، داخل شهر و خارج از شهر در حدود یک لیتر کمتر از نیسان قشقایی سوخت مصرف می‌کند. همچنین داستر 4WD از ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ (در حالی که نسخه تک‌دیفرانسیل این خودرو برای چرخ‌های عقب از ترمز کاسه‌ای بهره می‌برد)، سیستم ترمز ضد‌قفل به همراه EBA (سیستم کمکی ترمز) و در نهایت کنترل پایداری ESP بهره می‌برد.
    رنو داستر در بازار فعلی ایران برای نمونه‌های کارکرده و دست دوم از حدود 82 الی 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود و این در حالی است که شما با پرداخت 90 الی 100 میلیون تومان قادر به خریداری یک نمونه قشقایی 2009 یا 2010 کارکرده و تمیز خواهید بود. اما نکته حائز اهمیت این است که هر دوی این خودروها جایگاه چندان درست و خوبی در بازار ایران ندارند اما با توجه به اینکه نگین خودرو هنوز هم درگیر عرضه و فروش داستر به مصرف‌کنندگان ایرانی است، در صورت انتخاب رنو داستر خدمات بهتری دریافت خواهید کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو