فونیکسریمکسبهتام

پرونده وام خودرو(۱۱۰)

ال ۹۰ و پراید ۱۳۱؛ پرفروش ترین ها در طرح خرید خودرو

عصر خودرو- دومین روز از شروع طرح وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو هم تمام شد و در این بین شرایط نمایندگی های دو شرکت خودروساز داخلی متفاوت از یکدیگر بود.

ال ۹۰ و پراید ۱۳۱؛ پرفروش ترین ها در طرح خرید خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، در این بین به نظر می رسد نمایندگی های سایپا شرایط جذب مشتری بهتری در مقایسه با ایران خودرویی ها دارند، زیرا عده بیشتری از مردم به دلیل مثلاً ارزانی پراید! در این طرح خواستار خرید این خودرو که البته به گفته مسؤولان پلیس راهور کشور، ایمنی زیادی ندارد، هستند.
    وقتی به یک نمایندگی در بولوار وکیل آباد مشهد مراجعه کردم، اگرچه مسؤولان آن مجموعه حاضر به پاسخگویی نشدند اما یکی از کارکنان بخش فروش مدعی بود که حدود 60 نفر ثبت نام قطعی در این دو روز داشته اند که بیشتر آنان خواستار پراید 131 بوده اند و پس از آن نیز تیبا دو خودروی مورد تقاضای مراجعه کنندگان بوده است.
    نمایندگی 3008 سایپا اما با ازدحام بیشتری از جمعیت متقاضی در مقایسه با جمعیت پرسشگر روبرو بود، به گونه ای که به گفته مدیر این نمایندگی، 200 ثبت نام قطعی در این مدت داشته اند که بیشتر آنان نیز خواستار تهیه پراید 131 و پس از آن تیبا و ال 90 بوده اند.
    وی درباره زمان تحویل خودروها نیز به خبرنگار ما گفت: مطابق بخشنامه، تحویل خودرو 30 روزه خواهد بود، اما سعی می کنیم از خودروهای موجود در نمایندگی به کسانی که به ترتیب اولویت و زودتر فرم های مدارکشان تکمیل شده است، واگذاری را انجام دهیم و در صورت اتمام، باقی مانده متقاضیان باید منتظر همان پروسه 30 روزه باشند.

    * بخشنامه ای برای سفته نداریم
    اما در نمایندگی های ایران خودرو اوضاع قدری متفاوت است. به عنوان نمونه در نمایندگی 3031 مردم بیشتر پرسشگر هستند، هرچند مسؤول این نمایندگی می گوید، مراجعان زیاد هستند و طی این مدت 60 پرونده ثبت نام قطعی داشته ایم.
    وی درباره مدارک لازم نیز می گوید: کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه چک های مورد نیاز براساس طرحی که مشتری انتخاب می کند.
    وی درپاسخ به این پرسش که چرا فقط از مشتریان چک دریافت می کنید؟ می گوید: هنوز بخشنامه ای درباره دریافت سفته اعلام نشده است.
    این درحالی است که مانند بسیاری از اخبار دیگر، مسؤولان پیشتر اعلام کردند که متقاضیان وام 25 میلیون تومانی یا باید چک بدهند یا سفته.

    * ظرفیت تکمیل!؟
    نمایندگی 3042 ایران خودرو در وکیل آباد هم مراجعان خاص خود را دارد و گویا استقبال مردم در این نمایندگی از خودروهای پارس سال و ال 90 زیاد بوده، چون وقتی به تابلوی اعلام مشخصات نگاه می کنیم با برچسب نارنجی رنگی که روی آن نوشته شده «تکمیل»، مواجه می شویم.
    وقتی هم با مدیر داخلی این نمایندگی صحبت می کنم، آمار جالبی دراین باره ارایه می کند و می گوید: این دو خودرو خواهان بیشتری دارند و البته از میان پرونده هایی که تاکنون تکمیل شده، حدود 45 پرونده در روز نخست به مرحله ثبت نام قطعی رسیده است.
    وی درباره اینکه آیا سقفی برای ثبت نام از سوی ایران خودرو به شما اعلام شده است، عنوان می کند: خیر، اما اینکه می بینید دو خودرو پارس و ال 90 تکمیل شده است، به این خاطر است که سیستم سراسری است و فعلاً ظرفیت ثبت نام این دو خودرو پر شده و باید منتظر روزهای آینده باشیم.
    از او درباره زمان تحویل و اینکه آیا مبالغ دیگری هم از مشتریان دریافت می شود، می پرسم که می گوید: پروسه تحویل خودرو 30 روزه است. درباره قیمت هم باید بگویم که قیمت اعلام شده نهایی است، اما هزینه هایی مانند شماره گذاری، بیمه و مالیات نیز از مشتریان دریافت می شود که این سیستم برای فروش همه خودروهاست و تنها مختص به فروش اقساطی نیست.
    وی ادامه می دهد: به طور متوسط و بسته به نوع خودروها، بیمه رقمی حدود 800 هزار تومان و شماره گذاری نیز رقمی بین 800 تا 900 هزار تومان هزینه دارد که اگر مشتری خواهان دریافت کارت طلایی باشد، این ارقام بیشتر خواهد شد، اما به طور متوسط شاید برای هر خودرو سه میلیون تومان دراین باره مبلغ اخذ شود.
    این ها را که می شنوم، یاد پاسخی که مسؤولان بخش فروش در نمایندگی سایپا داده بودند، می افتم که برای خودروی تیبا مبلغی حدود 6 میلیون تومان در همین ارتباط از مشتریان اخذ می شود.

    * امکان انصراف وجود ندارد
    اما یک اطلاعیه دیگر هم در تابلوی اعلانات نمایندگی توجه مرا جلب می کند و آن این عبارت است که : «در طرح وام 25 میلیون تومان، انصراف و صلح امکان پذیر نمی باشد، لطفا قبل از خرید دقت فرمایید.»

    * حمله به جیب خالی مردم
    اما دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن انتقاد از طرح بسته اقتصادی دولت، وام خودرو با نرخ تسهیلات 16 درصد را حمله به جیب خالی مردم تلقی کرد.
    فیروز ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص بخش های مختلف طرح برنامه 6 ماهه دولت، اظهار کرد: در زمینه این طرح سه مسأله از جمله کاهش سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی، وام خودرو تا سقف 25 میلیون تومان و کارت های اعتباری 10 میلیونی به منظور تحریک تقاضا باید مورد بررسی قرار بگیرد.
    وی ادامه داد: کاهش سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی نمی تواند تأثیر زیادی در رفع مشکلات اقتصادی داشته باشد، زیرا مبلغی که به واسطه این اقدام صرفه جویی می شود، قابل توجه نیست و با نیازهای کنونی جامعه اقتصادی همخوانی ندارد، همچنین وام خودرو با نرخ تسهیلات 16 درصد و کارت های اعتباری با نرخ تسهیلات 12 درصد را می توان حمله به جیب خالی مردم تلقی کرد، زیرا اگر مردم قدرت خرید و سرمایه داشتند، محصولات در انبارها انباشته نمی شدند. حداکثر کارمزد این تسهیلات باید چهار تا پنج درصد در نظر گرفته شود تا مردم بیشتر از این طرح استقبال کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط