فونیکسریمکسبهتام

روند دریافت مجوز تولید قطعات و محصول نهایی نشان داد

۲۷ استاندارد اجباری در صنعت موتورسیکلت

عصر خودرو- برخی فعالان صنعت قطعه موتورسیکلت معتقدند به دلیل نبود استانداردهای اجباری در این صنعت، موضوع تحقیق و توسعه (R&D) چندان جدی گرفته نمی‌شود و سازندگان قطعات موتورسیکلت تمایل زیادی به تاسیس و راه‌اندازی مراکز تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی خود ندارند و در صورت راه‌اندازی نیز تنها به‌عنوان نماد فضایی به این امر اختصاص می‌یابد.

۲۷ استاندارد اجباری در صنعت موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که چند قطعه موتورسیکلت از استاندارد اجباری برخوردار است و برنامه آینده در این زمینه چیست که صمت با این پرسش سراغ فعالان این حوزه رفته است.

    استانداردهای اجباری برای تولید داود عابدینی، معاون بازرگانی یک شرکت تولیدکننده موتورسیکلت و قطعات آن در این‌باره گفت: اظهارات مطرح شده مبنی بر نبود استاندارد اجباری در صنعت موتورسیکلت، درست نیست زیرا تمام قطعات موتورسیکلت‌هایی که در ایران تولید می‌شوند، به‌ویژه ترمز، لاستیک، میزان سوخت، باتری، چراغ‌ها و... باید استانداردهای لازم را داشته باشند که هریک از این قطعات نیاز به گذراندن آزمون‌ها پیش از تولید انبوه را دارند و در مراکز آزمایشگاهی نیز باید آزمایش‌های اجباری براساس یورو3 گذرانده شود.
    در حال حاضر در زمینه قطعات خودرو 53 استاندارد اجباری وجود دارد اما این عدد برای موتورسیکلت چه میزان است که عابدینی در پاسخ به این پرسش توضیح داد: موتورسیکلت 27 آزمون دارد که 2 مورد مربوط به استاندارد تایر موتورسیکلت و 25 استاندارد باقی نیز برای سایر قطعات است. به‌طور نمونه اگر میزان مصرف سوخت به اندازه اعلام شده نباشد موتورسیکلت تایید نمی‌شود.
    این کارشناس صنعتی ادامه داد: برای گذراندن استانداردها در این محصول، شبکه‌ای از سازمان محیط‌زیست و مراکز مربوط فعال در این زمینه به طور آنلاین با حضور کارشناسان در محل، کار آزمون را انجام می‌دهند.
    وی درباره مراحل کار گفت: ابتدا نامه‌ها از بازرسی‌ها گرفته شده و بعد از اجازه از مراکز آزمون، موتورسیکلت به آنجا ارسال می‌شود و با حضور بازرس محیط‌زیست، مورد آزمون قرار می‌گیرد و با گذراندن هر مرحله به آزمایش راه پیدا می‌کند.
    او تاکید کرد: برای آزمون موتورسیکلت‌ها در کشور سخت‌گیری‌های زیادی وجود دارد و بعد از دریافت تمام تاییدیه‌ها استاندارد اجازه‌نامه صادر می‌کند.


    سخت‌گیری‌ها برای دریافت مجوز تولید
    عابدینی در ادامه به حضور مستمر کارشناسان در خطوط تولید اشاره کرد و گفت: اداره استاندارد با بازرسی‌هایی که انجام می‌دهد - کارشناسان حداقل هفته‌ای یک بار در واحدهای تولید حضور خواهند داشت- حتی هنگام تولید، نظارت و کنترل کامل بر چگونگی تولید محصول خواهند داشت.
    او افزود: بعد از تایید نهایی، پلاک‌گذاری و مراحل تطابق تولید (سی و پی) آغاز می‌شود براین اساس همان موتورسیکلتی که تایید شده در ادامه تولید می‌شود و هرگونه مغایرت که شامل 3 دسته است، اظهار شده و همان زمان مجوز باطل می‌شود.
    او در ادامه به آزمونی دیگر اشاره کرد و گفت: آزمون تطابق با محیط‌زیست (ای‌ام‌سی) به لحاظ الکترومغناطیس برای موتورسیکلت یکی دیگر از آزمون‌های اجباری است که در حال حاضر تنها یک مرکز در ساوه برای این امر راه‌اندازی شده است. در این مرکز همه امواج الکترومغناطیسی که از موتورسیکلت ساطع می‌شود اندازه‌گیری شده و اگر حتی به مقدار کمی بالاتر باشد محصول رد خواهد شد.
    وی در توضیح این مرحله عنوان کرد: در این مرکز امواج الکترومغناطیس به موتورسیکلت داده می‌شود که دستگاه باید در مقابل امواج از خود مقاومت نشان دهد. این آزمایش برای چراغ‌برق‌های دارای فشار قوی است که اگر موتورسیکلت توانایی لازم را نداشته باشد به محض قرار گرفتن زیر این سیم‌ها خاموش شده و چراغ‌های آن می‌سوزد.
    به گفته این فعال صنعت قطعه، دوندگی در مراکز آزمون برای دریافت مجوز 6 تا 8 ماه زمان می‌برد.
    مراحل پیچیده آزمون قطعات موتورسیکلت
    وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است این استانداردها برای سازندگان موتورسیکلت باشد و این سخت‌گیری در خطوط تولید قطعات اعمال شود، گفت: خی، ر چرا که هنگام خرید روی هر قطعه‌ای علامت استاندارد نصب می‌شود اما ممکن است قطعاتی ایمارک و تاییدیه اروپا داشته باشند.
    عابدینی افزود: در داخل، تمام مدارک با نسخه‌های روزآمد به بازرس داده شده و او پس از بررسی با مکاتباتی که با سازنده قطعات یا موتورسیکلت دارد اجازه استفاده به تولیدکننده را صادر می‌کند. او گفت: حتی اگر قطعه‌ای وارد شود و ایمارک نداشته باشد به مراکز آزمون ارسال و آزمون‌های لازم در داخل انجام می‌شود و چنانچه آزمایشگاه موردنظر در داخل، دستگاه‌های لازم را در اختیار نداشته باشد با بازرس هماهنگ شده و او به کشور سازنده اعلام می‌کند که اقدام به آزمایش استانداردها کنند که در صورت پذیرفته شدن گواهی آن ملاک عمل قرار می‌گیرد.
    عابدینی در ادامه به مشکلات برخی موتورسیکلت‌ها بعد از تولید اشاره کرد و گفت: اگر موتورسیکلتی صدا یا دود اضافه داشته باشد مربوط به دستکاری‌هایی است که از سوی راکب انجام می‌شود و ربطی به استانداردها ندارد.
    وی در ادامه به پیشنهاد اخیر سازندگان موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شد حتی بازرسان استاندارد در فروشگاه‌های توزیع محصول حضور داشته باشند و نمونه‌ای انتخاب کنند که برای آزمایش به مراکز تست برده شود. عابدینی در نهایت گفت: بنابراین روی تولید موتورسیکلت نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ای اعمال و تمام الزامات از سوی تولیدکنندگان رعایت می‌شود.


    آزمایشگاه مجهز برای آزمون‌ها
    در ادامه صمت سراغ پیمان پیرایش، مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع فلزی رفت و از او درباره تعداد آزمون‌های اجباری موتورسیکلت پرسید. او نیز به 27 استاندارد اجباری سازمان استاندارد برای موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: این تعداد جدا از استانداردهای خودرو اعمال می‌شود. در نتیجه این موارد به‌وسیله سازمان ملی استاندارد بررسی و بعد از کسب نمره کیفی اجازه تولید انبوه به او داده می‌شود. وی افزود: موتورسیکلت‌های ساخت داخل از این لحاظ مشکلی ندارند و آزمون استانداردهای مربوط به تناسب نوع موتورسیکلتی که در حال تولید است در داخل آزمایشگاه‌های مجهز و کامل، انجام می‌شود.
    مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در بحث آلایندگی مشابه صنعت خودرو آزمون میزان آلایندگی موتورسیکلت نیز از سوی سازمان محیط‌زیست انجام می‌شود و آزمون باقی استانداردها نیز به‌وسیله سازمان استاندارد انجام خواهد شد. پیرایش در پایان درباره استاندارد موتورسیکلت‌های برقی نیز گفت: این مدل از موتورسیکلت‌ها جدید بوده و بیشتر از طریق واردات و سی‌کی‌دی در بازار عرضه می‌شوند اما به‌طور کلی قطعات آن از لحاظ آزمایشگاه و آزمون سازمان ملی استاندارد مشکلی نداشته و تمام ابزارهای آزمایش آن مهیاست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط