فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه وشهرسازی:

امسال بیش از یک هزار کیلومتر بزرگراه به بهره برداری می رسد

عصر خودرو- در سال جاری ساخت یک هزار و ۲۶۰ کیلومتر بزرگراه با ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار در محورهای شریانی و کریدورهای مهم حمل و نقل جاده ای کشور تکمیل و به بهره برداری می رسد

امسال بیش از یک هزار کیلومتر بزرگراه به بهره برداری می رسد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای پروژه‌ها با محور اقتصاد مقاومتی یکی از مباحث مهم وزارت راه و شهرسازی است به طوری که سال گذشته این وزارتخانه یک هزار و 619 کیلومتر راه بهره برداری کرد که شامل 28 کیلومتر آزادراه، یک هزار و 175 کیلومتر بزرگراه و 413 کیلومتر راه اصلی بود.

    وی با بیان اینکه سال گذشته 32 لکوموتیو و 103 واگن به ناوگان ریلی کشور اضافه شد، گفت: در این سال حدود 10 میلیون و 900 هزار تن کالا با حمل و نقل جاده ای و یک میلیون و 400 هزار تن کالا با حمل و نقل ریلی در کشور جابه جا شد.

    امینی با اشاره به اینکه سهم استان‌ها از پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی در سال گذشته بسیار زیاد بود، افزود: از یک هزار و 619 پروژه راه در سال گذشته حدود 825 کیلومتر بزرگراه و باند دوم، 175 کیلومتر راه اصلی و 24 تقاطع همسطح و غیرهم سطح در استان‌ها اجرا و به بهره‌برداری رسید.

    معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این که 877 کیلومتر راه اصلی در سال گذشته بهسازی و روکش آسفالت شد، گفت: همچنین 8 هزار و 955 کیلومتر راه روستایی با تعهدات اعتبار بسیار سنگین و مشکلات تامین اعتبار راه‌های روستایی احداث، بهسازی و روکش آسفالت و حدود 9 میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر تجاری کشور اضافه شد.

    امینی از کاهش 2.6 سال عمر ناوگان مسافری و 1.2 سالی عمر ناوگان باری در سال گذشته خبرداد و گفت: از مهمترین اقدام ها در سال 1394 اقدام و تکمیل فرآیند تامین مالی به روش BOT (ساخت،اداره و انتقال) برای احداث یک هزار و 560 کیلومتر آزادراه بود که با سرمایه‌گذاری 200 هزار میلیارد ریالی اجرا می‌شود.

    وی با بیان این که تامین مالی دو پروژه بندری در بنادر شهید بهشتی و شهید رجایی با اعتبار 40 هزار میلیارد ریال در دست اجرا است، افزود: علاوه بر این فرایند تامین مالی سرمایه‌ گذاری 60 هزار میلیارد ریالی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و 50 هزار میلیارد ریالی در یک پروژه ریلی در دست اقدام است.

    معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه تامین مالی داخلی نیز در مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی با تامین مالی حدود 20 هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های مهم و کلیدی وزارت راه و شهرسازی از طریق فاینانس داخلی موافقت شد که بخشی از این اعتبارات برای 10 پروژه حوزه راه و شهرسازی در هفت استان هزینه می‌شود.

    معاون برنامه ‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 24 هزار و 500 میلیارد ریال( 2 هزار و 450 میلیارد تومان) اسناد خزانه و 30 هزار میلیارد ریال(3 هزار میلیارد تومان) نیز از محل اوراق مشارکت به پیمانکاران واگذار شد، گفت: امسال هم تا کنون در سامانه رقم 54 هزار میلیارد ریال( 5 هزار و 400 میلیارد تومان) ثبت شده که مجموعه مطالبات پیمانکاران است.

    امینی با تاکید بر اینکه اسناد خزانه سال 1395 فقط بر اساس ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه ریزی به ویژه برای تامین تعهدات عمرانی سفر استانی رئیس جمهوری و مطالبات معوق باقی مانده از سال های 1391 تا 1393 پرداخت می‌شود ، گفت: شاهد این هستیم برخی از استان ها مطالبات 3 ، 4 و 5 هزار میلیارد ریالی را در سامانه ثبت کردند که اگر این اطلاعات صحت داشته باشد به طور قطع مدیر کل راه و شهرسازی استان مربوطه تعهد مازاد بر اعتبار کرده است که به طور قطع ما پاسخگو نخواهیم بود و مسئولیت تعهد مازاد بر تامین اعتبار به طور مستقیم متوجه مدیر کل مربوطه خواهد بود چراکه پرهزینه کردن پروژه‌ها تعهدات دولت را افزایش می‌دهد و این یک ضربه به دولت است.

    امینی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: فرایند تخصیص قیر با هماهنگی سرپرست معاونت راه روستایی در سامانه راه اندازی شد و مراحل آزمایشی خود را طی می کند که فرایند تامین قیر به طور دقیق مشابه فرآیند واگذاری اسناد خزانه است، بنابراین تمام پروژه هایی که به قیر نیاز دارند در سامانه ثبت و درخواست شود.

    امینی از احیای مجدد پروژه های برون مرزی وزارت راه و شهرسازی در سال 1395 با وجود چهار سال توقف خبر داد و گفت: راه آهن شلمچه - بصره و خط ریلی خواف - هرات از جمله این پروژه‌ها هستند که حدود 500 میلیارد ریال برای خط آهن شلمچه - بصره و 400 میلیارد ریال برای راه آهن خواف - هرات اختصاص می‌یابد.

    وی افزود: همچنین دو پروژه در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی در حوزه افغانستان مشمول پروژه‌های برون مرزی می‌شوند که در ارتباط ایران به کشور افغانستان بسیار مهم است و حدود 600 میلیارد ریال برای دو پروژه برون‌مرزی در کشور افغانستان در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو