فونیکسریمکسبهتام

پرونده وام خودرو (۹۴)

جزئیات دریافت و بازپرداخت وام خرید خودرو و کالا

۳مقام مسئول به ابهامات وام خرید خودرو و کالا پاسخ دادند

عصر خودرو- از روزگذشته و با صدور اطلاعیه دستگاه‌های ذیربط طرح سه گانه دولت برای تحریک تقاضا و رونق تولید کلید خورد. براساس این طرح‌های سه گانه پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو، وام ۱۰ میلیون تومانی خرید کالای ایرانی در قالب کارت اعتباری و خرید دین برای فروش کالاهای واسطه‌ای برای تولیدکنندگان در دستورکار قرار گرفته است.

جزئیات دریافت و بازپرداخت وام خرید خودرو و کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران،  اما گستردگی این طرح‌ها بخصوص طرح هایی که با مردم سروکار دارد باعث شده تا با وجود توضیحات زیاد مسئولان همچنان برخی از سؤالات درباره جزئیات اجرای این طرح‌ها باقی بماند. برهمین اساس دیروز در نمایشگاه مطبوعات سه مقام مسئول مرتبط با این طرح‌ها یعنی مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت، ناصرحکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی و میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی دریک نشست پرسش و پاسخ به میان خبرنگاران آمدند تا به سؤالاتی که آنان به نمایندگی از مردم مطرح کردند، پاسخ دهند. بنابراین بسیاری از ابهامات و سؤالات باقی مانده برطرف شد.

    فروش 5000 دستگاه خودرو با وام 25 میلیونی درچند ساعت
    دراین نشست قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درساعات آغاز طرح عرضه خودرو با وام 25 میلیونی 5000 دستگاه خودرو به فروش رفت که 90 درصد این خودروها پژو، پراید و تندر 90 بوده‌است.مجتبی خسروتاج درباره اینکه چرا خودروهای چینی هم در قالب این طرح تأمین مالی می‌شوند، گفت: اینکه چرا این خودروهای چینی هم مشمول شدند به این دلیل بود که می‌خواستیم به نیاز مصرف‌کنندگان توجه کنیم و اگر فردی به دنبال خرید این خودروها هم بود امکان تأمین آن وجود داشته باشد.

    به گفته وی درطرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی 26 نوع خودرو وجود دارد که 18 نوع آن در سایپا و ایران‌خودرو و 8 نوع دیگر در سایر شرکت‌های خودروسازی تولید شده است.قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام اینکه تحویل خودروهای فروخته شده از طریق طرح تسهیلات تسریع در رونق اقتصادی (وام 25 میلیون تومانی) فوری است، گفت: براساس ظرفیت تولید خودروسازان قرار‌ شده تحویل خودرو ظرف مدت یک هفته پس از انعقاد قرار‌داد انجام شود که البته ممکن است برخی از خودروسازان با زمان طولانی تری خودروهای خریداری شده را تحویل دهند. بنابراین دراین طرح فروش مدت دار خودرو مطرح نیست.وی گفت:‌ سند به نام مشتری زده نمی‌شود تا زمانی که پرداخت اقساط تمام شود. اگر کسی می‌خواهد خودروی خود را بفروشد باید کل مبلغ اقساط و بدهی خود را تسویه کند.
    بازپرداخت 7 ساله وام 25 میلیونی مشروط شد
    قائم‌مقام وزیرصنعت با بیان اینکه بانک مرکزی بیش از 4سال برای خرید دین، تنزیل نمی‌کند، گفت:اگر خودروساز اعتبار مشتری راکافی بداند، می‌تواند بازپرداخت وام 25میلیونی را تا 7سال افزایش دهد.خسروتاج با اشاره به کاهش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو از 7 سال به 4 سال اظهار داشت: از ابتدا هم قرار نبوده دوره بازپرداخت 7 سال باشد بلکه مدت زمان اعلامی تا 7 سال از سوی دولت عنوان شده بود.وی درخصوص دلایل کاهش مدت زمان بازپرداخت توضیح داد: هدف ما این بود که فرصت رقابت به خودروسازان داده شود و البته کار فروش و بازاریابی برای فروش خودرو به عهده خودروسازان است و اینکه فروشندگان و خودروسازان چطور می‌خواهند با مشتریان خود برخورد کنند، بسته به نظر خودروسازان دارند.
    3656 کالا درطرح کارت اعتباری ثبت شد
    خسروتاج درادامه درباره طرح خرید کالای ایرانی، در خصوص شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که مشمول این طرح هستند، اظهار داشت: در سایت وزارت صنعت فضای خوبی ایجاد کردیم تا همه واحدهای تولیدی متقاضی ثبت‌نام کنند. تاکنون 3 هزار و 656 کد کالا ثبت شده و 52 واحد تولیدی، 3 هزار و 200 نمایندگی ثبت‌نام کرده‌اند و همچنین 36 واحد تولیدی از طریق اینترنتی اعلام آمادگی کردند.

    وی افزود: این سایت پویاست و مرتب کالاها و شرکت‌های مشمول اضافه می‌شوند.وی در پاسخ به سؤالی در خصوص وجود رانت در گزینش شرکت‌های تولیدی گفت: متأسفانه این خبر نامربوط در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما مسأله این بود که هر واحد تولیدی برای ثبت‌نام باید کد شناسه و شبنم خود را ثبت می‌کرد اما بسیاری از واحدهای تولیدی چنین آمادگی را نداشتند.خسروتاج گفت: در مرحله اول تأکید ما این است که آن دسته از کالاهایی در طرح ما قرار گیرند که 90 درصد تولید داخل دارند، ولی در مراحل بعدی کالاهایی که با مشارکت تولیدکنندگان داخلی مونتاژ می‌شوند هم در این طرح قرار می‌گیرند.
    3 روش برای بازپرداخت تسهیلات کارت اعتباری
    همچنین مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره طرح خرید کالای ایرانی، گفت: در فاز اول اجرای طرح برای جلوگیری از ایجاد ازدحام و آشفتگی، هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است تا آنها درخواست‌های دریافت این وام را از مخاطبین و زیرمجموعه‌های خود به بانک‌ها انتقال دهند و کارت‌های اعتباری از طریق شعب توزیع شود.ناصرحکیمی با بیان اینکه فقط متقاضی یک بار برای گرفتن کارت و احراز هویت به بانک مراجعه می‌کند، افزود: از همان لحظه دریافت، کارت فعال و قابل استفاده در درگاه می‌شود.

    مدت اعتبار این کارت یک سال است و در این مدت فرد می‌تواند از طریق کارت، خرید خود را انجام دهد. این کارت قابل تمدید نیست و پس از گذشت یک سال اگر تقاضا وجود داشته باشد، با تصمیم‌گیری‌ها قابل تمدید خواهد شد.این مقام مسئول در بانک مرکزی، سه حالت برای بازپرداخت تسهیلات پرداختی توسط کارت‌های اعتباری 10 میلیونی اعلام کرد و گفت: در حالت اول دستگاه اجرایی اگر آمادگی داشته باشد، می‌تواند براساس فیش حقوق بازپرداخت را انجام دهد و در حالت دوم به صورت خودکار از حساب حقوق فرد کسر می‌شود و در حالت سوم اقساط در قالب قبض مانند آب و برق به صورت صورتحساب پرداخت می‌‌شود.

    معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان اینکه کد کالای خریداری شده توسط فروشنده وارد سیستم می‌شود، افزود: تسهیلات کارت اعتباری، گردشی است و یک وام محسوب نمی‌شود و هر چقدر اقساط وام پرداخت شود، به همان میزان به اعتبار کارت اضافه می‌شود. در اصل دارنده کارت می‌تواند 30 ماه از تسهیلات آن استفاده کند.حکیمی با بیان اینکه تمامی کارت‌های صادره در این خصوص با مبلغ 10 میلیون تومان نیستند و بسته به میزان بازپرداخت و توان بازپرداخت فرد متقاضی دارد، افزود: سقف کارت اعتباری بر این اساس مشخص می‌شود.
    شارژ مجدد کارت اعتباری با واریز هرقسط
    مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه کارت‌های اعتباری خرید 10 میلیونی نیست، گفت: بسته به میزان کسر از حقوق و همچنین توان بازپرداخت، سقف مبالغ مشخص می‌شود ضمن آنکه اعتبار کارتها یک ساله است. حکیمی افزود: براساس این طرح هر میزان اقساط بازپرداخت شود به همان اندازه به اعتبار کارت اضافه می‌شود؛ بنابراین این کارت یک بار مصرف نیست.  وی ادامه داد: این کارت‌ها در 18 قسط مساوی بازپرداخت می‌شود؛ اگر اعتبار آن 12 ماه باشد از آخرین خرید 18 ماه می‌توان بازپرداخت کرد بنابراین می‌توان 30 ماهه از تسهیلات کارت استفاده کرد.حکیمی افزود: کارت اعتباری یک محصول جذاب در همه جای دنیاست و دلیلی ندارد که در کشور ما موفق نباشد.
    منابع تسهیلات شناور است
    اصغر میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی هم گفت: سال گذشته 216 هزار میلیارد تومان میزان تسهیلات پرداختی سیستم بانکی بود که 62 درصد آن به سرمایه در گردش و بخش صنعت اختصاص یافت، همچنین در شش ماه اول امسال میزان تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی 160 هزار میلیارد تومان بود که 102 هزار میلیارد تومان آن برای سرمایه در گردش بوده است که 2/63 درصد را شامل می‌شود.

    وی با اشاره به جلسات متعدد بانک مرکزی با وزارت صنعت، خودروسازان و بانک عامل، افزود: در این طرح نیازی به مراجعه مردم به بانک‌ها نیست و اسناد در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و خودروسازان این اسناد را در بانک‌ها تنظیم می‌کنند. این مقام مسئول در بانک مرکزی اظهارداشت: منابع اختصاص یافته به طرح‌های سه ‌گانه، ترکیبی از منابع بانک‌ها و بانک مرکزی است. میزان منابع شناور است و خودروساز هر زمان که به بانک مرکزی اعلام کند که دیگر نیازی به ادامه طرح نیست، بانک مرکزی نیز آن را متوقف خواهد کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط